Categorie: "Auto en politiek"

ANWB wordt wakker…

Tegelwijk 27049 014

Het lijkt er op dat het draagvlak voor de aangekondigde kilometerheffing snel verdampt nu de regering toch weer zoals verwacht onverwachte kostenstijgingen heeft toegevoegd aan het nieuwe systeem. De ANWB heeft na bestudering van de plannen ook door dat het met die snode plannen niet goed zit en geeft voorlopig geen medewerking meer aan de verdere invoering van het systeem. Men doet dit tot men duidelijkheid heeft over hoe de kosten nu precies worden berekend en of de nieuwe spitstolheffingen ook daadwerkelijk budget neutraal zullen uitpakken voor automobilisten. De ANWB is dus wakker geworden. Wellicht helpt dit om een ongewenst en overbodig ingewikkeld systeem niet in te voeren dan?

Britten willen af van verkeerslichtvervuiling

Verkeerslicht - 2

Als het aan de Britse oppositie ligt komt er binnenkort een einde aan de wildgroei van verkeerslichtinstallaties door het hele land en worden de meesten daarvan ook nog eens in de nachturen ‘afgezet’. Wat de Conservatieven betreft zijn er veel te veel verkeerslichten in Engeland en doen die over het algemeen weinig tot niets voor de verkeersveiligheid. Wat hen betreft kan een deel van die lichten wel weg en kunnen ze ‘s-avonds ook wel afgezet worden. Uit proeven die zijn genomen in Somerset bleek dat de doorstroming van het verkeer sterk verbeterde na verwijdering van de vroegere verkeerslichten en was er geen sprake van toegenomen incidenten of aanrijdingen. In de afgelopen tien jaar nam het aantal verkeerslichten in alleen een stad als Londen al toe met 42% en dat is volgens de Conservatieve verkeersdeskundigen nergens goed voor geweest. Veel van deze installaties zijn bedoeld om voetgangers een veilige overtocht van een straat of weg te garanderen, maar in de nachtelijke uren wordt daar vrijwel geen gebruik van gemaakt terwijl die installaties dan wel gewoon blijven functioneren. De Britse oppositie wil naar een systeem waardoor de installaties die wel in gebruik blijven in de nachturen ‘oranje gaan knipperen’ zoals ook al in de rest van Europa normaal is. Regeringspartij Labour is het niet eens met het initiatief omdat men daar vindt dat het verkeer ook ‘s-nachts moet worden gereguleerd. Wat de Britse oppositie betreft wil men het vooral ook overlaten aan de burgers zelf of ze wel of niet werkende verkeerslichten behouden in de nachtelijke uurtjes…..We zijn benieuwd hoe het verder gaat…..

Jammer dan!

Toyota-Prius_2010_1600x1200_wallpaper_04

Zo was de reactie van Mevrouw de Rijk van de Stichting Mens en Milieu op het bericht dat bezitters en rijders van een zgn. hybridevoertuigen boos zijn over de uitwerking van de plannen voor het nieuwe rekeningrijden. In het huidige systeem van belastingheffen krijgen hybriderijders vrijstelling van wegenbelasting. Maar bij het rekeningrijden worden zij net als andere weggebruikers gewoon per gereden kilometer aangeslagen. En dat zal leiden tot een ongewenste financiele belasting. De woordvoerster van de milieuclub vindt dit een kwestie van ‘jammer dan’. Want: ‘hybrides zijn ook vervuilende vervoermiddelen en moeten daarom gewoon worden aangeslagen. Pas als de volledig elektrische auto’s komen is er reden voor vreugde. Dan is er geen sprake meer van vervuiling van het milieu..’. Waar die opgewekte stroom voor het laden van de in die wagens geplaatste accu’s in die door haar zo bejubelde auto’s dan vandaan moet komen is voor haar kennelijk een raadsel. Zij ging in haar antwoord op de gestelde vragen nog even verder: ‘mensen met oldtimers komen heel weinig op de weg, omdat die wagens vaak zo slecht rijden dat je er geen grote afstanden in wilt afleggen toch??..”. Duidelijk een gevalletje van geen verstand hebben van verkeerszaken. Maar dat is ook haar taak niet. Zij wil juist geen verkeer meer zien…

Sjoemelen strafbaar

Tegelwijk 27049 014

Omdat de weerstand tegen het voorgestelde systeem van rekeningrijden langzamerhand groeit nu de financiele impact van de maatregelen voor automobilisten duidelijk begint te worden, dreigt de overheid op voorhand alvast met scherpe maatregelen. Wie meent straks aan het verplicht in alle auto’s gebouwde kastje te kunnen ‘rommelen’, moet zich realiseren dat dit wordt gezien als een ‘zwaar vergrijp’ en zal worden bestraft met hoge boetes en zelfs gevangenisstraf. En die liegen er niet om, want ze kunnen zelfs oplopen tot een aantal maanden tot jaren. We zullen met zijn alleen dus tol betalen, of we willen of niet. De bewijslast voor een eventueel defect aan het ingebouwde kastje ligt overigens straks ook bij de gebruiker, dus het excuus dat het ‘ding’ het niet doet buiten jouw eigen schuld gaat niet op. Het is dus maar te hopen dat die kastjes zo goed zijn als onze regering meent dat ze zullen zijn, anders wordt het vanzelf erg stil op de snelwegen…..

Bos wil toch hogere lasten automobilist

Verkeer op de A4 - foto RWS

Tijdens regeringsoverleg kwam al snel naar voren dat PvdA-minister Bos toch niet in staat of bereid lijkt eerder gemaakte afspraken rond het rekeningrijden na te komen. Hij wil de kilometerprijs alsnog verhogen om zo een extra stimulans te leggen het milieu te sparen. Zijn CDA-collega en minister van Verkeer en Waterstaat Eurlings ziet niets in dat plan en wil dat de afspraken worden nagekomen. Hij vreest een groot probleem met het toch al labiele draagvlak dat ontstaat rond de introductie van de beprijzing van autogebruik i.p.v. het bezit. Zo weet Eurlings zich nu nog gesteund door de grootste vereniging van Nederland, de ANWB, die schoorvoetend accoord is gegaan met de plannen voor rekeningrijden, mits dat budget-neutraal wordt ingevoerd. De plannen van Bos zijn uit den boze en zullen zeker leiden tot maatschappelijke onrust en een nog verdere vertraging van de invoering van deze tolheffing.

Britten blij met behoud Vauxhall

vauxhall-astra_1469141c

Wij hebben in ons land wat meer op met het lot van Opel in de zo langzamerhand op een grote soap gelijkende zetten van General Motors op het grote schaakbord waaraan ook de Duitse regering heeft plaatsgenomen. Maar we vergeten soms dat er nog een merk is dat aan een zijden draadje hinmg, en dat is het Engelse Vauxhall. Elke bij ons als Opel bekende auto heet daar Vauxhall en het merk heeft een even oude zo niet oudere geschiedenis dan het Duitse GM-merk. De met Magna gesloten overeenkomst had namelijk niet zoveel garanties in zich voor het voortbestaan van het Britse merk en heel wat arbeiders daar zagen met angst en beven hun toekomst tegemoet. Nu General Motors onlangs besloot om Opel/Vauxhall zelf te behouden ligt die situatie heel anders. G.M. ziet zelfs kansen om voor beide merken nieuwe markten op te bouwen en is bereid daarin te investeren. Daardoor is voor de twee Vauxhall-fabrieken in het BritseEllesmere Port en Luton het sein weer op groen gezet en kunnen daar alleen al 5500 banen behouden blijven. En dat stemt de Britse regering en vakbonden tot een grotere blijheid dan in de afgelopen maanden nog wel eens het geval was. Het lijkt er op dat de Britten hun eigen merk Vauxhall kunnen behouden. Want rijdenm in een Opel is voor hen echt te veel gevraagd…..

Toch geen zekerheid bij Opel?

2010-opel-asta-6

Het lijkt er toch op dat er alsnog geen zekerheid komt voor alle mensen die betrokken zijn bij Opel. Het lijkt er op dat de zak geld die de Duitse Bondsregering beschikbaar wil stellen aan het door Magna over te nemen Duitse automerk zo verlokkelijk is voor de huidige moeder, General Motors, dat die daardoor geinspireerd het merk zou willen behouden. Het probleem zit hem in de Europese regelgeving rond staatssteun aan bedrijven. Daardoor heeft de Duitse regering een zinsnede in de overeenkomst laten opnemen die bij bestudering door de GM-juristen bellen deed rinkelen. De beloofde steun zou volgens het contract ‘aan iedere mogelijke overnamekandidaat’ worden verstrekt. En daar zag GM wel brood in. Grote kans dat komende week de al enkele malen uitgestelde verkoop van Opel alsnog niet door zal gaan en het hele onderhandelingscircus opnieuw zal beginnen. Dit tot grote ellende van de mensen die bij Opel werken en nu nog steeds geen zekerheid krijgen over hun toekomst.

Kilometerheffing technisch mogelijk

Heinsberg en Susteren  - foto-s 12 okt.2008 002

Uit mediaberichten van gisteren kwam naar voren dat een proef met de voor de kilometertolheffing bwedoelde techniek goed is verlopen. Zowel de chipfabrikant NXP als technologieconcern IBM stellen dat de technologie gereed is voor gebruik in personenauto’s. Vijftig medewerkers van de High Tech Campus bij de T.U. Eindhoven mochten proefdraaien met het systeem in de afgelopen drie maanden. Zij kregen een kastje in de auto dat via gps registreerde waar de auto reed en op welk tijdstip. De proef bleek tijdens meer dan 100.000 gereden testkilometers de betrouwbaarheid en soliditeit van het systeem te bevestigen. De voor deze tolheffing te gebruiken chip zal in 2010 grootschalig in productie worden genomen.

Eindelijk besluit A4

Eindelijk een besluit over de verlengde A4 tussen Rijswijk/Delft en Hoek van Holland...... foto: RWS

Eindelijk een besluit over de verlengde A4 tussen Rijswijk/Delft en Hoek van Holland...... foto: RWS

Eindelijk, zevenenveertig jaar ‘gedoe’ verder, heeft Minister Eurlings besloten dat de verlengde A4 tussen Den Haag en Hoek van Holland er definitief gaat komen. Dit stukje snelweg door het Westland moet de enorme omweg via Rotterdam voor het autoverkeer doen verdwijnen en dat zal zeker schelen in de belasting van de ruit rond de grootste havenstad van ons land. Maar de betrokken tegenstanders van die laatste paar kilometer snelweg zitten heel diep ingegraven en strijden tegen het kabinetsbesluit bijna ‘om de eer’. Men geeft nog niet op en blijft bezwaarschriften maken die het nieuwe asfalt moeten tegenhouden. Zo ligt de Gemeente Schiedam volledig overdwars. Maar Eurlings is vastberaden en wil dat al in 2013 de eerste auto’s over de snelle verbinding naar Hoek van Holland en in het verlengde West-Brabant kunnen doorsteken. Hij is het zat dat vrijwel al zijn voorgangers op dit ministerie hun tanden hebben stuk gebeten op dit hoofdpijndossier of hun vingers er om politieke redenen niet aan wilden branden. Voor wie het niet weet, de huidige A4 eindigt midden in het ‘niets’ bij Delft. Wie door wil naar het Westland of Hoek van Holland wordt dan op provinciale wegen geleid, vol obstakels en dwars door bewoonde gebieden heen. Daarvoor lijkt binnenkort dus eindelijk een finaal moment te zijn bereikt.

 

 

 

   

Ongebreidelde graaicultuur overheden..

In Amsterdam wordt ruim 131 miljoen euro opgehaald door de linkse doorgeslagen bestuurders...

In Amsterdam wordt ruim 131 miljoen euro opgehaald door de linkse doorgeslagen bestuurders...

Gisteren werd bekend dat dit jaar alleen al voor bijna een half miljard euro wordt binnengehaald door gemeenten via parkeerheffingen. 500 miljoen Euro! Daarvan komt bijna een kwart voor rekening van het compleet doorgeslagen linkse college van Amsterdam. Deze inmiddels duurste gemeente van de wereld meent dat er volgend jaar nog wel een schepje bovenop kan en heeft onlangs ook het stadsdeel Noord verplicht betaald parkeren in te voeren. Net als bij de meeste andere gemeenten heeft ook Amsterdam geen echte bestemming voor de binnengehaalde gelden. Men stort die maar in de bodemloze put van de algemene middelen. Daarbij kan men verschillende leuke dingen doen van dit geld, zeer zelden komt dit ten goede aan verbetering van de parkeervoorzieningen. Of aan het opknappen van wegen, voet-of fietspaden of het verbeteren van het openbaar vervoer. Leuke dingen zijn vaak andere dingen. En die hebben niets met verkeer van doen.  Wie bedenkt dat straten, wegen, parkeerplaatsen, en wat dies meer zij ook al door de burgers bijeen zijn gebracht via lokale, regionale en landelijke belastingen, weet dat je dus in feite dubbel betaalt voor een parkeerplek. Want die straat met zijn parkeerplekken lag er reeds voordat de heffing werd ingevoerd. Enige kosten voor al die gemeenten; het plaatsen van parkeerautomaten en wat lieden vinden die bereid of in staat zijn de handhaving te verzorgen. Een lucratieve handel, zoveel is wel zeker. En wat de een kan, zal de ander niet nalaten. Zijn er nog gemeenten waar je wel ‘gratis’ mag parkeren?? IK ken er niet zo veel moet ik eerlijk bekennen……..