Files namen niet toe dit jaar…

altAs5pD88XSEmlwTKYm4w8ss2vB5UknsMF_wSEQfHjeKBSHoewel sommige politieke partijen en milieugroepen ons anders willen doen geloven is de filedruk de afgelopen vier eerste maanden van het jaar niet gegroeid, maar juist gelijk gebleven aan dezelfde periode van vorig jaar. Een en ander is te danken aan de investeringen die zijn gedaan door achtereenvolgende kabinetten die datgene deden wat daarvoor zo lang was uitgebleven, investeren in verbetering en uitbreiding van het wegennet. Daardoor werden bepaalde beruchte knelpunten ontlast. De nu in de top 10 staande knelpunten staan in een plan van aanpak voor Rijkswaterstaat en komen in de jaren die voor ons liggen ook aan de beurt voor verbreding of zodanige wijzigingen aan de infrastructuur dat de doorstroming beter wordt gegarandeerd. Met name de filedruk tussen Amsterdam en Almere is een stuk verminderd door de verbreding van de A6/1/9 die nog steeds gaande is maar stap voor stap werd opgeleverd. In de eerste vier maanden van 2017 is de drukte op de rijkswegen stabiel gebleven. Er zijn op jaarbasis iets meer kilometers afgelegd, maar de jaarfilezwaarte is licht afgenomen. Met openstelling van die nieuwe wegdelen, maar ook met de toepassing van nieuwe innovatieve technieken voor verkeersmanagement werkt Rijkswaterstaat eraan om de doorstroming nu en in de toekomst verder te verbeteren.

altAv5V8lg8mDHUrqYwbe4qRkee8qkFYGCk0Xc4p5WdT4KqDat staat in de 1e Publieksrapportage Rijkswegennet 2017 die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Minister Schultz van Haegen: We hebben de afgelopen periode ruim 700 km extra aan rijstroken aangelegd en daar komt de komende jaren nog minstens 1000 km bij. Nieuwe wegverbindingen in drukke delen van het land gaan voor verlichting zorgen. Om de groei van het verkeer in de toekomst op te vangen is het daarnaast belangrijk dat we volop inzetten op nieuwe technologie die er voor zorgt dat het verkeer vlotter doorstroomt.

Het aantal afgelegde kilometers per jaar is met 0,5 procent toegenomen tot 70,3 miljard. De meerjarige trend blijft hiermee licht stijgend. Het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, is met 0,3% licht gestegen tot 61,6 miljoen uur op jaarbasis.
De jaarfilezwaarte is met 0,4 procent licht gedaald naar 11,5 miljoen kilometerminuten. De belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles, 67%), gevolgd door ongevallen (19%) en incidenten (7%). Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg 3,2 procent en is daarmee iets hoger dan in de voorgaande periode. Rijkswaterstaat blijft hiermee onder de met de Tweede Kamer afgesproken norm van 10 procent (in 2006). Op de eerste plaats in de filetop-10 staat de A20 tussen Crooswijk en het Terbregseplein. De meeste filetop-locaties bevinden zich in de Randstad.

File bij de Botlek 03-17IMG_1887In de eerste vier maanden van 2017 zijn twee belangrijke tracébesluiten vastgesteld, gericht op het oplossen van (toekomstige) bereikbaarheidsknelpunten: de A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (verbreding A9 Amstelveen) en de A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15).

De winter 2016-2017 was qua temperatuur zachter dan gemiddeld. Uit het oogpunt van gladheidbestrijding was er echter sprake van een nagenoeg gemiddelde winter met in januari en februari een enkele keer “extreem weer”, met op landelijke schaal ijzel. Het verbruik aan zout was ruim 75.000 ton, ten opzichte van 90.000 ton gemiddeld. De schade aan het wegdek was deze winter beperkt, zeker in vergelijking met een gemiddelde winter.(RWS)

Lees ook:We rijden weer meer en zijn ook tevredener
Lees ook:Drukte op wegen neemt toe; regering pakt knelpunten aan!
Lees ook:KIA zeer tevreden over verkopen in Nederland
Lees ook:Er zit weer perspectief in het koeriersvak…
Lees ook:KIA draaide goed eerste halfjaar..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.