Politiek heeft geen echte plannen voor oplossen files

Brugrestaurant P7220209_edited

De automobilist blijft voorlopig nog wel even in het ongewisse als het gaat om de aanpak en bestrijding van de files. Dat is de belangrijkste conclusie die RAI Vereniging en BOVAG trekken na het BOVAG-RAI Verkiezingsdebat van gisteren in de Pulchri Studio te Den Haag. Onduidelijk blijft wat er met de kilometerprijsheffing gaat gebeuren. Het merendeel van de partijen laat wel een vorm van beprijzen terugkomen in haar programma’s en een klein aantal partijen, waaronder de SP en VVD, blijft mordicus tegen een evt. tolheffing. Dit terwijl de kiezer, zo liet Kieskompas.nl weten, de noodzaak voor een vorm van beprijzen voor het gebruik van de weg in meerderheid wel zou zien zitten. De SP liet bij monde van Paulus Jansen weten een eenvoudiger alternatief voor de kilometerprijs te zien in het verhogen van de brandstofaccijns in samenwerking met de buurlanden. In een reactie daarop laat Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG, weten: “Als er in Europa nou iets moeilijk is, dan is het wel afspraken maken over grensoverschrijdende belastingen.” “BOVAG en RAI Vereniging zijn er nog steeds van overtuigd dat we de kilometerprijs hard nodig hebben om de files terug te dringen. Knelpunten aanpakken is hard nodig maar niet voldoende”, vult Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, aan. Een opmerkelijk standpunt vanuit de koepels in de autobranche. Want bewijs voor deze heffing als oplosser voor files is niet te leveren. Het gaat hierbij echt om een aanname. Maar zo staan wel de volledige afbouw van zowel BPM (aanschafbelasting op nieuwe personenauto’s) als de MRB (motorrijtuigenbelasting) zwaar op de tocht. Met name de (volgens Europees recht illegale) BPM is in Europees perspectief nauwelijks meer houdbaar en leidt tot significant hogere nieuwprijzen voor personenauto’s in ons land. Dat leidt al enige tijd tot onvrede bij autobezitters. Ook fabrikanten zijn ongelukkig met de Nederlandse netto-catalogusprijzen omdat deze veel lager zijn dan elders en daardoor de marges voor de branche flink onder druk zetten. Met als gevolg dat we hier af en toe nieuwe modellen moeten missen. Hoe dan ook, het lijkt er op dat de politiek de auto vooral ziet als een melkkoe en niet in staat lijkt de problemen waarmee we als automobilisten elke dag te maken hebben, namelijk files, krachtdadig aan te pakken. Want het prijswapen lijkt zo slim, is het zeker niet, maar vermijdt ‘gedoe’ binnen coalities waar met name linkse partijen weinig voelen voor uitbreiding van het wegennet.

Lees ook:RAI waarschuwt voor extra kosten truckers
Lees ook:Voorlopig nog geen woon-werkverkeer-belasting
Lees ook:Van je vrienden moet je het hebben…
Lees ook:Politieke keuzes
Lees ook:Politiek blijft vaag over mobiliteit in ons land…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.