Subaru’s boxers in de prijzen…

Subaru boxermotorVoor de tweede keer op rij heeft Subaru’s boxermotor een belangrijke prijs gewonnen: de Wards Auto ’10 Best Engines 2016′. Het gaat om de 2.0 liter viercilinder DIT-boxermotor met directe injectie en turbo. De motor is te vinden in de Subaru WRX en maakt binnenkort in Nederland zijn opwachting in de Forester 2.0 XT. De krachtbron staat aan de basis van onder meer de motor van de WRX STI en de Outback. De prijs onderstreept de voordelen van de boxermotor op het gebied van karakter, duurzaamheid en veiligheid.
Dat Subaru overtuigd is van de boxermotor, blijkt uit het feit dat het Japanse merk louter voorin geplaatste boxermotoren levert. In Nederland zijn een 1.6, 2.0 en 2.5 liter benzinemotoren en een 2.0 liter diesel leverbaar, al dan niet met turbo. De boxermotor draagt bij aan de goede rijeigenschappen van elke Subaru, is trillingsarm, gaat zuinig met brandstof om en heeft door zijn lage bouw een groot veiligheidsvoordeel.

Subaru met luchthapperHet toonaangevende Wards Auto, een Amerikaans vakmedium voor de auto-industrie, selecteerde de FA20 DIT-boxermotor van Subaru uit 31 krachtbronnen van diverse automerken. De jury roemde de gelijkmatige krachtopbouw in combinatie met het geringe brandstofverbruik van de tweeliter boxer met turbo en directe brandstofinjectie uit de WRX. Het is de tweede keer dat deze motor de titel wint en de vijfde keer dat een motor van Subaru tot de tien beste motoren volgens Wards behoort. In 2004 en 2010 ging de titel naar de 2.5 liter EJ25 boxermotor, in 2013 was het voor het eerst de tweeliter FA20, in 2015 de FA20 DIT en nu dus voor de tweede keer op rij de FA20 DIT.

Anders dan de door de meeste concurrenten gebruikte lijn- of V-motor kent een boxermotor twee tegenover elkaar liggende rijen cilinders en dus een lage opbouw. Het zwaartepunt van de motor ligt laag, dat draagt bij aan de stabiliteit van de auto. Ook schuift de motor bij een frontale botsing niet in het passagierscompartiment, maar eronder. De passagiers zijn zo beter beschermd tegen letsel aan benen en armen.

De trillingsvrije loop van de boxermotor draagt bij aan het comfort, terwijl Subaru erin is geslaagd de boxermotor zuiniger dan ooit te maken. Ondanks het bovengemiddeld hoge vermogen en de lineaire krachtopbouw, zowel bij de versies met als zonder turbo, behoren de benzine- en dieselboxermotoren van Subaru tot de zuinigste en meest betrouwbare krachtbronnen in hun klasse. Wat dat laatste betreft: kijk de pechstatistieken er maar op na: niet voor niets is 95% van alle Subaru’s die de afgelopen tien jaar zijn verkocht, nog steeds mobiel. Er zijn meer voordelen. De boxermotor in combinatie met de Lineartronic CVT-automaat, die op vrijwel alle modellen van Subaru standaard is, zorgt voor extra rijplezier. En ook daar gaat het om bij Subaru.

Lees ook:Zestig jaar Subaru boxermotoren
Lees ook:Subaru vol vertrouwen in 2015
Lees ook:Nieuwe Outlander nu in de showroom bij Subaru
Lees ook:Subaru geeft grotere SUV een naam…Ascent!
Lees ook:Subaru brengt de luchthapper terug…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.