Zakenrijders, weinig loyaal en vooral traditioneel…

The Volvo logo is pictured on a car in a car dealership showroom in RigaUit een recent onderzoek over zakelijk rijden in ons land komt naar voren dat veel leaserijders weliswaar graag zouden kiezen voor een elektrische auto of plug-in hybride, maar als het er echt op aan komt toch vooral gaan voor meer traditionele diesels van merken die vooral zekerheid bieden en sociaal acceptabel. Zo zie je bij de auto’s die men nu rijdt in de top 5 vooral merken als Peugeot, Renault, Volkswagen, Volvo en Skoda. Op de wishlist voor de volgende keuze staat VW helemaal boven aan, gevolgd door Volvo, Audi, BMW en Skoda. A man charges his Tesla Model S at a charging stations in a lot at a new Tesla dealership across from a traditional car dealer in Salt Lake CityDe aanbieder van echt zakelijke elektrische auto’s, Tesla, wordt weliswaar vaak genoemd als een droommobiel, maar wordt zelden gekozen. Dat imago ook nog een rol speelt komt naar voren als je op de wishlist van leaserijders nog eens kijkt naar waar sommige merken te vinden zijn die op zich best een aardig marktaandeel hebben. Maar dan vooral onder particuliere rijders. KIA, Nissan en Lexus (..) bungelen net als SEAT helemaal onder aan die wenslijst. Een merk als Dacia komt daar zelfs helemaal niet voor. Die merken moeten er dus nog eens extra aan trekken om twijfelende kopers (14,3% van alle leaserijders heeft nog geen idee van een merkkeuze voor de toekomst) binnen te halen. Opvallend is ook dat bij de orientatie op een nieuwe auto de leasemaatschappij een grote rol speelt bij de advisering. Skoda-Octavia-4x4-Limousine-fotoshowImage-df570334-819386Gevolgd door de merkdealer die traditioneel nog steeds een belangrijke stem in het geheel heeft. Opvallend is ook dat de nu zo populaire ‘Private lease’ ineens ook bij bedrijven en hun medewerkers worden overwogen om zo het wagenpark in te vullen en wat lagere kosten per maand te verwerven. Overigens blijken leaserijders op zich niet al te loyaal aan een merk. Lage bijtelling speelt een grotere rol dan merkimago of zelfs verbruik of uitstootcijfers. (NZO15)

Lees ook:Flinke stijging leaseauto’s met lage bijtelling…(plus 33%)
Lees ook:Leaserijders blijven VW trouw, Peugeot rukt op!
Lees ook:Volvo; stevige groeicijfers!
Lees ook:Nederlanders willen flexibeler autogebruik
Lees ook:Brits gebruikersonderzoek; Japanse en Koreaanse merken domineren…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.