Tevreden klanten komen minder bij de garage..

Werkstatt-Klimaanlage-Motorraum-Wartung-articleTitle-88c092bf-522877Nederlandse huishoudens hebben vorig jaar minder besteed aan onderhoud en reparaties van auto’s. Uit de BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2014 blijkt dat het aantal onderhoudsmomenten ten opzichte van 2013 met 4,5 procent is gedaald, tot 13,4 miljoen. De totale omzet kromp 5,9 procent tot 3,2 miljard euro. De tevredenheid over werkzaamheden nam wel toe.
Jaarlijks brengen BOVAG en RAI Vereniging in samenwerking met onderzoeksbureau GfK de onderhouds- en reparatiemarkt voor personenauto’s in kaart. Via een continue panelonderzoek werden afgelopen jaar 8.542 onderhoudsmomenten van 4.226 auto’s geanalyseerd. Gemiddeld werd een auto vorig jaar 2,0 keer onderhouden of gerepareerd (inclusief aparte bandenwissel, losse APK, schadeherstel etc.) tegen 2,1 keer in 2013 en 2012.

Koelwater-systeemcontrole juist n u handig...

Euro 6 - norm 1De terugloop komt mede door de lagere APK-frequentie voor jonge benzineauto’s, grotere onderhoudsintervallen en hogere technische betrouwbaarheid. Daarnaast zijn er veel particulieren die uit kostenoogpunt bewust de voorgeschreven onderhoudsbeurten en reparatie-adviezen overslaan. Opvallend is dan ook dat over de hele linie de gemiddelde besteding aan onderhoud en reparatie per auto is afgenomen (van €526 naar €482 per jaar, inclusief BTW), maar niet in geval van ‘autopech’. Daarvoor stegen de gemiddelde kosten juist van €360 naar €367, hetgeen het belang van regulier onderhoud maar weer eens onderstreept.

Bij de merkdealers en de onafhankelijke autobedrijven was de tevredenheid over reparatie- en onderhoudswerkzaamheden in 2014 hoger dan het jaar ervoor. Het percentage “tevreden” en “zeer tevreden” klanten steeg van gemiddeld 91 naar gemiddeld 93. Bij de ‘fastfitters’ daalde dit met drie procentpunten naar 91. Dealers en onafhankelijke autobedrijven hadden in 2014 een gezamenlijk marktaandeel van 74 procent qua aantal onderhoudsmomenten en 79 procent in bestedingen. Fastfitters kwamen op respectievelijk 9 en 6 procent uit. Het restant betreft reparaties in eigen beheer en andere bedrijven, zoals schadeherstellers.

Lees ook:Nederland onderhoudt weer meer….
Lees ook:Bovag nomineert Autobedrijf Willekes voor titel
Lees ook:Vooral oudere auto’s zorgen voor goede omzet garagebranche…
Lees ook:Autotrack; actie groot succes!
Lees ook:Route Mobiel; A13 – de pechweg van Nederland!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.