Voor veel mensen is Toyota gewoon een Japans merk en zullen auto’s van dat merk wel uit Japan vandaan komen. Maar niets is minder waar. Al decennia lang bouwen de Japanners hun modellen ook in Europese landen. Engeland, Spanje, Turkije, Frankrijk, Portugal, Polen, Tsjechie en Rusland zijn de productielanden. En dat dit denken succesvol is geweest tot nu toe blijkt wel uit het feit dat er nu al negen miljoen Europese Toyota’s zijn geproduceerd. Een groot aantal. Voordeel voor de Japanners is dat de Europese modellen wat meer op de Europese klantenwensen zijn ‘gesneden’, maar vooral ook dat de enorme transportkosten en bijbehorende levertijden kunnen worden vermeden door die regionale productie. De eerste Europese Toyota-fabriek werd trouwens al in 1971 neergezet in Portugal waar men tegenwoordig alleen nog motoren, versnellingsbakken en de Dyna bestelauto’s bouwt. De Britten zetten de Auris in elkaar, maar ook de nodige (hybride) aandrijflijnen. Uit Turkije komen de aloude Corolla en Verso’s, terwijl men in Frankrijk goed is voor de Yaris-productie. In Polen produceert men vooral motoren en versnellingsbakken voor de meeste Europese Toyota’s, terwijl de Tsjechen samen met PSA de nieuwe Aygo bouwen. In Rusland loopt de productielijn van de grotere Camry.
Lees ook:Toyota produceerde 200 miljoenste auto…
Lees ook:1 miljoen Poolse Toyota-motoren
Lees ook:Auto’s komen overal vandaan..
Lees ook:Mazda doet het nog best goed!
Lees ook:Toyota zet Europese productielijnen stil..