Onderzoeksresultaten plooibaar…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOnlangs kreeg ik via, via een onderzoek onder ogen waarvan de resultaten op zijn minst twijfelachtig waren. Volgens dat rapport, opgesteld door CE Delft i.o.v. het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, zouden de algemene kosten voor de auto per jaar uitkomen op 18 miljard. Dan gaat het om externe en infrastructurele kosten. Opmerkelijk dat men tot deze slotsom komt, want dit bedrag komt ongeveer overeen met de opbrengsten vanuit het wegverkeer t.b.v. de schatkist op jaarbasis. En volgens heel andere organisaties zijn die opbrengsten al jaren sterk in onevenwicht.OLYMPUS DIGITAL CAMERAVanuit die pot opbrengsten betaalt de overheid niet alleen al decennia lang subsidies voor het Openbaar Vervoer, legt het er fietspaden mee aan, maar houdt het voldoende geld over om daarmee de schatkistgaten te vullen. Maar niet volgens die rapport waarover ik het hier heb. Nee hoor, die auto kost bijna geld en als je zo door redeneert zou je de lasten dus gewoon extra kunnen verhogen zonder dat het pijn doet. Neem van mij maar aan dat er van die uitkomsten dus niets klopt. Dat er geld moet in het wegverkeer is duidelijk. Maar dat geldt ook voor de andere vormen van vervoer. Opvallend is ook dat in dit onderzoek alleen bij het fietsgebruik gekeken is naar de gezondheidsbaten. Dit vage begrip levert 535 miljoen euro op jaarbasis op. Aardig bedacht, maar ook veelzeggend. Opvallend is ook wel weer dat als de kosten van al dat verkeer per 1000 reizigerskilometers zouden worden berekend je ziet dat een benzineauto dan uitkomt op 158 Euro, een diesel op 139 en een LPG-auto op 134 euro. Bij het O.V. zijn die cijfers veel hoger. WP_002309Wie in een elektrische trein stapt kost de samenleving volgens deze onderzoekers 189 euro per 1000 km en als die trein op diesel rijdt wordt dat zelfs 351 euro. Wie het hele land door gaar fietsen kost ons allen 85 euro per 1000 km. Toch ook niet helemaal gratis dus. Een onderzoek dat je dus absoluut naar eigen inzicht kunt uitleggen en voor velerlei uitleg vatbaar is. Binnenkort vast terug te vinden bij GroenLinks of D66 als het weer eens gaat om extra heffingen op het wegverkeer.

Lees ook:Veel Britten rijden zonder APK
Lees ook:Roken zorgt voor extra waardeverlies auto’s…
Lees ook:Motorrijtuigenbelasting levert miljarden op…
Lees ook:Duitsland gaat aankoop elektrische auto’s leuker maken…
Lees ook:Management mankeert soms bij Fleetowners en Leasebedrijven…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.