Een grote Renault; de Reinastella!

RR05Renault bouwde ooit auto’s die de concurrentie met de toenmalige grote merken als Hispano-Suiza, Rolls Royce, Daimler, Packard of LaSalle meer dan aan zouden kunnen. Men verzorgde het vervoer voor de rijken der aarde en zette daartoe een enorm grote auto op de wielen die werd uitgerust met een even grote en zijdezacht lopende acht-in-lijn motor die een inhoud kende van 7,1 liter en een vermogen leverde van 75 paarden. RR02Daarmee was de best stevige auto 140km/u snel, in die tijd een fraaie prestatie. Voor het eerst bij een Renault stond de radiator voor de motor en nioet er achter. Voor het Franse merk best revolutionair. De productie van deze luxe Renault startte in 1929, niet de fijnste van alle jaren in een periode van grote crisis. De productie duurde dan ook niet zo heel lang, in 1933 stopte Renault er mee, maar toen waren er toch nog wel een aantal van deze wagens verkocht. Optisch was de Renault niet eens zo opvallend. RR03Hij oogde wat ouderwets, maar bood wel heel veel comfort en luxe. Zoals vaak bij dit soort wagens zaten de reservewielen aan de buitenkant van de carrosserie, tussen voorscherm en toegangsdeur aan beide zijden vanault de 5.30mtr lange limousine. Renault kende de nieuwe clientele voor dit soort wagens al snel en dus werd de auto aangeboden met een heel scala aan mogelijke carrosserievarianten. Je kon hem kopen als echte sedan, als open tourer of als zgn. ‘town car’ waarbij de passagiers volkomen gescheiden van de chauffeur werden vervoerd. Veel van deze afwijkende versies werden ontworpen en gebouwd door bekende Franse carrosseriebouwers uit die tijd. RR06Zo reed je als koper vaak in een unieke auto, niet onbekend in kringen van ‘ the rich and the famous’. Renault experimenteerde zelf nog eens met een soort coupe die als Reinasport werd aangeboden en die wat lichter was dan de grote sedans en zeker zuiniger reed qua brandstofverbruik. Vergis je niet, die grote Renault had voor de Fransen hetzelfde niveau als een Rolls Royce in Engeland. Je was echt iemand als je in dit soort wagens werd vervoerd. Het waren weldadige auto’s die nog een heel bijzondere bonus boden toen een deel van deze wagens werden gesloopt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Veel van de carrosserie was opgebouwd met lichtmetalen elementen en die kon je prima recyclen. RR07En zo zullen delen van deze grote en rijke Renaults vast ergens verwerkt zijn geraakt in de productie van vliegtuigen voor de Fransen of Duitse bezetters. Uiteindelijk werden er een paar honderd Reinastella’s gebouwd, een deel daarvan is gelukkig bewaard gebleven en de meesten daarvan kom je tegen in musea over de hele wereld. Opvallend detail, er zijn zelfs Reinastella’s gebruikt als taxi’s. Vast voor dure klanten…

Lees ook:Ook Renault zet in op autonoom rijden…
Lees ook:Veel gebouwde wereldauto; de Renault 12
Lees ook:Elektrische Renault
Lees ook:Europeanen niet gek op ‘automaten’
Lees ook:Renault pakt een gifkikker uit…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.