Volvo maakt werk van de V40

Volvo V40 blue left 11Volvo heeft naar eigen zeggen alweer een verkoopsucces in handen. De V40 is nu leverbaar met de nieuwe D4 Drive-E-motor. Deze biedt een ongekende mix van rijplezier én een lage CO2-uitstoot. Voor de 140 kW (190 pk) sterke Volvo V40 D4 met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt de CO2-uitstoot slechts 85 g/km – In Nederland betekent dit een bijtellingspercentage van 14%. En dat met een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 7,4 seconden.
De V40 met D2-dieselmotor was afgelopen jaar veruit de populairste Volvo. Met een CO2-uitstoot van 88 g/km viel deze versie in de categorie van 14 procent bijtelling. De Volvo V40 was in juli vorig jaar zelfs de bestverkochte auto van Nederland. Het spreekt voor zich dat Volvo ook van de V40 D4, die in aanmerking komt voor het 14% bijtellingstarief, veel verwacht.

De V40 D4 zal in twee uitvoeringen op de Nederlandse markt verschijnen. Een variant met 99 gram CO2, en de eerdergenoemde variant met 85 gram CO2 en 14% bijtelling, speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse markt.
De 85 gram uitvoering is er alleen als handgeschakelde versie. De 99 gram variant is ook als innovatieve achttraps automaat leverbaar en stoot dan 106 gram CO2 uit, nog steeds goed voor 20% bijtelling.

Ten opzichte van de 99 gram variant heeft Volvo enkele unieke onderdelen ontwikkeld om de uitstoot van de 85 gram versie naar een ongekend laag niveau te brengen. Zo is de 85 gram versie onder andere voorzien van banden met zeer lage rolweerstand, gemonteerd op wielen in de maat 16 inch. Daarnaast is de aerodynamica geoptimaliseerd met een actieve grilafsluiting en extra efficiënte achterspoiler. Ook de versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast ten opzichte van de 99 gram variant.

Vovo V40 front blue 11Om een soepel en efficiënt rijgedrag te garanderen, koppelt Volvo de Drive-E-motoren aan de nieuwe achttrapsautomaat of aan de verbeterde handmatig bediende zesversnellingsbak. De auto’s met automatische transmissie zijn te voorzien van schakelpaddles aan het stuur waarmee de bestuurder desgewenst ook handmatig kan schakelen. De snelle acceleratie en gasrespons – in combinatie met het zijdezachte motorgeluid – maken de V40 D4 extra leuk om te rijden, zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik en de lage CO2-uitstoot.

Het gemiddelde brandstofverbruik van de Volvo V40 D4 met handgeschakelde transmissie is gereduceerd tot 3,3 l/100 km, oftewel ruim 1 op 30, met een CO2-uitstoot van 85 g/km. Het trekgewicht bedraagt 1500 KG.

Lees ook:Volvo brengt nieuwe diesel in V40
Lees ook:Volvo trots op resultaten…
Lees ook:Nieuwe diesels voor Citroen C4
Lees ook:Volvo prijst haar duurder gamma
Lees ook:Volvo boert goed met de V40

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.