Mercedes S600 moet Maybach doen vergeten…

13C1105_01Geen andere auto voldoet volgens Daimler-Benz zo zeer aan de legendarische visie van Gottlieb Daimler als het topmodel van Mercedes-Benz. De S 600 is met zijn V12-biturbomotor het topmodel van de met succes geïntroduceerde S-Klasse en uitsluitend verkrijgbaar met lange wielbasis en luxueuze uitrusting. De S 600 viert zijn wereldpremière in Detroit tijdens de North American International Auto Show (NAIAS), de marktintroductie vindt vanaf maart a.s. plaats.

De V12-biturbomotor in de S 600 heeft met 390 kW (530 pk) nog meer vermogen dan de 380 kW (517 pk) van zijn voorganger. De cilinderinhoud steeg van 5.513 naar 5.980 cm3. Het maximale koppel bedraagt 830 Nm vanaf 1.900 tpm. De S 600 beschikt voor het eerst standaard over de ECO start/stop functie en voldoet bovendien aan de Euro 6 emissienorm. Bij gecombineerd verbruik heeft de S 600 exact 11,1 liter/100 km nodig en dat is 21 procent minder dan zijn voorganger (14,1 l/100 km).
De belangrijkste kenmerken van de motor:
Volledig aluminium krukkast
Distributie door middel van kettingaandrijving
Gesmede krukas uit hoogwaardig edelstaal
Gemodificeerde gesmede zuigers
Nieuw motormanagement
Nieuw ontwikkeld ontstekingssysteem
Twee inlaatkleppen en een uitlaatklep (driekleppentechniek)
Uitlaatkleppen met natriumvulling
Lage temperatuur koelsysteem met separaat expansiereservoir

13C1105_12De rijke standaarduitrusting van de S 600 onderstreept zijn rol van vlaggenschip. Zo zijn onder andere het LED Intelligent Light System, MAGIC BODY CONTROL met ROAD SURFACE SCAN en het rijassistentpakket Plus standaard. Het laatstgenoemde bevat de actieve spoorassistent, de actieve dodehoekassistent, BAS PLUS met kruispuntassistent, DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go pilot, PRE-SAFE® rem en PRE-SAFE® PLUS.

13C1105_04Het getal ’600′ is sinds jaar en dag legendarisch in de autohistorie. Het type 600 (W 100) dat in 1963 op de markt werd gebracht, was de eerste personenauto van Mercedes-Benz met een V8-inspuitmotor. Deze zowel krachtige (184 kW/250 pk) als verfijnde aandrijving werd vanaf 1967 ook gebruikt in de modelreeks W 109 (in het topmodel 300 SEL 6.3). Andere topmotoriseringen met een V8-motor waren de 450 SEL 6.9 van de modelreeks 116 (210 kW/286 pk) en de 560 SE van de modelreeks 126 (220 kW/300 pk in de ECE-versie). In de 600 SE van de modelreeks 140 debuteerde in 1991 de eerste standaard twaalfcilindermotor in een Mercedes-Benz personenauto. De M 120 haalde uit 6 liter cilinderinhoud 300 kW (408 pk) en stond aan de basis van de traditie van V12-motoren als topmotorisering van de S-Klasse. Mercedes-Benz biedt sinds de modelreeks 220 bovendien door AMG geoptimaliseerde en bijzonder sportieve topversies met V8- en V12-motoren van de S-Klasse aan als S 63 AMG en S 65 AMG.

Voorlopig vragen we nog maar niet naar de prijzen. Maar gezien uitstraling, techniek en andere zaken die er bij een auto als deze toe doen is het geen auto voor de gemiddelde Nederlandse koopjesjager…

Lees ook:Luxe kent zijn prijs; Mercedes Maybach!
Lees ook:Mercedes CLA blijkt reuze veilig; 6 sterren!
Lees ook:Mercedes nieuws: CL65 AMG op de AutoRAI en nieuwe Brabus C-Klasse
Lees ook:Mercedes’ hybride strategie; tot 2017 tien nieuwe modellen!
Lees ook:Inruil- en slooppremies bij Mercedes en Smart..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.