Facelift voor asfalt werkt….

Rijkswaterstaat Verjongsmiddel asfaltRijkswaterstaat legt dit jaar zes demonstratievakken aan om ZOAB met verjongingsmiddelen preventief te onderhouden. Hierdoor kan de levensduur worden verlengd met 2 tot 3 jaar. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): “De verjongingscrème voor asfalt is een mooie innovatie om kosten op onderhoud te besparen. Bovendien levert dit minder verkeershinder op en is het een milieuvriendelijkere manier van wegbeheer. ”

Ruim drie jaar geleden startte Infraquest (Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO) samen met drie aannemers een onderzoek naar de mogelijke verlenging van de levensduur van ZOAB door preventief onderhoud met een verjongingscomponent. Na het eerste onderzoek op kleine proefvakken van ongeveer 300 meter lengte is het tijd voor grootschaliger proeven op verschillende wegdelen. De demonstratievakken hebben een lengte van 5-6 km. De gegevens die uit de demonstratievakken komen moeten de waargenomen verlenging van de levensduur van het asfalt statistisch onderbouwen. Bovendien kunnen de betrokken marktpartijen hun bedrijfsprocessen optimaliseren en werkt RWS aan het integreren van preventief onderhoud in haar onderhoudssystematiek.

Autobahn - 2De ontwikkeling en implementatie van de verjongingsmiddelen sluit aan op het speciale innovatieprogramma van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat zoekt daarbij naar nieuwe manieren om duurzamer en goedkoper beheer en onderhoud te doen en de levensduur van infrastructuur te verlengen. De verjongingsmiddelen zijn een goed voorbeeld van een innovatie die helpt langer gebruik te maken van bestaande infrastructuur.
In 2010/2011 is een aantal proefvakken aangelegd op de A73, A1, A50 en A6. Infraquest heeft een grootschalig laboratoriumonderzoek uitgevoerd op deze proefvakken. Hierbij zijn bestaande beproevingsmethoden ingezet en zijn innovatieve methoden ontwikkeld om de werking van verjongingsmiddelen aan te kunnen tonen. Dit onderzoek heeft laten zien dat de middelen de microscheurtjes in de hechtbruggen helen, de geërodeerde hechtbruggen versterken en het bitumen verjongen. Geschat wordt dat, afhankelijk van de lokale conditie van de weg, een levensduurverlenging van 2-3 jaar of langer mogelijk is. Ook is aangetoond dat behandelen van ZOAB met verjongingsmiddelen een goede onderhoudsmethode is om vorstschade te voorkomen.

Lees ook:Veel schade door zoab
Lees ook:Drukte op wegen neemt toe; regering pakt knelpunten aan!
Lees ook:Veel ruitschade bij dit weertype
Lees ook:Stiller wegdek!
Lees ook:Vakantie-inspecties in trek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.