Goede banden belangrijk voor milieu en verbruik…

Zogenaamde “Groene banden” zijn voor het terugdringen van de kosten voor het autorijden en ontzien van het milieu belangrijker dan het lijkt. Dit blijkt uit een recente studie van de Technische Universiteit van München in opdracht van LANXESS, ‘s werelds grootste fabrikant van synthetisch rubber. Volgens het onderzoek is de “groene return” op kwaliteitsbanden met lage rolweerstand uitstekend. Investeringen van automobilisten in dit type banden betalen zich veel sneller terug dan automatische start-stop systemen en hybride-aandrijvingen. Dit komt door hun verminderde brandstofverbruik en lage investering. Door over te schakelen op groene banden, behalen automobilisten voorts hogere CO2-reductie voor elke extra euro dan voor andere “groene investeringen.”

De wetenschappelijke studie werd ingegeven door de invoering van de verplichte EU-bandenlabels per vandaag, 1 november. Het opvallende label zal dan alle nieuwe banden met elkaar vergelijken op rolweerstand (dus verbruik) en grip op nat wegdek (veiligheid) op een schaal van A (beste) tot G (slechtste). Ook zal het geluidsniveau van de band worden aangegeven. Groene banden krijgen bijzonder goede ratings op het nieuwe EU-label, dat al bekend is bij de consument op onder meer koelkasten en wasmachines.

Een eenvoudig voorbeeld in de studie van de TU München toont aan hoeveel op brandstofkosten kan worden bespaard door de rolweerstand te optimaliseren. Een auto die zes liter brandstof per 100 kilometer verbruikt en 12.500 kilometer per jaar aflegt met een brandstof prijs van €1,40 per liter, kan dankzij groene banden al tot 100 euro per jaar besparen. Automatische start-stop systemen leveren een vergelijkbare besparing op – ongeveer zes procent – maar de aankoop en de installatie van deze technologie is veel duurder dan overschakelen op groene banden. De extra kosten voor kwaliteitsbanden zijn ook eerder terugverdiend. Groene banden betalen zichzelf na gemiddeld slechts 20.000 kilometer, terwijl automatische start-stop systemen dit punt pas na 60.000 km bereiken. Banden presteren ook goed op het gebied van ‘Green return’ – met een besparing van 4,7 kilogram CO2 per geïnvesteerde euro, de efficiëntiewaarde is nog eens 50 procent hoger dan voor de automatische start-stop systemen en zelfs 150 procent hoger dan voor hybride aandrijvingen. Wie meer wil weten over goede zomer- of winterbanden, het terugverdienen via verminderd brandstofverbruik, of de kosten van al dat rubber of de namaakvorm daarvan, moet maar even langs gaan bij zijn of haar dealer, of de bandenspecialist. Bedenk wel dat een goede wegligging en veiligheid tien keer belangrijker is dan kiezen voor lagere brandstofkosten als het er echt op aankomt natuurlijk. Soms kan een remwegverschil van 5 meter het verschil maken tussen leven en dood. Dat is en blijft onbetaalbaar…

Lees ook:Groene banden doen het goed…
Lees ook:Besparen met ‘groene banden’…
Lees ook:Renault Megane blijft in 14% tarief
Lees ook:Bluemotion bestellers bij Volkswagen…
Lees ook:Opel maakt bestellers schoner

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.