Nederland positief over elektrisch rijden?

Volgens de RAI wel! De Nederlandse inzet op elektrisch vervoer werkt. Wij scoren in internationaal perspectief bovengemiddeld. Verdere acties zijn echter nog wel noodzakelijk.

De bovengemiddelde score van Nederland blijkt uit een in opdracht van het ministerie van EL&I uitgevoerd, internationaal vergelijkend onderzoek. Qua ambitie wat voertuigaantallen betreft bevindt Nederland zich in de middenmoot, maar qua realisatie van het aantal voertuigen en de laadinfrastructuur behoort Nederland tot de koplopers. Zowel op het gebied van elektrische personenwagens, als op het gebied van elektrische bedrijfswagens scoort Nederland bovengemiddeld hoog. Voor een dichtbevolkt land als Nederland, waar luchtkwaliteitsproblemen snel ontstaan, is dit een positieve uitkomst. Toch is meer inspanning essentieel, stelt de RAI Vereniging: ’Nederland heeft, meer dan andere landen, grote uitdagingen voor zich liggen op het gebied van luchtkwaliteit. Deze gaan we aan door nieuwe technieken en energiedragers in het wegvervoer in te zetten en te stimuleren. Dit werkt, maar we zijn er nog lang niet. Het is zaak dat het nieuwe kabinet schoon en zuinig ook stimuleert, onder andere door laadinfrastructuur voor batterijelektrisch rijden, rijden op waterstof en op biobrandstoffen (zoals groen gas), aan te leggen. Hier is tot nu toe weinig aandacht voor in verkiezingsprogramma’s, we doen dan ook een beroep op partijen om dit te veranderen.’

Lees ook:BMW laaft zich bij Allego
Lees ook:Fastned krijgt subsidie Duitse overheid…
Lees ook:Is elektrisch rijden verslavend?
Lees ook:Mercedes-Benz biedt grotere actieradius bij alternatieve brandstoffen….
Lees ook:Platform Elektrische Mobiliteit maakt doorstart…met dank aan de RAI

6 reacties op “Nederland positief over elektrisch rijden?

  1. René

    Auto’s kunnen al lang op andere brandstoffen rijden dan benzine, diesel en gas en electra. Ik durf zelfs te beweren dat auto’s op gewoon kraanwater kunnen rijden, maar er zijn zoveel economische belangen in het spel dat het onwenselijk is.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Of ze echt op water kunnen rijden is de vraag. Dat er alternatieven zijn is me duidelijk. Brandstofcellen, gas in alle soort en maten, vliegwieltechnologie, zonnecellen en zo meer. Maar de vraag is altijd of je er de bekende omslag mee kunt maken rond gebruiksvriendelijkheid, efficiency, actieradius, laadvermogen, trekkracht, comfort, veiligheid en zo meer. Het antwoord bliijft meestal nadelig voor alternatieve brandstoffen. Zolang je met een auto niet verder komt dan 250 km, de vulling van een tank ingewikkeld wordt, of de oplaadtijd van cellen/accu’s in uren ipv minuten wordt aangeduid, wordt het allemaal niet zo veel. Overigens dachten we ooit in de jaren vijftig, dat we met straalmotoren uit de voeten zouden kunnen, en zelfs kleine kernreactoren moesten mogelijk zijn….het werd allemaal niks…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Marijke

    Er komen steeds meer snelladers, dus wat dat betreft wordt het ook steeds eenvoudiger om met een elektrische auto grote afstanden af te leggen zonder een lange wachttijd.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Leo

    @Marijke – Snelladers zijn maar een deel van het probleem. De auto’s met deze technologie zijn niet in staat langere afstanden af te leggen, veel bagage mee te nemen, een caravan of aanhanger te trekken, of in de winter met alle stroomverbruikers aan te zorgen voor voldoende vertrouwde berijdersgevoelens. Zelfs een auto met een range-extender heeft last van alle beperkingen, omdat die pakketten accu’s zo zwaar zijn. Belangrijk is dus dat we technologie vinden die zorgt vooor meer normaal gebruik, zoals een beetje benzine- of dieselauto dat ook al lang biedt. 1000km rijden op een lading is noodzaak, je moet met zo’n wagen ook op vakantie kunnen gaan, op de snelweg mee kunnen komen en zo meer. Anders blijft het een aardig stadskarretje voor hen die overal onderweg oplaadpunten weten te vinden…

      /   Beantwoorden  / 
  5. autoverzekeringvergelijken

    Ik heb laatst ook zo’n laadpunt in de stad zien staan. Mij lijkt het nog niet echt praktisch om elektrisch de rijden. Een laadtijd van 6 a 8 uur is ook een grap als je veel kilometers maak. Accu’s worden na verloop van tijd ook minder goed wat ook weer extra kosten zijn. Batterijen zijn overigens over het algemeen ook niet goed voor het milieu.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Leo

    Eens! Het systeem van Renault is daardoor wel slim. Je least daar de pakketten accu’s voor een vaste prijs per maand. Bespaart je veel geld bij aanschaf en ook vervanging van die peperdure pakketten is dan niet voor rekening van de eigenaar. Goede zet van de marketingstrategen van het Franse merk. Maar alle verdere bezwaren blijven natuurlijk gewoon bestaan. Niets voor veelrijders….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.