Dramatische uitslag remtest kleine auto’s…

Ik geef onmiddellijk toe wat bevooroordeeld te zijn waar het gaat om nieuwe auto’s die tegen een ramprijs in de markt worden gezet. Vooral in de kleinste klasse, waar de prijzen echt laag zijn, zie je toch vaak dat de verwachtingen niet helemaal worden waargemaakt omdat je nu eenmaal voor een dubbeltje niet op de eerste rij mag verwachten te zitten. En dat kan bij auto’s best heel vervelend uitpakken. EuroNCAP en DEKRA-proeven vertellen vaak het verhaal, maar andere onderzoeken zoals door de grote Duitse of Engelse autobladen maken vaak ook duidelijk waarom een auto goedkoop is en waarom je voor iets meer techniek echt de spaarpot wat verder leeg moet maken. Zo las ik zojuist een onderzoek naar het remvermogen van bepaalde auto’s. Auto Motor ûnd Sport besteedde daar aandacht aan. En de resultaten zijn verbijsterend. Men nam een reeks auto’s uit het topsegment van de markt en ook een aantal uit andere en vergeleek hun prestaties bij een noodstof vanaf 100km/u. Daarbij werd een muur van piepschuimblokken opgezet die in feite niet mocht worden aangeraakt. De afstand van het absolute rempunt tot de muur bedroeg 34 meter. Een Lamborghini Gallardo LP560 remde zich keurig tot stilstand en hield zelfs nog vijftig centimeter over. Dat goede resultaat was er ook voor auto’s uit de stallen van Porsche, BMW, Audi, Aston Martin en Maserati. Maar wie in zijn spiegel een Fiat Panda ziet opdoemen doet er beter aan maar even weg te duiken in een noodsituatie. Dat in Polen gebouwde budgetmodel ramde al remmend dwars door de muur heen en kwam pas 14,5 meter later tot stilstrand. Dat is een erg groot verschil en maakt ook het onderscheid tussen leven of dood. Maar de budget-Fiat is niet de enige slechte remmer tijdens deze indrukwekkende test. Ook de Chevrolet Spark, Mitsubishi i/MIEV en Chevrolet Captiva kliefden zich dwars door de piepschuimen muur heen. Goed voor veel schade en ellende in geval van nood. En dan te bedenken dat al deze auto’s in de test vrijwel nieuw waren en er over onderhoud van het remsysteem geen enkele klacht bestond. Pure kwaliteit in dit geval. Goed om over na te denken als u voor de keuze staat. Nou ja, het budget bepaalt uiteraard mee, een Fiat Panda is iets heel anders dan een Lamborghini, maar toch. Wie even beter oplet, komt toch met betere auto’s thuis dan wat een deel van deze deze test aan kandidaten liet zien.

Lees ook:Goedkoopste auto’s ter wereld
Lees ook:Babes op zondag – 12
Lees ook:Dragen gordels nog steeds dringend nodig…
Lees ook:Kleine auto’s gevoelig voor pechjes
Lees ook:Europese auto´s steeds ouder…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.