Wat wordt het? Korting of restwaarde?

Mini-One_2008_800x600_wallpaper_02De Duitse automarkt is een heel dynamische. Het werkt er toch net even anders als in ons kleine Nederland. Een van de meest kenmerkende verschillen is toch wel dat dealers en fabrikanten daar werken met enorme kortingen op nieuwe auto’s. Het waarom laat zich raden, men koopt er marktaandeel mee. Waar bij ons in Nederland de inruilwaarde van een auto vaak een doorslaggevende factor is bij een koopbeslissing, de Duitse kopers wil ‘Rabatt’, oftewel korting. En dus valt er over die korting met bepaalde merken vaak goed te praten. Het kan soms oplopen tot percentages waar wij slechts van kunnen dromen. Nu steken op dit punt minder coulante merken ver boven de middelmaat uit. Want die halen kopers binnen die achteraf, als ze die kortingsknaller weer kwijt willen, ontdekken dat de restwaarde wel erg laag is. In die zin functioneert die markt technisch iets anders dan de onze. Nederlandse kopers willen het liefst de hoogst mogelijke inruilprijs noemen voor hun oude vervoermiddel, de Duitser wil vooral aan het begin van het traject het gevoel krijgen de beste deal te doen. Overigens is het allemaal optisch bedrog, want in feite gaat het toch om het zelfde.
Volkswagen-Golf_BlueMotion_2008_800x600_wallpaper_05Zijn er auto’s die hun waarde goed vasthouden? Ja, die zijn er. Duitsers zijn gek op het eigen product en dat vertaalt zich in de restwaardes voor bepaalde modellen. Als we eens kijken naar die verkoopwaarden na drie jaar zien we dat de gemiddelde percentages van de nieuwprijs voor sommige modellen best interessant zijn.
Zo behoudt een auto als een Mini bijna 56% van die waarde, direct gevolgd door de Skoda Fabia met 51%. Bij de middenklassers is het de VW Golf die het goed doet, net als bij ons, de restwaarde daarvan is na 36 maanden gemiddeld 52,5%. Overigens net zo hoog als de Toyota Prius. Kennelijk is die hybride ook tweedehands nog veel geld waard. Flink hoog scoren ook de C-Klasse Mercedessen (53%), Toyota Avensis (53%), Mercedes E-Klasse (53,2%), BMW -5serie (52,3%), Mercedes GLK (54,1%) en Porsche 911 (58%). Merken als Citroen, altijd in de weer om kopers met korting te trekken, doen het qua restwaarde veel minder goed. Daar kom je niet boven de 46% na drie jaar rijden. 6563578_661_1224158317766-toyota_prius_2009Omdat deze restwaardetabellen, gepubliceerd in een van de recente uitgaven van Auto Motor & Sport, ook bij de Duitse leasebedrijven worden gehanteerd ligt er ook hier een grondslag voor hogere maandlasten bij al die kortingknallers. Het kan niet altijd feest zijn natuurlijk. Wat een geluk dat dealers in ons land dan toch net even anders werken….of is uw/jouw ervaring anders?

Lees ook:Hoezo waardeverlies?
Lees ook:Duitsers steeds doller op hun eigen SUV’s…
Lees ook:Restwaarde bepaald door geliefde extra’s…
Lees ook:Voor korting moet je naar Duitsland!
Lees ook:Dat imago toch; Mercedes-Benz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.