Op mijn trips door het land kom ik ook nog wel eens bij autobedrijven die vroeger actief waren als dealer voor een of ander automerk en nu als technisch specialist actief zijn. Ze moesten verhuizen, nieuw bouwen, investeren, maar zagen daar om allerlei redenen vaak vanaf. Importeurs mikten dit soort bedrijven en hun vaak zeer loyale ondernemers uit de organisatie en kozen voor een andere dealer die wel bereid (of in staat) was tot miljoeneninvesteringen. Die oude dealerbedrijven blijven dan vaak zitten met een kater en zoeken al snel naar een alternatief. Soms is dat een ander merk met minder stringente eisen, maar soms ook gaat men in de brommobielen. Voordat je hier lacherig over doet, brommobielen zijn al enige tijd op de markt en die markt is best vruchtbaar. Klanten die dit soort vervoermiddelen kopen zijn soms niet in staat een ‘echt’ rijbewijs te behalen, vaak door een hogere leeftijd of ziekte.
Maar omdat ze niet achter de gordijnen willen blijven zitten omdat er geen goed openbaar vervoer beschikbaar is, kopen ze een brommobiel. 45 km/u mogen die karretjes en ze lijken uiterlijk vaak op bekende auto’s. Ook qua prijs, want echt voor de goedkoopte hoef je het niet te doen. 15-16 mille is een normale prijs voor z’n ding. Daar krijg je een tweezits wagentje voor met een kunsstof carrosserie, uitgerust met soms flink wat luxe, waarbij de radio vaak een overbodige luxe is. De meeste brommobiels hebben een erg lawaaierige en trillende motor en de doelgroep gelukkig voor hen op dat punt, slechte oren. Maar de meestal Franse of Italiaanse brommobielmerken ontwikkelen zich snel. Gisteren zag ik er een voorbeeld van. Bij Elan in Tilburg stond een splinternieuwe Ligier met een common-rail dieselmotor die vrijwel trillingvrij is, relatief stil, en bijzonder zuinig. Het wagentje ziet er leuk uit, biedt voldoende ruimte en staat op kekke lichtmetalen velgjes. Opmerkelijk is de belangstelling voor die wagentjes. Vanuit het hele land wordt er gebeld voor occassions, voor speciale uitvoeringen (gemeenten zijn gek op de pick-up’s) of onderdelen. En het klantvriendelijke Elan helpt iedereen met goed advies en snelle service. Daaraan moet je wel voldoen als je in deze tak van sport succesvol wilt zijn, want de klandizie is kritischer dan die in de reguliere autobranche. Ligier en Aixam zijn de grote spelers in dit veld, de meeste andere merken worden overgenomen door de grote spelers. Opvallend is wel dat Ligier vanuit Belgie wordt geimporteerd. Trouwens; bij Elan stond ook een heel bijzondere Citroen Xantia in de showroom, een uitvoering met een V6 motor. Heel apart, rijdt vast heel anders dan een brommobiel, maar kent vast ook zijn eigen specifieke doelgroep.