Verguisd maar heel goed verkocht; de Citroen Dyane

Je hebt van die auto’s die indertijd nauwelijks enige indruk achterlieten maar die toch mateloos populair bleken. Een dergelijke wagen was de Citroen Dyane die op het moment van verschijnen werd gezien als de opvolger voor de befaamde 2CV ‘Lelijke eend’, maar bij deze taak niet echt kon overtuigen. De auto werd in 1967 in het Citroen-programma opgenomen en kreeg meteen de 2-cilinder boxermotor voorin uit de Ami. 602cc groot en een vermogen van 31pk. Hoewel er veel overeenkomsten waren met de basis-Eend, was die Dyane toch een heel andere auto. De carrosserie zal meer als een ‘echte auto’ in elkaar en had ook een veel hoekiger vormgeving. Mensen die voorheen met een Eend hadden gereden vonden die wat steviger Dyane wel een ‘upgrade’, je kon er zelfs meer dan 100km/u in halen en het gehele comfort lag op een wat hoger niveau. Wat bleef was de goede wegligging, ruimte voor een heel gezin plus bagage en een veercomfort dat geen enkele concurrent in deze klasse kon bieden. De ‘luxe eend’ zoals hij vaak werd aangeduid bleef enorm lang in productie maar kon toch nooit zijn illustere en goedkopere zusje evenaren qua populariteit. Toch zijn er van de Dyane in de loop van ruim zestien jaar productie iets van 1,5 miljoen van gemaakt die helaas voor een groot deel zijn aangetast door de roestduivel en bij liefhebbers van de oer-2CV niet gezocht zijn en zelfs een beetje met minachting worden behandeld. Dat is jammer, want een Dyane had voor de liefhebber van het concept veel te bieden. Zoals bij Citroen gebruikelijk kwam er ook een bestelwagenversie van uit, de Acadyane, die wel mateloos populair werd, maar dit succes deels dankte aan het feit dat de aloude ‘Besteleend’ niet meer werd aangeboden. Er zijn nog wat meer afgeleiden bekend, zo werd er ooit een versie gebouwd voor gebruik in de Sahara-woestijn, je had de Mehari, een soort open strandwagentje en er is een soort van rally-Dyane gemaakt die erg aardige prestaties kende. Maar de basisversie bleef het meest in het geheugen van de liefhebbers van dit soort vervoermiddelen vast zitten. In 1984 staakte Citroen de productie van alle Dyanes. Wie er nu eentje zoekt kan meestal voor relatief weinig geld nog wel terecht. Gave (en dus unieke) exemplaren doen iets van vier mille, een mooie besteller is nog eens de helft duurder. Een interessante auto, en duidelijk onderschat!

Lees ook:Rotsvaste wegligging; de Citroen GS
Lees ook:Plastic Eend; de Mehari…
Lees ook:Facelift voor Citroen C3 Pluriel
Lees ook:Citroen GS – Mixed emotions nog steeds….
Lees ook:Nederlanders steeds minder merktrouw…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.