Nederlanders steeds minder merktrouw…

Hoewel wij zelf graag het tegendeel beweren zijn we steeds minder merktrouw aan het worden. Als we ergens een leuke aanbieding tegenkomen of puur kijken naar schoonheid of aantrekkingskracht blijken we maar weinig weerstand te kunnen bieden daaraan en reageren eerder impulsief dan rationeel. Ook op autogebied blijken we op deze wijze om te gaan met merkgevoeligheid. Was Opel meer dan 30 jaar lang het meest geliefde automerk in Nederland en werd dit merk ook door niet Opelrijders bij onderzoek genoemd als een ‘groot en bekend merk’, nu melden we massaal dat dit Toyota is. Een en ander kwam naar voren bij een recent gehouden merkonderzoek van Readers Digest onder Nederlandse consumenten. Nu is het zo dat we ons ook vaak laten leiden door wat we onderweg zien aan rijdend blik en de merken die daar achterop staan. Want als het veel in het verkeer te zien is moet het wel groot en populair zijn. De kans dat mensen spontaan denken aan Lada lijkt daarmee voor vele jaren verkeken. Toyota’s Prius en Aygo zijn mateloos populair en dat speelt net zo’n rol als de eerlijkheid waarmee het Japanse merk in de media werkte aan de problemen die leidden tot terugroepacties. Veel in het nieuws maakt ook belangrijk uiteraard. Ook in andere productcategorieën zien we deze ontwikkelingen terug. Nederlanders switchen erg gemakkelijk van merk en klantentrouw moet echt worden gekocht. Wie zich niet inspant om klanten te behouden kan het wel vergeten in ons land. Lijkt mij een handige en nuttige les voor alle marketeers bij de automerken in ons landje……

Lees ook:Laatste hoofdstuk Saab-soap in zicht…
Lees ook:Nieuwe Prius gespot
Lees ook:VW Golf nog steeds het meest populair bij autodieven…
Lees ook:Nieuwe Toyota Hilux ontdekt
Lees ook:Toyota had een goed jaar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.