Categorie: "Autosportief"

Jaguar opgeladen voor nieuw raceseizoen…

2-Jaguar-Panasonic-Jaguar-Racing-Hong-Kong-EPrixPanasonic Jaguar Racing is klaar voor de openingsrace van het nieuwe FIA Formula E-seizoen in Hong Kong, op 2 en 3 december. Voor het eerst racet behalve Mitch Evans ook Nelson Piquet Jr. in de Jaguar I-TYPE 2. De Hong Kong E-Prix wordt verreden over 45 ronden van het 1,86 km lange stratencircuit aan de haven van de stad. Panasonic Jaguar Racing is er klaar voor om het circuit met tien bochten – waaronder twee hairpins – met de Jaguars I TYPE 2 onder hoogspanning te zetten.

Voor het nieuwe seizoen heeft Panasonic Jaguar Racing een nieuwe aandrijflijn ontwikkeld. Meer dan 200 nieuwe onderdelen en sterke lichtgewichtmaterialen maken de Jaguar I-TYPE 2 extra efficiënt. Op basis van de ervaringen uit het vorige seizoen – het eerste FIA Formula E-kampioenschap waaraan Panasonic Jaguar Racing deelnam – en de technische vooruitgang die het heeft geboekt, verwacht het team nog beter te presteren. Komend seizoen ligt het vermogen voor de races op 180 kWh, waarmee de auto’s weer sneller zijn.

1-Jaguar-Panasonic-Jaguar-Racing-Hong-Kong-EPrixNelson Piquet Jr., de nieuwe coureur van Panasonic Jaguar Racing die vorig seizoen de poleposition pakte voor de Hong Kong E-Prix, vertelt: ‘As the series becomes more competitive, I wanted to join Jaguar to give myself the best chance of success. We won’t know until we are on the grid how much the other teams have progressed and what the true capabilities of the Jaguar I-TYPE 2 are, so I’m looking forward to getting started and giving it my very best.’

2017/2018 FIA Formula E Championship.De missie van Panasonic Jaguar Racing is ‘Race to Innovate’. Als eerste premium autofabrikant in de FIA Formula E lanceerde Jaguar onlangs ook de eerste volledig elektrische racecategorie – de Jaguar I-PACE eTROPHY – die het verband legt tussen Jaguars deelname aan de FIA Formula E, de ontwikkeling van Jaguars voor de openbare weg en de toekomst van elektrische aandrijving. Vanaf 2020 zijn alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover leverbaar met een batterij-elektrische ofwel een hybride aandrijflijn.
Vanaf het vijfde seizoen van de FIA Formula E rijden twintig Jaguar I-PACE eTROPHY-raceauto’s een supportrace in het programma van tien FIA Formula E races in de beroemdste wereldsteden. De Jaguar I-PACE eTROPHY is het eerste volledig elektrische kampioenschap in het programma en wordt op de dag van het FIA Formula E-kampioenschap verreden.

De Nederlander Ho-Pin Tung (34) is testrijder bij Panasonic Jaguar Racing. Hij won afgelopen zomer de LMP2-klasse in de 24-uursrace van Le Mans met het team van Jackie Chan DC Racing. Tung heeft een schat aan ervaring in monoposto’s, onder meer in Formule 3, A1GP, GP2, WEC, IndyCar en als testrijder in de Formule 1. Tung heeft ook ervaring in de Formula E, want hij reed drie races in het eerste seizoen van het FIA Formula E Championship. Jaguar keerde in oktober 2016 terug in de racerij als eerste premiummerk in het volledig elektrische FIA Formula E-kampioenschap. Jaguar gebruikt zijn ervaring in de Formula E voor de ontwikkeling van elektrische aandrijving voor toekomstige modellen van Jaguar Land Rover. Jaguar hanteert daarvoor het motto ‘Race to Innovate’.

Formula E is in de autosport ook uniek door de plaatsen waar geracet wordt. Behalve de Mexico ePrix vindt elke race van het kampioenschap plaats op een stratencircuit in een grote wereldstad. Elke racedag biedt de gehele dag actie op het circuit, met trainingen, kwalificatie en de race op dezelfde dag. Het seizoen 2017-2018 begint op 2 december in Hong Kong – twee races in twee dagen – en omvat in totaal veertien races in elf wereldsteden. Behalve in Hong Kong zijn er ook in New York en Montreal – de laatste race van het seizoen – twee races in twee dagen.

Opvallen? Sportief? Snel? – ga langs bij de Audi-dealer…

Audi Sport Performance red-whiteOpvallend, sportief en snel: Audi Sport GmbH introduceert de Audi Sport Performance Parts. Deze nieuwe onderdelen- en accessoirelijn is in eerste instantie ontwikkeld voor de huidige Audi R8 en Audi TT, maar komt daarna ook beschikbaar voor andere modellen. De sportieve items van Audi Sport – waarmee het merk nadrukkelijk focust op aanpassingen aan het chassis, uitlaatsysteem, exterieur en interieur – zijn inmiddels leverbaar. De standaard remmen van de Audi R8 zijn al maatgevend binnen de sportwagenwereld, maar Audi Sport levert Performance Parts remblokken die nog krachtiger en stabieler presteren. De sportremblokken zijn zowel voor de stalen schijven als de optionele keramische schijven beschikbaar. De basisplaten van de remblokken zijn helderrood gelakt en gefabriceerd van ultralicht titanium. Dat zorgt voor een kilo minder onafgeveerd gewicht. Ook voor de Audi TT RS zijn er verschillende onderdelen verkrijgbaar die het remsysteem op de voorwielen krachtiger maken. Bovendien levert Audi Sport kits die voor extra koeling van het remsysteem zorgen. Deze kits zijn verkrijgbaar op de Audi TT, TTS, en TT RS.

Audi Sport Performance 800_ttperformanceparts4Voor de Audi TT-modellen en de twee Audi R8-versies heeft Audi Sport schroefsets ontwikkeld die meervoudig verstelbaar zijn. Voor alle TT- en R8-modellen zijn zwarte 20 inch velgen beschikbaar die rechtstreeks afkomstig zijn van het circuit. Dankzij deze velgen is de Audi TT 7,2 kilogram lichter en besparen ze bij de Audi R8 tot acht kilogram aan gewicht.
Voor de Audi TT coupés met quattro heeft Audi Sport een verstevigingsbalk voor de achteras in het programma opgenomen die de stijfheid nog verder verhoogt. De rijeigenschappen van de auto worden dankzij de verstevigingsbalk extra aangescherpt. Als onderdeel van Audi Sport Performance Parts bestaat voor bezitters van de Audi TT RS nu de mogelijkheid om de afgeregelde topsnelheid te laten verhogen tot 280 km/u. Omdat het oor ook wat wil, levert Audi Sport voor de Audi TTS en TT RS extreem lichte einddempers van titanium van uitlaatspecialist Akrapovič.

Audi Sport Performance 800_ttperformanceparts6Spectaculair en opvallend zijn de Aerokits binnen het Audi Sport Performance Parts programma. Deze zijn ontwikkeld in de windtunnel van Audi en zijn leverbaar voor zowel de Audi TT als de R8. De kits bestaan onder meer uit forsere luchtinlaten, een splitter aan de voorzijde, kleine ‘winglets’ voor de voorwielen, brede sideskirts, een diffuser achter en een vaste spoiler. Voor de Audi TT is ook een luchtinlaat op de motorkap leverbaar. De Aerokits van Audi Sport zijn bepaald niet alleen voor de show. De onderdelen beperken ook het gewicht en vergroten de neerwaartse druk. In het geval van de R8 gaat het om een downforce van 250 kilo bij 330 km/u (een toename van honderd kilo) en verdubbelt de neerwaartse druk bij 150 km/u van 26 naar 52 kilo.

Audi Sport Performance 800_ttperformanceparts1Alle Aerokit-onderdelen van de Audi R8 zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP, Carbon Fibre Reïnforced Plastic); de Audi TT Sport Performance Parts zijn van zowel CFK als kunststof gefabriceerd. De delen zijn voorzien van het Audi Sport-logo.
Audi Sport vergeet met de Performance Parts-lijn ook het interieur niet. Zo is er zowel voor de R8 als TT een speciaal sportstuur leverbaar dat is bekleed met alcantara. Het stuur heeft een 12-uurmarkering. Voor uitvoeringen met de 7-traps S tronic levert Audi Sport het sportstuurwiel met schakelpaddles van CFRP. Voor de TT is ook een veerpootbrug ontwikkeld van hetzelfde superlichte materiaal. Deze komt op de plek van de achterbank waardoor de TT niet alleen bijna twintig kilogram gewicht verliest, maar aanzienlijk stijver wordt.

Wie is de snelste???

Hennessey-Venom-F5-yellow frontTerwijl Koenigsegg, McLaren en Bugatti claimen wellicht de snelste auto’s ter wereld te bouwen met haalbare snelheden die boven de 400km/u reiken, is er nu een nieuwe speler verschenen die meent deze claim met verve te kunnen winnen van die andere twee concurrenten. Het gaat om het relatief kleine Amerikaanse merk Hennessy dat met haar Venom F5 de op zich al indrukwekkende Venom GT moet opvolgen. Van die GT zijn enkele tientallen exemplaren gebouwd en ook nog verkocht. Maar de Venom F5 doet er nog een schepje bovenop. Krijgt een 1622pk sterke V8 Biturbo motor van 7 liter inhoud, die de van aluminium en carbonfibers gemaakte auto naar 482km/u moet kunnen opstuwen. De Hennessy technici gebruiken voor al dit geweld overigens een chassis van Lotus, een bekende naam in de race- en sportwagenwereld. Hennessey-Venom-F5-Rear yellowDe wat oudere GT reed al eens rondjes op het Kennedy Space Centre met een snelheid van 435km/u, dus de potentie is zeker aanwezig. De nieuwe telg is nog wat gestroomlijnder, lichter en moet in tien seconden van nul naar 300km/u kunnen komen. Beetje chauffeur heb je dan wel nodig. Wie er een wil hebben, ze kosten 1,4 miljoen Euro, er komen er maar 20 van en of hij lang de snelste auto ter wereld zal blijven is de vraag. Bugatti monteerde in de nieuwe Chiron snelheidsmeters die tot 500km/u reiken. Die grens gaan we vast ook nog eens over in die supercars. Nu maar hopen dat de eigenaren goed genoeg rijden om dat allemaal te overleven… (AMuS)

Heerlijke Ferrari…

FXX-K Evo 1Tijdens de Finali Mondiali zorgde Ferrari vorig weekend voor een wereldprimeur met de onthulling van de FXX-K Evo. Het model, dat uitsluitend bedoeld is voor gebruik op het circuit, wordt in een extreem beperkte oplage gebouwd, maar is ook als upgrade voor bestaande XX-versies te bestellen. FXX K Evo ca7fe90b278350b275bfad1641deb4e3c80d1895De FXX-K Evo ‘laboratoriumauto’ heeft onder andere een nieuw, zeer geavanceerd aeropakket gekregen, met waarden die dichtbij de downforcecijfers van Ferrari’s GT3- en GTE-auto’s liggen. De 1.050 pk en ruim 900 Nm sterke FXX-K Evo wordt door Ferrari vanaf volgend jaar ingezet. En nu maar hopen dat ook in ons land iemand de moed en het geld heeft om deze auto te kopen. Al was het maar om dat geweldige geluid…

Bob de Jong presteert goed in Hyundai…

HyundaI - bob-de-jong-in-hyundai-i20-r5-tweede-in-twente-rally-headerRallyrijder Bob de Jong behaalde de tweede plaats in de Twente Rally en gaf daarmee zijn debuut met de Hyundai i20 R5 extra glans. ‘Dit was veel beter dan waar we vooraf op hadden gerekend’, realiseerde Bob de Jong zich bij de finish in Hengelo. ‘De i20 R5 van Hyundai voelde vanaf de start heel goed aan en ik kreeg al snel vertrouwen en kon voorin meestrijden.’ Ondanks de slechte weersomstandigheden schotelde de organisatie van de Conrad Twente Rally de deelnemers een prachtige en uitdagende rally voor met 12 klassementsproeven. Het talrijke publiek genoot dan ook van spannende rallysport op het hoogste niveau.

Bob de Jong en zijn Belgische navigator Bjorn Degandt reden een vrijwel foutloze rally en bouwden hun tempo goed op. Vanaf de start leek de ervaren Piet van Hoof met zijn Mitsubishi Lancer de te kloppen man; na de eerste ronde van vier proeven had hij al een comfortabele voorsprong. Daarachter waren het Bob de Jong en Kevin van Deijne (Fiësta R5) die de dienst uitmaakten, waarbij De Jong verrassend vanaf de start Van Deijne op afstand kon houden. ‘Wij hadden vrijdag een eerste test met de auto gedaan, maar toen was het droog op een circuitje; nu was het nat en op rallyproeven is dat toch een heel verschil.’ Met de engineers van Hyundai Motorsport werd gezocht naar de beste afstelling, waarbij ook de bandenkeuze een cruciale rol speelde. ‘Omdat wij voor het eerst met DMACK-banden reden, moesten we onder deze lastige omstandigheden met veel variabelen leren om te gaan’, analyseerde De Jong de situatie na de eerste ronde, die hij afsloot met 47 seconden achterstand op leider Van Hoof.

hYUNDAI bob-de-jong-in-hyundai-i20-r5-tweede-in-twente-rally-contentIn de tweede ronde wist Bob de Jong veel progressie te boeken en kwam hij dicht in de buurt van Piet van Hoof. ‘We verloren maar 11 seconden in vier proeven en ik tankte steeds meer vertrouwen.’ Dat bleek ook in de laatste ronde van vier proeven, toen Bob de Jong op de 10e klassementsproef de snelste tijd op de klokken zette. Toen Bob de Jong en Bjorn Degandt als tweede over het finishpodium van de Twente Rally reden, werd de Hyundai-equipe dan ook overladen met complimenten. ‘Dat was leuk om te horen, want ook al tijdens de rally kwamen er mensen naar ons toe om ons te feliciteren met de nieuwe auto. Dat wordt algemeen gezien als een aanwinst voor de Nederlandse rallysport.’

Terugkijkend was Bob de Jong dan ook zeer in zijn nopjes: ‘Dit was echt top – de auto voelt geweldig aan en het karakter van de Hyundai i20 past uitstekend bij mijn rijstijl.’ Dat beaamde ook navigator Bjorn Degandt: ‘Ik merkte al heel snel dat Bob op zijn gemak is en dat geeft enorm veel vertrouwen.’ Vertrouwen heeft Bob de Jong ook in de toekomst: ‘Dit was de perfecte gelegenheid om de nieuwe auto te leren kennen. In de winter kunnen we verder testen om ons optimaal voor te bereiden op komend seizoen, waarbij we zullen kijken of we voor zowel de titel in het Open Nederlands Kampioenschap als de Eurol R5 Rally Challenge zullen gaan strijden.’

Peugeot pakt podiumplek…

TCR Benelux AssenPEUGEOT-coureur Kevin Abbring en zijn teamgenoot Aurélien Comte hebben een succesvol debuutjaar voor de PEUGEOT 308 TCR in het TCR Benelux-kampioenschap met een podiumplaats afgesloten. Het duo – dat dit jaar met steun van PEUGEOT meestreed in het populaire TCR-kampioenschap – kende tijdens de Hankook Finaleraces op het circuit van Assen ups & downs. Een derde plaats in de laatste sprintrace vanmiddag én een derde positie in het eindklassement van het rijderskampioenschap vormde voor Abbring, Comte en PEUGEOT echter een passende kroon op een geslaagd TCR-debuut voor de PEUGEOT 308.

Het zat Kevin Abbring – merkambassadeur van PEUGEOT Nederland – bepaald niet mee in het afsluitende raceweekend van het TCR Benelux. Een kapotte turbo maakte afgelopen vrijdag al vroegtijdig een einde aan de vrije training, en een brandje in de opwarmronde van de Long Race op zaterdag verhinderde een goed resultaat in de eerste race van het weekend. Vandaag ging het echter beter in de vier sprintraces, met uiteindelijk een derde plaats in de allerlaatste race van het weekend én seizoen voor Kevin’s teamgenoot Aurélien Comte. Een resultaat dat uiteindelijk genoeg bleek voor een uitstekende derde plaats in het rijderskampioenschap voor het PEUGEOT-duo, in het debuutjaar van de PEUGEOT 308 TCR.

In het jaar waarin PEUGEOT Nederland de compleet nieuwe PEUGEOT 308 introduceert, debuteerden Kevin Abbring en Aurélien Comte met de nieuwe PEUGEOT 308 TCR in het TCR Benelux 2017-kampioenschap. Dit jaar was de 308 TCR-auto nog gebaseerd op de PEUGEOT 308 Cup-auto die in Frankrijk in de gelijknamige merkencup wordt ingezet.
Voor Kevin Abbring gaat de samenwerking met PEUGEOT in 2017 veel verder dan enkel de inzet in het TCR Benelux. Naast zijn rol als merkambassadeur voor de Franse autofabrikant komt de talentvolle Nederlander dit jaar met PEUGEOT tevens uit in het Belgian Rally Championship (BRC), in de PEUGEOT 208 T16 R5. Enkele jaren geleden was de combinatie Abbring – PEUGEOT met deze snelle R5 rallyauto al goed voor vele successen in het Europees Rally Kampioenschap (ERC). Maar ook in 2017 hebben Kevin en PEUGEOT laten zien dat ze een uitstekende match zijn. Met nog één rallyweekend te gaan – de beroemde Condroz-rally – staat Abbring samen met zijn Belgische navigator Pieter Tsjoen derde in het algemeen klassement. Maar veel belangrijker: Kevin en PEUGEOT zorgden voor een klinkende overwinning met de PEUGEOT 208 T16 R5 in de twee belangrijkste rally’s op de kalender, de Ypres Rally en de Rallye de Wallonie.

Audi pakt drie DTM-kampioenschappen

Audi DTM 2017 drie titelsAudi heeft dit weekend de perfecte ‘triple’ gescoord en pakte alle drie kampioenschappen in de DTM 2017. Met een 1-2 overwinning tijdens de voorlaatste race van het seizoen verzekerde Audi zich gisteren op de Hockenheimring al van het constructeurskampioenschap en de titel bij de teams. Vandaag was er opnieuw succes voor het merk met de vier ringen, toen René Rast zich in zijn eerste volledige DTM-seizoen tot kampioen bij de rijders liet kronen.

24 jaar geleden was het Nicola Larini die voor het laatst als ‘rooky’ het DTM-kampioenschap op zijn naam schreef. Vandaag herhaalde Audi-coureur René Rast dat kunststukje. Samen met collega Audi-rijders Mattias Ekström, Jamie Green en Mike Rockenfeller reed hij vandaag om de 2017-bokaal bij de rijders. Een tweede plaats in de tweede race van het weekend volstond voor Rast om het DTM 2017-kampioenschap op zijn naam te schrijven, met een minimale voorsprong van 3 punten op Mattias Ekström.

Audi DTM Zandvoort winnaar 2017Afgelopen zondag scoorde Audi al voldoende punten om de DTM-titel bij de constructeurs dit jaar te prolongeren. Tegelijkertijd besliste Audi Sport Team Rosberg op zaterdag de DTM-strijd voor de teams, waarmee het team voor het eerst als kampioen in deze ranking eindigde.

Alfa’s Stelvio SUV, snelste op de Ring!

Stelvio op NurburgringEen Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio reed een ronde over de Duitse Nürburgring in een recordtijd van 7 minuten en 51.7 seconden. Ruim 8 seconden sneller dan het vorige record. Daarmee claimt de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio de titel van snelste productie-SUV ter wereld. Het Stelvio Quadrifoglio ronderecord werd gereden door Fabio Francia, die ook het ronderecord voor de snelste vierdeurs sedan vestigde in een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en er toen 7 minuten en 32 seconden over deed.

Hart en ziel van deze ultra-high performance SUV is een volledig van aluminium gemaakte, direct ingespoten 2,9-liter 24 kleps Twin-Turbo V6 motor, die 510 pk en 600 Nm levert. Voor het eerst is het Q4 all-wheel-drive systeem op deze motor toegepast. De automatische achttrapsversnellingsbak schakelt in race-modus in slechts 150 milliseconden.
Geheel in de traditie van Alfa Romeo heeft de Stelvio een voortreffelijke wegligging. Dat is mede te danken aan de uitgebalanceerde 50/50 gewichtsverdeling, een ongeëvenaarde directe besturing en gebruik van ultra-lichtgewicht, hightech materialen, zoals een koolstofvezel cardanas.

Andere geavanceerde unieke onderdelen op en aan de Stelvio Quadrifoglio zijn het torque vectoring differentieel, Quadrifoglio-getunede adaptieve suspensie, cilinder deactivatie-systeem (voor efficient gebruik van brandstof) en de Alfa DNA Pro selector waarmee vier verschillende rijmodi geselecteerd kunnen worden, waaronder Race.
Qua ultra-high performance opties biedt de Stelvio Quadrifoglio onder meer ultra lichtgewicht Sparco carbon sportstoelen en een ultra-high-performance Brembo carbon-keramisch remsysteem.

Mercedes showt oude GrandPrix-sterren op Zandvoort…

GP 800_d412763Tijdens de Zoute Grand Prix 2017 presenteert Mercedes-Benz Classic drie open sportwagens uit de indrukwekkende historie van het merk. Het S-model met compressor uit 1927 staat symbool voor de raceoverwinningen die eind jaren 20 en begin jaren 30 werden behaald. De sportversie van de 190 SL (W 121) verwijst naar de autosportsuccessen van de standaard productiesportwagens van Mercedes-Benz in de jaren 50. En dan is er nog de 300 SLS (W 198) die in 1957 deelnam aan het Amerikaans sportwagenkampioenschap en waarmee Paul O’Shea een van zijn kampioenschapstitels met Mercedes-Benz wist te pakken.
De sterren van het merk uit Stuttgart worden gepresenteerd door onder meer de merkambassadeur van Mercedes-Benz Classic: Jochen Mass. De Zoute Grand Prix vindt dit jaar voor de achtste keer plaats, van 5 t/m 8 oktober. Plaats van handeling is de Belgische badplaats Het Zoute, dat deel uitmaakt van de gemeente Knokke-Heist. Dit exclusieve festival op het gebied van autolifestyle omvat tevens de Zoute Rally, het Zoute Concours d’Elégance en de Zoute GT Tour, de Zoute Sale by Bonhams (georganiseerd door veilinghuis Bonhams) en de Zoute Top Marques autoshow.

73731864025Klassieke auto’s worden in de schijnwerpers gezet bij de Zoute Rally (5 t/m 7 oktober), het Concours d’Elégance (7 en 8 oktober) en de Zoute Sale by Bonhams (5 en 6 oktober). Aan de Zoute GT Tour (8 oktober) zullen de meest indrukwekkende sportwagens van de afgelopen twintig jaar deelnemen. Op 18 podia langs de exclusieve Kustlaan en het Albertplein toont de Zoute Top Marques (5 t/m 8 oktober) de highlights uit de huidige modelseries van de deelnemende automerken. Mercedes-Benz is Premium Car Partner van Top Marques.

GP 800_5475Mercedes-Benz Classic neemt deel aan de Zoute Grand Prix 2017 met drie open sportwagens uit verschillende tijdperken die herinneringen oproepen aan magische autosportmomenten en die nauwelijks afweken van de productiemodellen: de S-sportwagen met compressor uit 1927, de raceversie van de 190 SL (W 121) en de 300 SLS (W 198), de auto waarmee het merk in 1957 het Amerikaans sportwagenkampioenschap won. De auto’s van het merk uit Stuttgart worden voorgesteld door onder meer voormalig coureur en merkambassadeur van Mercedes-Benz Classic Jochen Mass.
Negentig jaar geleden was het S-model de eerste telg van de succesvolle S-reeks waaraan het zijn naam gaf en waarvan ook de SS- en SSK-modellen deel uitmaakten. Met deze sportwagens met compressor domineerde het merk de internationale autosport eind jaren 20 en begin jaren 30. De zescilinder lijnmotor van het S-model – de letter staat voor ‘Sport’ – levert een vermogen van 88 kW/120 pk. Dankzij de montage van een compressor kon dit worden verhoogd naar 132 kW/180 pk, waarmee de sportwagen de meest succesvolle raceauto van zijn tijd was. Tegelijkertijd werden er van het S-model ook zeer exclusieve straatuitvoeringen gemaakt voor een welgestelde klantenkring.

GP 800_d416725De raceversie van de 190 SL Roadster (W 121) verwijst naar de autosportsuccessen van de standaard productiesportwagens van Mercedes-Benz in de jaren 50. Dit segment werd echter gedomineerd door zijn ‘grote broer’, de 300 SL. Dit kwam vooral omdat de sportversie van de 190 SL door de FIA niet als een GT werd gehomologeerd, maar uitsluitend als sportwagen – en in die klasse maakte hij geen kans. Toch boekte Mercedes-Benz met de 190 SL een aantal racesuccessen, zoals de Grand Prix van Macau en de Grand Prix van Casablanca in 1956.
De 300 SLS was een speciale versie van de 300 SL Roadster (W 198) die in 1957 werd geïntroduceerd om deel te nemen aan het Amerikaans sportwagenkampioenschap. Het lichtgewicht design maakte samen met de geoptimaliseerde motor een winnaar van deze auto: Paul O’Shea pakte de kampioenschapstitel voor de derde keer op rij met dit model.

GP800_2001dig172De mensen die deelnemen aan de Zoute Rally by Chubb kunnen genieten van klassieke auto’s op de mooiste wegen van Vlaanderen. Dit jaar zullen bijna 200 auto’s die zijn gebouwd tussen 1920 en 1965 aan de start verschijnen. Na het uitvoeren van de technische inspecties op donderdag (5 oktober 2017) in het centrum van Het Zoute nabij het Albertplein wordt de rally verreden in de twee daaropvolgende dagen. De start vindt plaats op vrijdag (6 oktober) vanaf 8.30 uur alsmede op zaterdag (7 oktober) vanaf 8.00 uur. De finish vindt op beide dagen plaats vanaf 16.00 uur op de dijk in de buurt van het befaamde zandstrand.
Plaats van handeling voor het Concours d’Elégance is de Royal Zoute Golf Club. Vijftig indrukwekkende klassiekers worden tijdens dit evenement aan het publiek voorgesteld. Vorig jaar behoorden een 300 SL raceauto (W 194) uit 1952 en een 300 SL ‘Gullwing’ Coupé (W 198) uit 1956 tot de prijswinnaars.. In 2016 won de 300 SL ‘Gullwing’ de prestigieuze ‘Most Iconic Car’ award.

Audi’s nieuwe Formule-E Racer….

Audi Formule E 800_audie-tronfe042Audi presenteert de e-tron FE04, de eerste volledig elektrisch aangedreven raceauto van het merk. De FE04 komt aan de start in het nieuwe Formule E-seizoen. Hij weerspiegelt op het circuit dat Audi zich ontwikkelt van een conventionele autofabrikant tot een vooruitstrevende mobiliteitsprovider.
Na 40 jaar autosportsuccessen op het hoogste niveau is Audi nu de eerste autofabrikant van Duitsland die in de Formule E stapt om nieuwe technologieën voor productieauto’s te beproeven en verder te ontwikkelen. Na quattro, TFSI, TDI hybrid drive en andere innovaties is Audi’s eerste single-seater een voorbode van een e-mobility offensief dat in 2018 wordt ingeluid met de Audi e-tron. Audi heeft aangekondigd dat het nog vóór 2025 meer dan 25 geëlektrificeerde modelleFormule E: vrijheid voor constructeurs

Audi Formule E 800_audie-tronfe041In de Formule E kunnen teams/constructeurs een aandrijflijn ontwikkelen die bestaat uit motor, transmissie, onderstelcomponenten en software. De combinatie van motor en transmissie is het hart van de e-tron FE04. De focus ligt daarbij vooral op maximale efficiency. Voor de krachtoverbrenging maakt de bolide gebruik van een zeer efficiënte transmissie met één versnelling. De samen met technologie-partner Schaeffler ontwikkelde aandrijflijn is compleet nieuw en valt op door de behuizing van carbon. Door op technisch gebied nieuwe wegen in te slaan, is ook de sound heel eigen.

Audi Formule E racer 2017-8De Audi e-tron FE04 valt ook op door zijn livery met wit, metallic groen en zwart als basiskleuren. De Braziliaanse Formule E-kampioen Lucas di Grassi (33) rijdt komend seizoen met startnummer 1 en zijn teamgenoot is de Duitser Daniel Abt (24), die met startnummer 66 rijdt. Rode accenten op zijn auto helpen om de twee Audi’s uit elkaar te houden. Di Grassi en Abt zijn beiden al vier seizoenen actief in de Formule E. Samen zijn ze goed voor 24 podiums, zes overwinningen en vier pole positions. De teambaas van Team Audi Sport ABT Schaeffler is Allan McNish. De voormalig Formule 1-coureur, Audi fabrieksrijder en drievoudig Le Mans-winnaar was afgelopen seizoen al betrokken bij het Formule E-team.

Het racedebuut van de Audi e-tron FE04 vindt plaats tijdens de eerste Formule E race van het seizoen op 2 december aanstaande in Hong Kong. Deze week nog komt de auto in actie tijdens de E-Mobility Play Days op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Aansluitend volgen de enige officiële testdagen op het circuit van Valencia in Spanje. Hier komen beide Audi-coureurs in actie.