Categorie: "Autosportief"

Porsche zet records op de Ring…

911GT2 Ring 800_p17-0909-a5-rgbPorsche heeft met de 911 GT2 RS een nieuw record voor straatlegale sportwagens op de 20,6 km lange Nürburgring-Nordschleife neergezet. De snelste tijd van 6.47,3 minuten, die op 20 september 2017 in het bijzijn van een notaris werd gerealiseerd, overtrof zelfs de eigen verwachtingen.

911GT2 Ringrecord 2017De nieuwe toptijd was geen toevalstreffer. De Duitse coureur Lars Kern (30) en de Brit Nick Tandy (32) braken het tot dan staande record van 6.52.01 direct door vijf ronden op rij tijden onder de 6.50 minuten te realiseren.
Porsche fabrieksrijder Nick Tandy reisde direct na zijn tweede plaats met de 919 Hybrid bij de Zes Uur van Austin (Texas) naar de Nürburgring voor de recordpoging met de 515 kW/700 pk sterke 911 GT2 RS met Michelin Cup 2-banden. Lars Kern, een testrijder van Porsche met een passie voor de racerij, was uiteindelijk verantwoordelijk voor de nieuwe recordtijd. Kern is deelnemer aan de Carrera Cup Australië en komt ook regelmatig in actie bij VLN-langeafstandsraces op de Nürburgring. Bovendien kent hij de Nordschleife als geen ander. De recordronde begon om 19.11 uur en eindigde onder ideale omstandigheden precies 6,47.3 min. later. Zoals gebruikelijk bij recordpogingen werd de tijd gemeten over het 20,6 km lange parcours. De gemiddelde snelheid kwam daarbij uit op 184,11 km/h.

91GT2 - Ring 800_p17-0904-a5-rgbDe snelste 911 voor straatgebruik debuteerde eind juni tijdens het Festival of Speed in Goodwood. Hij beschikt over een 515 kW/700 pk sterke 3,8-liter zescilinder bi-turbo boxermotor. Het maximale koppel bedraagt 750 Nm. De achterwielaangedreven tweezitter, die volgetankt 1.470 kg weegt, sprint in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 340 km/h. De 911 GT2 RS beschikt over technologie die nauw verwant is aan die van de raceauto’s van het merk. Hij is nog eens 59 kW/80 pk en 50 Nm krachtiger dan zijn voorganger met 3,6-liter motor.

Nederlands team succesvol bij Invictus Games

LR winnend team Invictus teamDe Invictus Games Toronto 2017 zijn voor Nederland bijzonder succesvol begonnen. Het Nederlandse team won de eerste gouden medaille tijdens de Jaguar Land Rover Driving Challenge, waarmee de games werden geopend. De medaille is uitgereikt door Prins Harry, die de verrichtingen van de finalisten nauwlettend gadesloeg.

LR Harry tijdens InvictusTeams uit dertien landen kwamen tegen elkaar uit in uitdagende off-road- en behendigheidsproeven met de Land Rover Discovery en de Jaguar F-Type SVR. Daarbij kwam het aan op onderlinge communicatie, teamwerk, strategie en rijvaardigheid. De F-Type staat garant voor precieze handling, die van pas kwam op de zware slalomproef met ‘Jaguar Smart Cones’. Daarmee is een onvoorspelbaar en telkens veranderend parcours mogelijk om het de rijders extra moeilijk te maken. De Land Rover Discovery werd gebruikt op een uitermate uitdagend off-roadparcours, waarop de deelnemers werden getest op rijvaardigheid en navigeren.

LR Helling InvictusDe Invictus Games zijn het grootste sportieve event voor mensen uit het leger en veteranen, die als gevolg van verwonding, ziekte of ander letsel mindervalide zijn geraakt. De Invictus Games Toronto 2017, gepresenteerd door Jaguar Land Rover, omvat verder de onderdelen boogschieten, atletiek, fietsen, indoor roeien, powerlifting, zitvoetbal, zwemmen, rolstoelbasketbal, rolstoelrugby en voor het eerst ook golf.

Jaguar Land Rover heeft onlangs bekendgemaakt ook de Invictus Games Sydney 2018 te ondersteunen als Presenting Partner.

Van de Marel sluit seizoen af met overwinning…

01-ADAM-R2-PictureMet een eerste plaats in de RC4-klasse en een elfde plek in het algemeen klassement van de Hellendoorn Rally heeft rallycoureur Timo van der Marel zijn seizoen in stijl afgesloten. Een extreem modderige editie van de grootste rally van Nederland bleek geen sta-in-de-weg voor de Opel ADAM R2. Van der Marel: “De zware omstandigheden waren niet in ons voordeel, maar we hebben er echt het maximale uitgehaald. Heel blij!”

De Hellendoorn Rally is een rally met heel veel zand in het parcours. En de vele regenval veranderde het zand in modder. “Dat maakt het heel zwaar voor tweewiel aangedreven auto’s als onze ADAM R2. Het was zó pittig, dat echt op stuurmanskunsten aankwam. Gelukkig hebben we heel weinig foutjes gemaakt en boekten we wederom mooie resultaten,” zei Van der Marel na zijn race.
Het was voor Timo van der Marel en zijn vaste co-pilote Rebecca van der Marel sowieso een seizoen vol hoogtepunten. Met een tweede plek op het WK Rally in Duitsland als absolute piek. “Ja, dat was geweldig. Mijn beste resultaat ooit in een rallyauto. Maar ook de tweede plek op het EK Rally in België was prachtig.” Verder reed Van der Marel nog een rally op Gran Canaria en in totaal drie Nederlandse rally’s.

Opel ADAM R2 v.d.Marel in de modderHoe het seizoen van Van der Marel er volgend jaar uitziet is nog niet bekend. “Na dit geweldige jaar is de intentie van beide partijen om door te gaan, maar daar gaan we nog voor om de tafel. Persoonlijk zou ik graag een officieel EK klassement gaan rijden; nu hebben we een aantal wedstrijden uitgekozen en gereden zonder klassement. En dat heeft prachtige resultaten opgeleverd!” Kijk voor meer informatie over de Opel ADAM R2 en Timo van der Marel op opel.nl/motorsport.

Uitslag Hellendoorn Rally 2017
positie coureur/co-driver auto tijd
1: Dennis Kuipers – Robin Buysmans FORD FIESTA RS WRC 1:37:28.2
2: Bernhard ten Brinke – Davy Thierie SKODA FABIA R5 1:38:57.7
3: Hermen Kobus – Erik de Wild SKODA FABIA R5 1:39:57.3
4: Kevin van Deijne – Hein Verschuuren FORD FIESTA R5 1:44:15.4
5: Jorgen Jonasson – Nicklas Jonasson SKODA FABIA R5 1:45:02.3
11: T. van der Marel – R. van der Marel OPEL ADAM R2 1:49:50.9

Jaguar klaar voor eigen elektrische race-competitie…

1_Jaguar_I-PACE_eTROPHY_racecarNadat Jaguar vorig jaar als eerste premiummerk deelnam aan de FIA Formula E, introduceert het nu ‘s werelds eerste kampioenschap voor volledig elektrisch aangedreven productieauto’s.

De Jaguar I-PACE eTROPHY wordt de supportrace voor het FIA Formula E-kampioenschap en is dan ook vanaf eind 2018 te zien in dezelfde weekends en op dezelfde circuits. Uitsluitend Jaguar I-PACE eTROPHY-raceauto’s komen in deze raceklasse uit. De nieuwe raceserie biedt toekomstige coureurs een kans om hun talent te tonen op het wereldtoneel voor emissievrije autosport. De start van het kampioenschap valt samen met de introductie van de I-PACE, Jaguars innovatieve, batterij-elektrische vijfpersoons sportauto.
Tot wel twintig elektrische Jaguar I-PACE-raceauto’s vormen de startgrid voor tien races in wereldsteden als Hong Kong, Parijs, Rome, Sao Paolo en New York. Toekomstige Formula E-coureurs krijgen de kans om aan de unieke Jaguar-serie deel te nemen.

2_Jaguar_I-PACE_eTROPHY_racecarDe bekendmaking van Jaguars raceserie volgt op het nieuws dat de Britse overheid van plan is de verkoop van auto’s met benzine- en dieselmotoren met ingang van 2040 te verbieden. Dat sterkt Jaguar Land Rover in zijn missie tot elektrificatie – vanaf 2020 zijn alle nieuwe modellen ook leverbaar met een elektrische aandrijflijn, hetzij hybride, hetzij batterij-elektrisch.

Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations (SVO) bouwt de raceversie van de I-PACE, waarvan de versie voor de openbare weg eind 2018 verschijnt.

Technische specificaties, de racekalender en de kosten voor de Jaguar I-PACE eTROPHY worden in 2018 bekendgemaakt. Geïnteresseerden kunnen per e-mail meer informatie opvragen: [email protected]
Naar verwachting zal de belangstelling groot zijn en deelname is op volgorde van aanmelding, onder voorwaarde dat inschrijvers en coureurs in het bezit zijn van de benodigde internationale racelicenties.

5_Jaguar_I-PACE_eTROPHY_racecarJaguar Racing biedt een compleet ‘Arrive and Drive’-pakket voor deelname aan de Jaguar I-PACE eTROPHY. Het pakket omvat:
• inschrijving voor het kampioenschap over tien races in dezelfde weekends als de races voor de FIA Formula E
• professionele technische ondersteuning, inclusief preparatie van de raceauto en verwerking van de data
• wereldwijde logistiek voor auto’s, reserve-onderdelen, gereedschap en uitrusting
• alle banden, verbruiksartikelen en onderdelen
• verzorging van onderdak voor het team en de auto op het circuit tijdens raceweekends
• promotie en marketing van het kampioenschap door Jaguar Racing en Formula E
• speciale hospitality voor deelnemers met de mogelijkheid om meer plaatsen te kopen voor gasten en sponsors
• kleding in kampioenschapskleuren voor elke deelnemende coureur
• speciale tv-zendtijd voor kampioenschap
Een raceweekend omvat sessies voor vrije training en kwalificatie, gevolgd door een race over 30 minuten. Data van races en locaties onder voorbehoud van goedkeuring door FIA.

Nissan blijft sponsor Champions League

Gareth Bale celebrates Nissan?s partnership extension with the UEFA Champions League. Excitement peak guaranteed?Nissan Motor Co. vervolgt de samenwerking met de UEFA Champions League voor een periode van drie jaar. Ook de UEFA Super Cup maakt deel uit van dit partnership. Voetballegende Gareth Bale woonde de contractondertekening bij en gaf meteen een workshop doelpunten scoren aan een groep schoolkinderen. Juist voor de start van het nieuwe UEFA Champions League-seizoen werd de overeenkomst getekend. Nissan zal tot en met seizoen 2020/2021 aan de UEFA Champions League verbonden blijven. Het is opnieuw Nissans grootste sponsoractiviteit.

De UEFA Champions League is een van de best bekeken jaarlijkse sportcompetities. Bij elkaar opgeteld zijn er per seizoen meer dan vier miljard kijkers. Alleen al de finale van de UEFA Champions League 2017 tussen Real Madrid C.F. en Juventus F.C. trok meer dan 160 miljoen kijkers.

Succesvol Porsche-weekend op Zandvoort…

Porsche Zandvoort 800_porschehgp-1Tienduizenden autosportliefhebbers van jong tot oud kwamen in het eerste weekend van september naar de zesde editie van de Historic Grand Prix Zandvoort en beleefden de autosporthistorie op grootse wijze. Onder het motto ‘The boys are back in town’ was Porsche traditioneel weer groots aanwezig met een aantal spectaculaire fabrieksracers. Ook het Porsche Classic dorp in de paddock was weer een pleisterplaats voor autoliefhebbers. Helaas had het evenement dit jaar en zwart randje. Afgelopen week overleed de Franse coureur David Ferrer na een zware crash met zijn historische March op de zaterdag van de Historic
Bij de Historic Grand Prix Zandvoort hoef je niet per se te winnen, het gaat op het circuit vooral om de beleving. En die beleving was er dankzij Porsche Historic Motorsport in overvloed. Porsches en Zandvoort horen bij elkaar en zo is Porsche al een aantal jaren partner van de Historic Grand Prix. Bij maar weinig merken is de autosport zo diep in het DNA geworteld als bij Porsche. Zo behaalde het merk eerder dit jaar opnieuw de algehele overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans en kan Porsche bogen op meer dan 30.000 racezeges wereldwijd. Vanuit de fabriekscollectie in Stuttgart was er weer een fraaie selectie naar Zandvoort afgevaardigd. Het publiek kon op Zandvoort genieten van een 917K, een 908/3, een 936/81, een 911 RSR en een RS Spyder. Op elk van de drie dagen reden de auto’s demonstratieronden op het Zandvoortse asfalt, in de kundige handen van Jan Lammers, Gijs van Lennep, Jürgen Barth, Harm Lagaaij en Paul van Splunteren.

Porsche Zandvoort 1920_porschehgpDe legendarische Porsche 908/3 Spyder uit 1970 bracht het publiek in Zandvoort in vervoering. Tweevoudig Le Mans-winnaar Gijs van Lennep spaarde z’n 545 kilo lichte vedergewicht niet en gaf de 350 pk sterke achtcilinder boxermotor de sporen. Datzelfde gold voor de iconische 917 met chassisnummer 015/035. Jan Lammers gebruikte die auto met zijn 630 pk alsof hij in training was voor Le Mans. Jürgen Barth, het brein achter de racesuccessen van Porsche in de jaren zeventig en tachtig, bestuurde de 936/77 Spyder waarvoor hij gemaakt is: racen. Barth reed in 1977 een soortgelijke auto en behaalde er toen de vierde overall overwinning voor Porsche op Le Mans mee. De Duitser reed nog even scherp als vroeger.
Paul van Splunteren van Pon Luxury Cars reed de meest recente van de ‘boys’: de indrukwekkende RS Spyder uit 2006. Het gehuil van de 3,4-liter, 480 pk sterke V8-motor van de gele LMP2-auto trok de toeschouwers uit de stoelen. Oud Porsche designer Harm Lagaaij nam het stuur van de 911 2.8 RSR uit 1973 ter hand. Ogenschijnlijk lijkt de RSR op een ‘gewone’ 911 die wat is uitgebouwd en is voorzien van een voor- en achterspoiler, maar schijn bedriegt. Deze auto reed in zijn jaren de concurrentie op het circuit het snot voor de ogen. Ervaringen die met deze ultiem snelle oer 911 zijn opgedaan, zijn terug te vinden in de Porsches van nu.

Porsche Zandvoort 800_porschehgp-2De historische racers waren tijdens de pauzemomenten voor iedereen te bekijken in het vrij toegankelijke Porsche Classic Dorp in de paddock van Circuit Park Zandvoort. De racesfeer en de bedrijvigheid met in- en uitrijdende auto’s trok duizenden bezoekers naar de pleisterplaats van Porsche liefhebbers. Naast de auto’s uit de collectie van de fabriek in Stuttgart waren traditioneel ook de Nederlandse Porsche Centra van de partij. In het dorp vonden signeersessies plaats met de Porsche cracks die de museumauto’s bestuurden tijdens de demosessies. Een andere publiekstrekker was de Porsche Parking, waar genodigden hun Porsche konden parkeren op volgorde van model en Baureihe.

Porsche brengt historische 908/03 naar Zandvoort

Porsche 908-03 Zandvoort 2017Tijdens de Historic Grand Prix op Circuit Zandvoort (op 1, 2 en 3 september a.s.) is een van de bijzondere Porsches die in actie komen, de 908/03. Wat deze ultralichtgewicht zo speciaal maakt, is dat hij specifiek voor bochtige circuits werd ontworpen. En met succes. De 908/03, waarvan er 13 werden gebouwd, is de snelste auto ooit in de roemruchte Targa Florio. Precies de auto waarmee dat record werd gevestigd, komt naar Zandvoort. Hij wordt er bestuurd door de Nederlander die in 1973 de laatste editie van de Targa Florio won: Gijs van Lennep.
Porsche ontwierp de 908/03 voor twee specifieke races van het World Sportscar Championship van 1970 en 1971: de Targa Florio en de Nürburgring (Nordschleife). Dat kwam vooral door de toen al zeer succesvolle 917. Deze gestroomlijnde bolide met een 600 pk sterke twaalfcilinder was razendsnel op circuits met veel (lange) rechte stukken, maar door een gebrek aan downforce nauwelijks in de hand te houden op bochtige circuits.

Porsche 908-03 Zandvoort 0c109346-868b-4a79-bc6b-23ce0efb06fe-image-480x270Om het wereldkampioenschap in 1970 te prolongeren, zette Porsche in op de 917 én de 908/3. De 908 werd ontwikkeld door een team onder leiding van Manfred Bantle. Zijn speciaal voor heuvelklimwedstrijden ontworpen 909 uit 1968 fungeerde als basis. Het geheim van de 908/03 was het achter de transmissie geplaatste differentieel, waardoor de motor en de rijder naar voren moesten opschuiven. Dat zorgde echter wel voor een perfecte gewichtsverdeling: 45% vóór en 55% achter. Niet dat er veel gewicht te verdelen was: de 908/03 woog slechts 545 kg. Dat kwam door titanium in plaats van aluminium te gebruiken, zo dun mogelijke materialen toe te passen en zelfs door achterlichten te lijmen in plaats van er (relatief) zware schroeven voor te gebruiken.

De 908 had een krachtige en betrouwbare luchtgekoelde ‘flat eight’ met een inhoud van drie liter. Ook deze motor was opvallend licht: 180 kg. De laatste versie was goed voor 370 pk. Porsche experimenteerde met waterkoeling voor de cilinderkoppen en vier kleppen per cilinder, maar het bleek te vroeg om deze technologieën in te zetten tijdens races. Wel maakte de 908/03 gebruik van (lichte!) radiaal doorboorde remschijven – destijds een noviteit.

Porsche 908-03 Zandvoort 8e42d34d-558a-41cd-b706-6d891b3eaeb7-image-480x270Het doel van de 908 was om snel en wendbaar te zijn op bochtige circuits. Om er zeker van te zijn dat dit daadwerkelijk zo was, stuurde Porsche zowel vijf 908/03-modellen als een 917 Kurzheck naar de Targa Florio van 1970. Tijdens de trainingen op het stratencircuit bleek dat de 908/03 aan de verwachtingen voldeed. De 917 daarentegen was op dat circuit zo lomp als een olifant. De rijders van Porsche waren er uit: ze zouden racen met de 908. In die race was er een heldenrol voor de onlangs overleden 908/03-rijder Leo Kinnunen. Hij zette een snelste ronde van 33 minuten en 36 seconden neer. Hij versloeg daarmee niet alleen veel sterkere auto’s, maar was hiermee ook goed voor de allersnelste ronde ooit op het roemruchte stratencircuit. Ook bij de 1.000 km van de Nürburgring van 1970 bleek de 908/03 veel sneller dan de 917. Porsche behaalde er een dubbele overwinning en deed wat de bedoeling was: het wereldkampioenschap prolongeren.

Hoewel er in totaal maar 13 908/03’s zijn gebouwd, bleek de racer goed voor een lange en succesvolle carrière. In 1973 behaalde een privé ingeschreven 908/03 bijvoorbeeld de overwinning bij de 9 uur van Kyalami. De ontwikkeling van de auto ging ook door. In 1971 kreeg hij een rolbeugel, bredere banden en haaievinnen achter. In 1975 was er de eerste 908 met turbomotor en in 1979 volgde zelfs een model met twee turbo’s. In 1983 kwam er voor het laatst een 908/03 aan de start in een officiële race.

De 908/03 die Porsche naar de Historische Grand Prix haalt, is misschien wel de meest illustere: de auto met chassisnummer 009, de houder van het ronderecord bij de Targa Florio. Deze auto wordt in de duinen van Zandvoort bestuurd door Gijs van Lennep. Onze landgenoot heeft ook een bijzondere band met de Targa Florio: hij won (met een Porsche 911 RSR) de allerlaatste editie van de straatrace in Sicilië.
Dit zijn de andere bijzondere Porsches die aankomend weekend in actie komen tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort.
De 917 met chassisnummer 015/035. Deze auto won in 1971 de langeafstandsrace in Spa en was in dat seizoen goed voor diverse andere podiumposities. Vanaf 1972 werd de bolide met 630 pk ingezet als racetaxi waarmee gasten van Porsche de pure racesnelheid en –sensaties van de racer in Gulf-kleuren konden ervaren.
De 936/77: de zusterauto van de 936 die in 1977 de 24-uurs van Le Mans won. In een zinderend en dramatisch duel met Mirage Renault haalden de fabrieksrijders Jacky Ickx, Hurley Hailwood en Jürgen Barth met een 936 toen de vierde overall overwinning voor Porsche op Le Mans.
De RS Spyder uit 2006 waarmee Porsche drie jaar achtereen alle vier de wereldkampioenschappen (rijder, team, chassis en motor) in de American Le Mans Series won. Het gehuil van de 3,4-liter V8 met 480 pk van deze LMP2-bolide alleen al is een reden om de Historic Grand Prix Zandvoort te bezoeken.

KIA sponsor Europa League

KIA - LogoKia is de nieuwe Official Partner van de UEFA Europa League. De samenwerking is deze week officieel beklonken. Het driejarige sponsorschap gaat in vanaf seizoen 2018/2019 en loopt tot en met de UEFA Europa League-finale in 2021. De UEFA Europa League is ’s werelds grootste profvoetbalcompetitie met clubs uit 54 Europese landen en een wereldwijd TV-publiek van ruim 980 miljoen mensen. Als Official Partner levert Kia een vloot van negentig voertuigen aan de UEFA (Union of European Football Associations) voor de UEFA Europa League-finales in 2019, 2020 en 2021. De verschillende Kia-modellen worden ingezet voor het vervoer van teams, officials, gedelegeerden en vips.

KIA sponsor UEFA Europa LeagueDaarnaast organiseren Kia en de UEFA voor het eerst de UEFA Europa League ‘Trophy Tour’, waarbij fans over de hele wereld de kans krijgen om de iconische toernooibekers te aanschouwen en topvoetballers in levenden lijve te ontmoeten. Kia nodigt ook jonge voetbalfans uit om Official Match Ball Carrier te worden. Dit zijn de jongens of meisjes die de wedstrijd openen door de bal te overhandigen aan de scheidsrechter.
“We zijn zeer verheugd om de samenwerking met de UEFA voort te zetten; een samenwerking waarin we de waarden, toewijding en passie voor de voetbalsport delen”, zegt Tae Hyun (Thomas) Oh, Executive Vice President en Chief Operation Officer bij Kia Motors Corporation. “Deze samenwerking geeft ons de kans om de merkbekendheid van Kia wereldwijd te vergroten, terwijl we in contact komen met een wereldwijde groep voetbalfans. De UEFA Europa League is een van de meest competitieve voetbaltoernooien en biedt het merk een schitterend platform waarmee we in contact komen met bestaande Kia-klanten en potentiële kopers over de hele wereld.”
Guy-Laurent Epstein, Marketing Director van UEFA Events SA: “We hebben al een sterke relatie met Kia en kijken ernaar uit om onze samenwerking te intensiveren binnen de UEFA Europa League. We werken samen om de betrokkenheid van fans in Europa en daarbuiten verder te vergroten en zijn verheugd om de eerste wereldwijde Trophy Tour te organiseren. Met een merk als Kia in ons partnerprogramma zien we de UEFA Europa League nog verder groeien en kijken we uit naar een spannende, driejarige samenwerking.”

Van der Marel deed goede zaken voor Opel bij WRC..

02-ADAM-R2-PictureRallycoureur Timo van der Marel blikt terug op een uitstekend WK-rally, dat 17 tot en met 20 augustus jl. in Duitsland werd gehouden. Samen met vaste co-pilote Rebecca van der Marel wist Timo met de Opel ADAM R2 beslag te leggen op de tweede plaats in de RC4-klasse met vijftien deelnemers. “Mijn beste resultaat ooit op een WK! Echt een geweldige en unieke prestatie. De rally ging niet geheel vlekkeloos, maar met ons kleine team hebben we toch het maximale eruit gehaald en daar ben ik bijzonder trots op”, zegt Timo.

Het WK Rally startte donderdag 17 augustus met een zeer lastig proef die volgens Timo vooral gemaakt was voor het publiek. “Zo’n 50.000 toeschouwers langs de baan is natuurlijk fantastisch, maar het was een moeilijk parcours en we moesten vaak lang wachten. Leuk voor het publiek, maar voor een coureur best frustrerend. Gelukkig zijn we die dag goed doorgekomen.”

Opel v.d. MaREL RallyUiteindelijk eindigden Timo en Rebecca met de Opel ADAM R2 als tweede in de RC4-klasse en dertigste overall in het eindklassement. “Een geweldige prestatie om tweede te worden op een WK, vlak achter de ADAM R2 van het ADAC Opel Rallye Junior fabrieksteam van Opel met veel meer middelen”, benadrukt Timo. “Wij hebben geen budget om een WK te winnen. Wij doen het met ‘slechts’ twee monteurs, maar we zijn wel een heel hecht team. Door keihard te werken hebben we het maximale eruit gehaald. Dit was ons beste WK ooit en daar zijn we met z’n allen heel trots op. Het is het hoogtepunt van het jaar. En natuurlijk ook voor Opel. Met een één-tweetje op een WK staat de Opel ADAM R2 goed op de kaart!”

Op 15 en 16 september a.s. staat de Hellendoorn Rally op de agenda: de laatste rally van het seizoen voor Timo van der Marel.

Sterke prestaties Toyota in ADAC-Deutschland Rally..

Yaris WRC Gazoo ADACToyota GAZOO Racing heeft de laatste dag van de Rally van Duitsland succesvol afgesloten. De 297 kW/380 pk sterke Yaris WRC won 2 etappes. Tijdens de gehele rally (17-20 augustus 2017) schreef de Yaris WRC in totaal 5 etappes (stages) op zijn naam. Toyota GAZOO Racing staat momenteel 3de in het algemeen klassement van het World Rally Championship (WRC).

De Rally van Duitsland was de 10de ronde uit het rallykampioenschap. Toyota coureur Juho Hänninen finishte met zijn Yaris WRC als 4de overall door op de finaledag van de rally de zogeheten Losheim am See-stage te winnen. De volgende etappe – die van St. Wendeler Land – werd gewonnen door Esapekka Lappi, de Toyota coureur die eerder in het kampioenschap de Rally van Finland wist te winnen. De 3de Toyota coureur – Jari-Matti Latvala – sloot deze etappe af met het zilver.