Bescheiden SUV; Moskvitch 410

M410-3Ik durf van mijzelf wel te zeggen dat ik op het gebied van Oost-Europa een deel van mijn specialisatie heb zitten. Als je er veel hebt gewerkt en rond gereisd zijn de daar uitgedachte auto’s geen groot geheim voor je. Maar soms kom je er toch weer een tegen die je nooit eerder hebt gezien. Zo was dat via een model dat ik vond in een aardige winkel op de Veluwe. Een Moskvitch 410. Nu kende ik de 408 en 412 goed, maar een 410? Dat intrigeerde, dus voor een zacht prijsje meegenomen. En zoeken natuurlijk naar achtergronden. Want die 410 kenmerkte zich nogal door een uiterst hoge poten constructie, alsof de vering en demping niet goed waren geslaagd bij de modelfabrikant. Na wat zoekwerk in mijn bibliotheek vond ik de auto’s zoals ze in het echt waren ontworpen terug. Inclusief die wonderlijke hoge poten.
M410-1Oorzaak, de wagen had ondanks zijn gewone sedanuiterlijk een vierwielaandrijving die je eerder onder een Russische GAZ-Jeep zou verwachten. Die Moskvitch dankte zijn oorsprong als normale personenwagen overigens aan de vooroorlogse Opel Kadett die na de oorlog door de Russen inclusief fabricagelijnen als oorlogsbuit mee terug was genomen en een tijdlang geproduceerd. De 408 was een bescheiden auto met een bijna Engels uiterlijk. De 410 deed daar technisch weinig schepjes bovenop. Voorin de auto lag een zeer bescheiden 35pk leverend vierpittertje dat in het terrein weinig potten zal hebben weten te breken. Maar de Moskvitch 410 kreeg wel echte terreinbanden en permanente vierwielaandrijving. Een afgeleide versie was een stationcar die als 411 in 1958 het gamma kwam verbreden maar slechts weinig kopers wist te vinden.
M410-2Latere versies kregen een 45pk motor en dat hielp wel iets om de auto als voorloper van de huidige suv’s aantrekkelijk te maken. Toch bleef de productie redelijk beperkt, zeker voor Russische begrippen, van de sedan werden in totaal iets van 7.500 exemplaren gebouwd en van de stationcar 1500. De eerste versies hadden nog een driebak met stuurversnelling, de latere versies kregen een vierbak. Topsnelheid op de weg was 90km/u en dat lijkt mij ook ruim voldoende gezien de totale constructie. Maar in het terrein vast een erg interessante uitdaging. M407-1Geen klassieker om nu meteen een tweede hypotheek te hoeven nemen, maar wel een met een erg interessante achtergrond en geschiedenis. Ik denk niet dat er ooit exemplaren van naar Nederland zijn geleverd. Dus de prijs voor een goed onderhouden en nog rijdend exemplaar zal bij ons een beetje zijn ‘wat de gek er voor geeft’….

Lees ook:Russische middenklasser; Moskvitch 400-serie
Lees ook:Russische voorganger van Lada; Scaldia!
Lees ook:Onbekende 4WD; International Scout-reeks…
Lees ook:Moderne Peugeot; de 203
Lees ook:Die fraaie ronde Peugeot….203…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.