Russische voorganger van Lada; Scaldia!

MV6Voor sommigen is dit een tijdperk dat ze zich niet meer kunnen of willen herinneren. Voor anderen een terugblik naar een periode in de tijd dat ook Rusland nog wat je ‘originele auto-ontwerpen’ kunt noemen bouwde. Nu is dat bij de voor deze aflevering bedoelde auto wellicht ook een overdreven statement, want de wortels van de hier beschreven Scaldia lagen al in de jaren van voor de tweede wereldoorlog en kort daarna, toen de Russische legers het oosten van Duitsland innamen en en-passant de meeste industriële complexen leegroofden en naar huis transporteerden. Zo ook de Opelfabrieken in dat deel van Duitsland, waar het GM-merk indertijd de aloude Olympia en Kadett fabriceerde. MV1Die Kadett werd in feite als een haas gekopieerd en als Moskvitch 400 al vanaf 1946 in Rusland geproduceerd. De compacte en relatief zuinige Moskvitch hield het een paar jaar in de oervorm vol en werd toen opgevolgd door de veel modernere 403 en 407. Wagens die op zich weer gekopieerd leken van een Standard Vanguard uit die jaren. Technisch veranderde er niet zoveel, de aloude Opeltechniek deed nog steeds dienst. De Moskvitch was een relatief degelijke auto, stond hoog op de benen en haalde uit een 1400cc motor 45 pk. In de loop van de jaren werden die vermogens wat opgeschroefd en zetten de Russen er ook wat grotere velgen onder. De auto had een starre achteras met bladveren, een constructie die nog vele jaren standaard zou zijn voor veel Russische auto’s. Skaldia 408Het waarom zat hem vooral in de enorm slechte wegen in de landen waar deze wagens dienst deden. Al snel bouwde men ook een ook al Engels uitziende stationcar en een Pickup. Die laatste was vooral populair bij de vele grote boerenbedrijven in de Sovjet-Unie. Aan het einde van de jaren zestig verscheen de opvolger voor de intussen wat oubollig aandoende Moskvitchen, de 408 deed zijn intrede. Een auto met rechte hoekige lijnen, rechthoekige koplampen en een goed presterende 1500cc motor met bovenliggende nokkenas. De voor de export bedoelde versies kwamen als Scaldia 412 ook naar Nederland en waren ook hier tamelijk populair. De hoogbenige Rus viel op door de enorm hoge topsnelheid maar ook door de matige remmen die de auto mee had gekregen. Ook hiervan verschenen speciale uitvoeringen als een stationcar en een pick-up op de markt. Een beperkt aantal daarvan haalde ook Nederland. MV7Die Scaldia was een robuuste auto, maar was te weinig verfijnd om het op te kunnen nemen tegen wat er indertijd in het westen werd aangeboden aan concurrerende modellen. En toen ook bij ons de aloude Lada 1200 verscheen, was de belangstelling voor de toch wat ouderwetse Scaldia over. MV8De prijs was niet meer een alles overtuigend argument. Toch bleef de auto nog jarenlang in productie, niet alleen in Rusland, ook in satellietstaten als Bulgarije werden ze gebouwd. In heel Oost-Europa waren ze vaak te zien als taxi, en ik heb zelf nog eens in de jaren zeventig in zo’n wagen gezeten tijdens een taxirit in het noordoosten van Griekenland. In de jaren tachtig schakelde de AZLK-fabrieken waar de Moskvitchen vandaag kwamen over op de veel grotere en flink modernere 2141 Aleko. Die auto deed een beetje denken aan de oude Simca 1307/8, maar kwam nooit echt in het exportprogramma richting het westen. In de voormalige Oostblokstaten kwam je ze nog wel eens tegen. Intussen is Scaldia of Moskvitch in feite van de aardbodem verdwenen. Zijn het geliefde klassiekers? Nee! Voor een luttel bedrag heb je een Rus van dit type te pakken, als hij al in behoorlijke staat zou verkeren. Een Moskvitch 407 uit 1960 doet iets van 3,5 mille. De veel modernere en potentere 427 Combi is zelfs geen 1,5 mille waard. En toch waren het wagens uit een tijdperk dat wij in ons land nauwelijks wisten dat er in Rusland auto’s werden gebouwd. En in feite geloven we dat nu nog niet. Want in de statistieken komen wagens uit dat grote land eigenlijk niet meer voor. En dat is op zich nog jammer ook….

Lees ook:Russische middenklasser; Moskvitch 400-serie
Lees ook:Oer-Rus met Duitse genen…
Lees ook:Eindelijk einde oefening voor de T2 van VW
Lees ook:Onbekend; Skoda’s succesvolle truckdivisie
Lees ook:25 jaar na de val van de Muur…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.