Deze week een auto die ik me persoonlijk nog goed kan herinneren. Mijn vader reed er ooit in eentje en ik kan me die ronde vormen nog goed herinneren evenals het wat knerpende geluid van de motor en de uitlaat. Ik heb het bij deze herinneringen over de Peugeot 203. Die auto werd door de Franse fabrikant in 1948 uitgebracht en was de eerste moderne Peugeot van dat moment.
Dat beperkte zich in die dagen niet alleen tot het ontwerp van de auto, maar ook van de motor. Die was voorzien van een aluminium cilinderkop en had half bolvormige verbrandingskamers. Daarbij kreeg de Peugeot 203 ook nog onafhankelijke wielophanging mee en dat was in die dagen niet echt normaal. De 1300cc motor was overvierkant gebouwd, wat inhield dat de boring groter was dan de slag. Het bracht een vermogen van 24-45 pk en dat was niet verkeerd in die dagen. Door zijn vormgeving was de Peugeot 203 een van de snellere auto’s van zijn tijdperk.
De vlotte auto kreeg al snel de handen op elkaar van een enthousiaste klantenkring. De auto was niet alleen vlot om in te rijden, hij was ook best ruim en in zijn tijd goed betaalbaar. Hij zat qua prijzen twee mille (guldens) boven een VW Kever of Open Olympia , maar dat waren in vergelijking met de vlotte Fransman archaïsche auto’s. De 203 was 4.35mtr lang en was precies even breed als hij hoog was, nl. 1.61mtr. Schoon aan de haak woog de auto 930kg. De eerste 203’s hadden kleinere achterruiten dan de latere exemplaren en ook was de eerste reeks uitgerust met naar achteren openende voordeuren. Peugeot ontwikkelde in snel tempo afgeleide versies van de 203. Zo kennen we een Familiale stationcar waar zes tot acht personen in pasten, een coupe en een fraaie cabrio. De 203 kreeg in 1954 ook nog een variant met die grotere achterruit en een schuifdak boven de voorste inzittenden, die als 203C de boeken in zou gaan.
Ook een bestelauto en een Pick-up werden gebouwd, terwijl er ook nog een zgn. Worblaufen cabrio werd gebouwd met een afwijkende constructie van o.a. de portieren. Bij deze cabrio gingen die normaal open. De Peugeot 203 had net als zoveel Franse auto’s in die dagen een wat apart schakelschema voor de aan het stuur gemonteerde versnellingshendel.
Wennen was het devies. Uiteindelijk werd de 203 gebouwd en verkocht tot en met het jaar 1960. De productieaantallen waren toen al ver genoeg opgeschoten om de 1 miljoen stuks in zicht te krijgen. De wagens waren best taai en ze bleven ondanks hun leeftijd nog heel wat jaren zichtbaar in het verkeer. IN de jaren daarna werd de 203 een gezochte klassieker. De Coupe en de Cabrio-versies zijn net als de Decouvrable de meest gevraagde uitvoeringen en daar wordt dan ook een beste prijs voor gevraagd. De sedan en de stationcar zijn bepaald betaalbaarder. De 203 werd afgelost door de moderne en hoekiger 403 die overigens in eerste instantie de motor van de voorganger onder de motorklep meekreeg.
Lees ook:Die fraaie ronde Peugeot….203…
Lees ook:Nieuwe Peugeot 308CC weer een bijzondere verschijning
Lees ook:Bij ons minder bekend; de Peugeot 202.
Lees ook:Moderne klassieker; Fiat 127
Lees ook:Productie Mini Cabrio stopgezet