Onbekende 4WD; International Scout-reeks…

International 240px-61ScoutBij het noemen van het merk International zullen weinig mensen direct denken aan terreinwagens of suv’s. Eerder aan zaken als grondverzet of trucks. Toch kende dit Amerikaanse merk ook in ons land een bescheiden succes toen men nog werd geïmporteerd door de vroegere handelsfirma van Englebert in Voorschoten. Dat bedrijf had grotere bekendheid door haar importschappen van Packard, Isuzu, Skoda, FSO/Polski en Dacia. Maar een aparte divisie deed ook in International. INTL ms47h66avd55db1al6t2En als gevolg daarvan reed men er zelf rond in een van die grote terreinwagens, de Scout. Dat was er een van het bouwjaar 1977 toen er in het tweede type van deze reeks een acht-in-lijn zat gemonteerd die de wagen 140pk’s leverde en een theoretische top leverde van 150km/u. Voor bedrijven of ondernemers die met minder toe konden was er een best aardig presterende vierpitter van 3.2 liter inhoud die 113pk’s leverde. De top daarvan was echt bescheiden, 112km/u. Maar dat was bij die Scout’s helemaal niet zo belangrijk. De terreinkwaliteiten kwamen er meer op aan. Veel van deze wagens werden in hetzelfde terrein gebruikt als de graaf- en baggermachines van het merk en dit soort auto’s kon dus ook wel tegen een stootje. INT Scout greenHet basismodel stamde overigens al uit 1960 en was niet veel meer dan een open soort ‘Jeep’ waar een viercilinder motor van nog geen 100pk moest zorgen dat je door de modder kon ploegen. Het was een Spartaans type, met wat moeite bleek International bereid om hem uit te rusten met een soort canvas dakje zodat je enige bescherming had als je onderweg was. In die zin leken de Internationals veel op de vergelijkbare Jeeps uit die jaren. Er kwamen heel wat afgeleiden van het basismodel op de markt. Een Scout Car voor het leger bijvoorbeeld. Van de latere Scout’s was de Traveler uit 1977 de meest interessante wellicht. Die had een echte V8 onder de kap, 5,6 liter groot, die 165pk’s leverde en een top beloofde van 160km/u. Met wat andere bumpers en de nodige extra’s had je er een opvallende 4WD mee die zijn kracht vooral vond in het terrein maar ook op de weg behoorlijk presteerde. INT 1976IHScoutIIMonteverdi maakte er nog eens een auto van die als twee druppels water leek op de latere Range Rover. Na 1980 werd het stil rond het merk. Ik denk dat er uiteindelijk maar relatief weinig Scout’s zijn verkocht in ons land. En toen in 1982 Englebert als organisatie stopte was het ook gedaan met het importschap. De geleverde wagens bleven nog een paar jaar rondrijden, maar wat en nog van over is zijn nu best bijzondere klassiekers geworden. Ik ben benieuwd hoeveel originele Scouts er in Nederland te vinden zijn. Ik tel mijn vingers al. Meer dan dat aantal zal het vermoedelijk niet zijn. (Beelden: Internet/archief)

Lees ook:Stoere Scout bij Skoda…
Lees ook:ŠKODA brengt de Kodiaq SCOUT
Lees ook:Skoda Superb Scout…die niet zo mag heten…
Lees ook:Van budgetmerk naar superauto; Plymouth Fury 1969!
Lees ook:ŠKODA pakt uit met veel nieuws tijdens de IAA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.