Onbekende Skoda; de 1200 Sedan

De Skoda 100 Tudor was een groot succes, ook in ons land!

De Skoda 100 Tudor was een groot succes, ook in ons land!

Het Skoda van na de tweede wereldoorlog bouwde vrij succesvol voort op de vooroorlogse successen toen het merk in staat bleek om vrijwel direct na de bevrijding van de nazi’s haar productie weer opnieuw aan te zwengelen en het naar nieuwe auto’s smachtende Europa van haar aanbod te voorzien. Een van de meest succesvolle wagens uit die tijd was de 1101 Tudor die al in 1946 op de markt kwam en jarenlang het beeld voor Skoda bepaalde.

De Tudor was een zeer succesvol vooroorlogs Skodamodel dat na de oorlog diende als basis voor de latere 1100 uit 1946.

De Tudor was een zeer succesvol vooroorlogs Skodamodel dat na de oorlog diende als basis voor de latere 1100 uit 1946.

Ook in ons land. Het was deze auto die maakte dat Skoda een top tien merk werd in ons land, in die naoorlogse jaren. De 100 had een fraai ontwerp, met een wat Amerikaans aandoende styling en had onderhuids de techniek van de vooroorlogse Popular.

De 1200 was een veel grotere, maar ook plompere, auto dan de succesvolle 1100..

De 1200 was een veel grotere, maar ook plompere, auto dan de succesvolle 1100..

De 1101 werd geleverd in twee- en vierdeurs uitvoering en er was ook een stationcar te koop. Op deze laatste versie gebaseerd bouwde men ook een bestelauto en een ambulanceversie. In het begin van de jaren vijftig leverde de 1101 echter aan populariteit in. Er kwamen steeds meer automerken op de markt, de concurrentie werd moordend en Skoda kreeg te maken met de gevolgen van de communistische regering die met behulp van het Rode Russische leger de thuis land ruim veertig jaar zou gaan besturen.

In 1994 werd deze oude 1200 gefotografeerd in Plzen....

In 1994 werd deze oude 1200 gefotografeerd in Plzen....

En dus werkten de ingenieurs bij het Tsjechische merk aan een moderne opvolger voor de 1100-serie. Dat werd de 1200. Groter dan de 1100 en voorzien van een zwaardere motor dan zijn voorganger. Deze leverde nu 36PK uit een 1221 cc grote viercilinder. De 1200 was flink groter dan de 1100 maar direct ook minder elegant. De auto kreeg vier portieren en kon 5 mensen vervoeren. Het publiek gaf de auto al snel de naam ‘Sedan’.

In het stadsbeeld van Praag, anno 1963, zijn talloze 1200's te zien...

In het stadsbeeld van Praag, anno 1963, zijn talloze 1200

Binnen een jaar werd ook een stationcar uitgebracht die zijn première beleefde tijdens de toen fameuze London Motor Show in 1954. Maar de traditionele Skodakopers vonden die 1200 te plomp en de prestaties te gering. Skoda deed alles om het imago van het model te verbeteren.

Skoda bouwde op basis van de 1200-combiversie ook ambulances...

Skoda bouwde op basis van de 1200-combiversie ook ambulances...

Deed mee aan de Rally van Monte Carlo, bouwde er afgeleide versies van, zoals de bestelauto en pick-upversies. Maar het model 1200 bleef een beetje een stiefkind voor het grote publiek. Al snel werd besloten dat de 1200 moest worden afgelost door een iets minder plomp ogende Skoda, en dat werd de 440 die met een iets kleinere motor, maar meer vermogen werd uitgerust en een veel eleganter uiterlijk vertoonde. De 1200 werd aan het eind van de jaren vijftig definitief door de 440 opgevolgd en de auto werd al snel een vergeten Skoda. Hoewel er toch nog een flink aantal van werd geproduceerd en ook in ons land verkocht kom je eigenlijk geen 1200’s meer tegen.

Deze fraai gerestaureerde 1200 twotone stond in 2006 opgelijnd tijdens een Skodameeting in Venray...

Deze fraai gerestaureerde 1200 twotone stond in 2006 opgelijnd tijdens een Skodameeting in Venray...

Ze waren net als veel andere auto’s uit die tijd nogal roestgevoelig en werden door het intensieve gebruik in het land van herkomst en het vaak slechte onderhoud ook niet echt gekoesterd. Toch kwam ik er in de jaren negentig nog wel eens een enkele van tegen tijdens mijn trips door Tsjechië en dan was het eigenlijk jammer om te zien dat we deze auto toen zo onderschatten. Hoe dan ook, de Skoda 1200 is slechts een ‘tussenpaus’ geweest tussen de succesvolle 1100 en 440 serie. En voor de liefhebber van de geschiedenis van dit inmiddels toch 104 jaar oude automerk een belangrijke fase uit de naoorlogse lastige periode voor het merk met de vliegende pijl in haar logo.   

 

 

 

Lees ook:Skoda’s tussenpaus…de 1200…
Lees ook:Skoda bouwt al 110 jaar auto’s…
Lees ook:Sportieve Tsjech; de Skoda S-110R Coupe
Lees ook:Vruggink geeft Skoda op…
Lees ook:Tsjechische tussenpaus; de Skoda 1200-serie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.