Skoda bouwt al 110 jaar auto’s…

skoda - L en K 01A 1905Vandaag, 29 oktober 2015 is het precies 110 jaar geleden dat bij de erfvoorganger van Skoda, het toen net 10 jaar oude motorfietsenmerk Laurin & Klement, de eerste auto op de wielen werd gezet. De 01A Voiturette reed toen de fabriekshallen van het toen nog kleine bedrijfje uit en zette de lijnen uit richting het merk dat na al die tijd nog steeds bestaat. Die L&K’s waren bekende wagens, hadden een goede naam en faam en speelden ook een belangrijke rol tijdens de lange-afstands-rallies die in die jaren normaal gebruik waren om die kwaliteit aan te tonen. Het staalconcern Skoda, zelf actief met de bouw van dure auto’s die men in licentie van Hispano-Suiza mocht produceren, nam in de jaren twintig L&K over en dat zorgde dat Skoda het automerk werd wat we nu nog kennen. 01_SKODA_1000MB_50_years_640Het merk bouwde in totaal tot nu toe ruim 17 miljoen personenwagens en men is op weg om elk jaar meer dan 1 miljoen wagens te produceren die een oeuvre omvatten van tegenwoordig zo’n 40 verschillende modellen en typen. Skoda kende in haar geschiedenis nog wat hoogte- en dieptepunten. Zo werden de fabrieken door de Duitse bezetters tijdens de Tweede W.O. ingezet voor de productie van o.a. de geduchte Panthertanks, kwam Tsjecho-Slowakije na de bevrijding te liggen in het door de Sovjets bezette communistische deel van Europa en moesten de Tsjechen daardoor veel ambities overboord zetten. In 1964 startte men met de productie van de toen moderne 1000MB, waarbij de motor achterin zat. Dat principe (In Tsjecho-Slowakije ook bij Tatra populair..) bleef tot en met 1988 behouden. 01_New_SKODA_Fabia_front_viewToen kwam Skoda met de door Bertone ontwikkelde Favorit op de markt die weliswaar de weg plaveide voor een groter succes in veel exportmarkten, maar ook het kapitaal van de fabriek totaal verbruikte. In 1991 werd het merk overgedragen aan VW dat er een groepsmerk van maakte naast o.a. Audi en Seat. Sindsdien is duidelijk dat Skoda in de vaart der volkeren omhoog is gestoten tot een van de vooraanstaande Europese merken. Er zal in het thuisland vast wel een glaasje op gedronken worden. En terecht!

Lees ook:Skoda’s tussenpaus…de 1200…
Lees ook:Skoda’s eerste Rapid….
Lees ook:Tsjechisch vernuft; de Velorex
Lees ook:Dat imago toch; Skoda
Lees ook:Skoda levert 750.000e Superb af…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.