Skoda’s eerste Rapid….

Skoda 420 Rapid (1934) auf der Technoclassica 2013 in EssenWie nu de showroom van de Skoda-dealers binnenloopt vindt naast de zeer succesvolle Fabia en Octavia ook de Rapid daar. Een auto die een tussenvorm biedt tussen die twee eerder genoemde modellen. En heel veel ruimte voor een gematigde prijs. Dertig jaar eerder was er ook een Rapid te koop. Een vlotte sportcoupe met de motor achterin en een nieuw veersysteem dat veel van de typische problemen met de bij de sedans gebruikte pendelassen moest doen voorkomen. IMG_0645De Rapid van toen (in eigen land als Garde op de markt gebracht) dankte zijn naam weer aan een voorganger die ergens in de jaren dertig ontstond. In 1935 om precies te zijn. Een erg moderne auto die de door de Tsjechen uitgevonden onafhankelijke wielophanging mee kreeg en een veel sterkere constructie dan wagens met een toen meer normaal ladderchassis. Dat onderstelsysteem was een doorontwikkeling van de door Hans Ledwinka voor Tatra uitgedachte constructie. Skoda had al eerder een auto gebracht met hetzelfde systeem, maar daar hebben weinigen enige herinnering aan. De 420 Standard was wel een aardig proefkonijn om die onderstelconstructie uitgebreid te testen. IMG_0647In 1935 kwamen de befaamde Popular, Favorit, Superb en de nieuwe Rapid met hetzelfde onderstel beschikbaar. Alleen al door deze modellen stoomde Skoda op in de verkoopranglijsten en werd het grootste merk in het toenmalige Tsjecho-Slowakije, voor Tatra en Praga. De Rapid was het tweede model van de fabrikant qua prijs en uitvoering, de Popular was zoals de naam al suggereerde ook het meest populaire model. De Rapid bood meer, maar kostte meer, al was het een auto die wel de helft kostte van de enorm grote en luxe Superb. Er was een vierdeurs sedan te koop, een tweedeurs coupe en een open versie die allemaal zo hun eigen kopers trokken. Onder de motorkap stond een 1165pk sterke zes-cilinder die 26 pk’s leverde. Latere modellen kregen een 1.7 liter grote motor die 31 paarden in beweging bracht.IMG_0648 De Coupe en cabrio’s waren erg aardige auto’s en sommige daarvan werden door speciale carrosseriebouwers voorzien van een wel erg fraaie vormgeving die indertijd als futuristisch werd gezien. Bovenliggende nokkenassen kwamen bij Skoda al in 1938 beschikbaar voor de facelift modellen van de Rapid en die motor, een bijna 1.6 liter grote unit, leverde 43 pk’s, indertijd een prima waarde. IMG_0652De Tweede Wereldoorlog, Tsjecho-Slowakije werd overlopen door de Nazi’s in 1939, maakte een einde aan de productie van personenwagens bij Skoda. Na de oorlog startte men al snel de lijnen weer op en ging door op de oude voet. De Popular kwam al snel beschikbaar maar ook de Rapid, met een zes-in-lijnmotor die in 1946 en 1947 werd gebouwd. Daarna staakte men de productie. Men richtte zich op de massa-productie (..) van de opvolger voor de nog altijd goed verkopende Popular, die als 1100 (Tudor) zijn weg zou vinden. Ook naar Nederland. De Rapid van toen is en blijft in ons land een onbekende grootheid. IMG_0653Ook al was de auto innovatief, modern, oogt hij bijzonder fraai vaak. Maar een klassieker is het hier niet geworden, omdat onbekend nog altijd ongeliefd maakt. Maar als je er een vindt in goede conditie zijn de prijzen sky high! Gelukkig is er in Tsjechie nog wel een aantal musea te vinden waar je exemplaren van deze interessante auto kunt vinden. Zeer de moeite waard om die eens te bezoeken. Dan snap je ook meteen waarom die oude namen uit de inmiddels 120 jaar oude geschiedenis van de Tsjechische autobouwer zo vaak opnieuw worden gebruikt.

Lees ook:Skoda brengt Rapid als prijsbreker…
Lees ook:Skoda’s Rapid commercial..
Lees ook:Vandaag Rapid-dag bij de Skoda-dealers
Lees ook:Skoda Rapid en Spaceback; nu al een opwaardering…
Lees ook:ŠKODA eert een fraaie klassieker…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.