Dat imago toch; Skoda

Olders_home_feliciafunBij Skoda is de geschiedenis aardig complex. Immers, de autobouw bij dat ooit zo grote merk werd eind 19e eeuw al opgestart bij een apart koppel, Laurin en Klement, die daarna bleven doorgaan met onder eigen naam hele reeksen auto’s uit te brengen. Het grote staal- en wapenbedrijf Skoda zocht in die tijd vooral het topsegment van de autohandel en sloot hiertoe een licentie met het toen nog befaamde concern Hispano-Suiza. Medio jaren twintig van de vorige eeuw slokte het grote Skoda het kleinere Laurin en Klement op en werden alle auto’s die vanaf toen werden gebouwd Skoda’s. Het werd een van de grootste automerken uit Midden-Europa. Na de oorlog ontstond een probleem met de politieke leiding van het land die rechtstreeks onder verantwoording stond van het toenmalige Kremlin. Tsjecho-Slowakije verdween achter het Ijzeren Gordijn en Skoda kreeg de geweldig ‘aansprekende naam’ AZNP. Het bouwde in eerste instantie voort op haar succesvolle vooroorlogse modellen. Later kwamen daar de erg concurrerende modellen uit voort die wij hier als Octavia en Felicia leerden kennen. Met de 1000MB veranderde men van koers. Motoren werden achterin gemonteerd en de prijs het grootste verkoopargument. Skoda Superb LHs rearviewSkoda hield deze constructie vast tot ergens in 1987. Toen had men samen met ontwerper Bertone de Favorit ontwikkeld. Een moderne voorwielaangedreven hatchback die moest gaan zorgen voor groot succes. Helaas bleek de kas van de communisten leeg. Men moest op zoek naar geld en vond dat in 1991 bij Volkswagen. Een jaar later al werd de Favorit compleet gemoderniseerd, in 1994 gevolgd door de veel leukere Felicia die nu ook met VW-motoren leverbaar werd. In 1997 kwam men met de spectaculaire Octavia en nam Volkswagen het hele aandelenpakket van Skoda over van de Tsjechische staat. Sindsdien is het merk in de vaart der volkeren opgestuwd en levert men al auto’s naar meer dan 80 verschillende landen en bouwt o.a. in Bosnie, Rusland en India extra auto’s om aan de steeds maar stijgende vraag te voldoen. Men heeft Europees gezien 4,5% van de markt en het aantal modellen groeit zowat elk half jaar. Van de kleine Citigo tot de schitterende Superb is er voor iedere klantengroep wel een model te vinden. En men maakt in Tsjechie winst, en wel zoveel dat de Duitse leiding er bijzonder tevreden mee is. Skoda gaat op naar 1,8 miljoen auto’s per jaar. Een cijfer dat voor veel merken onhaalbaar lijkt. Rapportcijfer: 7,8

Lees ook:Skoda viert feestje; 20 jaar Octavia!
Lees ook:Kwart eeuw samenwerking tussen Skoda en VW
Lees ook:Onopvallend succesnummer; de Skoda Felicia
Lees ook:Goede leermeester!
Lees ook:Skoda; al 12 miljoen auto’s uit hoofdvestiging Mlada Boleslav

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.