Zeeuwen rijden meest milieu-onvriendelijk

Dacia x90(1)Zeeland telt gemiddeld de meest milieuvervuilende auto’s van Nederland. Vooral mannen uit deze provincie rijden in de meest vervuilende auto’s. Gemiddeld ligt de CO2-uitstoot op 158,42 gram per kilometer. Drenthe is de schoonste autoprovincie van Nederland met een gemiddelde CO2-uitstoot van 121,79 gram per kilometer. Dit blijkt uit onderzoek van Business Lease onder hun wagenpark van 20.000 auto’s.

Noord-Nederland is de schoonste regio: vrouwelijke automobilisten uit Friesland rijden met een gemiddelde CO2-uitstoot van 113,69 gram per kilometer het meest milieuvriendelijk. Gemiddeld gezien rijden automobilisten uit Drenthe het ‘schoonst’ met een CO2-uitstoot van 121,79 gram per kilometer.

Wagon R 3Zeeland is de meest vervuilende provincie van Nederland: gemiddeld stoten automobilisten 137,01 gram CO2 per kilometer uit. Mannen uit Zeeland zijn de boosdoener: zij rijden gemiddeld het meest milieuvervuilend: 158,42 gram CO2 per kilometer. Mannen kiezen steeds vaker een schonere auto, maar doen dit nog altijd minder dan vrouwen. Vandaar dat ook in alle andere provincies te zien is dat mannen gemiddeld een hogere CO2 uitstoot veroorzaken.

Gemiddelde CO2 uitstoot per provincie
1. Drenthe 121,79 gram CO2
2. Friesland 123,01 gram CO2
3. Noord-Brabant 127,49 gram CO2
4. Groningen 128,05 gram CO2
5. Gelderland 128,95 gram CO2
6. Zuid-Holland 129,64 gram CO2
7. Overijssel 129,77 gram CO2
8. Utrecht 130,62 gram CO2
9. Noord-Holland 130,82 gram CO2
10. Limburg 131,57 gram CO2
11. Flevoland 132,15 gram CO2
12. Zeeland 137,01 gram CO2

Lees ook:Nederland koploper bij verlaging CO-2 uitstoot door verkeer…
Lees ook:Gemiddelde Nederlander kiest voor ‘gewone’ auto’s…
Lees ook:Vrouwen veel milieubewuster dan mannen…
Lees ook:Steeds meer schone Europese auto’s
Lees ook:RAI; Nederland loopt voorop bij Co2 reducties

2 reacties op “Zeeuwen rijden meest milieu-onvriendelijk

  1. Tomas Morrison

    We nemen de CO2-uitstoot van een gemiddelde wagen (132g/km) en verminderen dit met de CO2-uitstoot van een gemiddelde trein (28g/km). Het getal dat we bekomen, vermenigvuldigen we met het aantal kilometers dat een reiziger met de trein aflegt. Wanneer een reiziger bijvoorbeeld een traject van 38km aflegt met de trein, krijgen we de volgende berekening: (132-28) x 38 = 3952 Een reiziger bespaart dus 3952g CO2 door zijn traject van 38km af te leggen met de trein in plaats van met de auto.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Cijfers zijn altijd zodanig uit te leggen dat het in het voordeel van de ene of de andere vervoersvorm uitpakt. CO2 berekeningen voor treinen zijn niet zaligmakend. Bedenk ook dat de infrastructuur voor treinen dan ook moet worden meegeteld. Stations, rangeerterreinen, computerssystemen, onderhoud en zo meer. Daarbij, anders dan bij onze drukke wegen ligt een deel van die infrastructuur er meestal verlaten bij. Juist gisteren was ik weer even per trein onderweg en zag hoe grootschalig die treinenbanen ingrijpen in het landschap. Milieuschade is ook bij treinen dus relatief groot. Maar dat geldt ook voor windmolens en daken vol zonnecollectoren. Het is maar net wat je het zwaarst laat wegen…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.