RAI; Nederland loopt voorop bij Co2 reducties

WP_20150613_008De gemiddelde CO2 emissie van nieuwe personenauto’s op de Europese markt is vorig jaar opnieuw verder gedaald met 3,2 procent tot 119,3 gram per kilometer. Alle verkoopsegmenten droegen bij aan de daling. Volgens het Britse onderzoeksbureau JATO, dat de prestaties van 23 EU-landen onderzocht, scoorde Noorwegen met een CO2 gemiddelde van 100,5 gram per kilometer (-10,1 gr.) het best. Op de voet gevolgd door ons eigen Nederland met 101,3 gram per kilometer (-5,4 gr.).

JATO analist Felipe Munoz wijst er op dat de gunstige resultaten zijn toe te schrijven aan verschillende factoren. Onder andere aan de introductie van lichtere modellen, efficiëntere motoren en de toegenomen verkoop van hybride en elektrische auto’s. Een ontwikkeling die naar zijn mening goede vooruitzichten bieden voor verdere toekomstige emissiereducties.
De wettelijke CO2-doelstelling lag in 2015 op 130 gram per kilometer. Die norm is inmiddels aangescherpt tot gemiddeld 95 gram per kilometer in 2021.

Peugeot 208 Blue HDI redDe hoge positie van zowel Noorwegen als Nederland op de Europese ranglijst was in beide gevallen voor een belangrijk deel te danken aan de relatief hoge afzet van e-cars. De verkoop van nulemissie auto’s in Noorwegen groeide het afgelopen jaar zelfs met 42 procent en dit segment vertegenwoordigt inmiddels 17 procent van de totale automarkt. In Nederland zijn hybride en elektrische auto’s goed voor 12 procent van de markt. In 2014 bedroeg dit aandeel nog 7,7 procent. Een opvallende derde plaats op de emissieranglijst is weggelegd voor Griekenland (105,7 gr.), gevolgd door Portugal (105,8 gr.), Denemarken (106,0 gr.) en Frankrijk (110,9 gr.). Hekkensluiter is Zwitserland dat niet verder komt dan een gemiddelde uitstoot van 134,6 gram CO2 per kilometer.

In de top twintig van de best presterende automerken staat Peugeot bovenaan (103, 5 gr.). Daarna volgen Citroën (105,7 gr.), Renault (105,9 gr.) en Toyota (107,7 gr). Het verschil in CO2-uitstoot tussen de afzonderlijke segmenten loopt uiteen van 104,1 gram voor compacte stadsauto’s tot 182,6 gram voor de meest luxe wagens. Goed om deze cijfers nog eens goed in de bol te prenten voor we weer worden belaagd door de milieu-lobby voor wie het nooit genoeg zal zijn. Maar de feiten liegen niet. Nederland doet het Europees gezien gewoon goed. (RAI)

Lees ook:Steeds meer schone Europese auto’s
Lees ook:Nederland koploper bij verlaging CO-2 uitstoot door verkeer…
Lees ook:Zeeuwen rijden meest milieu-onvriendelijk
Lees ook:Nissan e-NV200 blijkt best verkochte elektrische besteller…
Lees ook:Ampera doet het bij ons best…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.