Pimp your classic Skoda

S/110R in gempimpte uitvoering, best een ´dikke´ auto... 

Het waren in hun dagen auto's voor de arbeider, de ambtenaar, de kantoorbediende. Deelden hun constructie van 'alles achterin' met de befaamde VW Kever, Simca 1000, NSU's, Renaults R8 en 10 en waren vooral interessant door hun relatie flage prijsniveau. De Skoda S100 en de vlotte S-110R Coupe. Nu, bijna veertig jaar na hun introductie zijn het ineens gewilde klassiekers.  

Meer pk´s in de geluidsinstallatie dan vroeger onder de motorklep...

Het ging al eerder zo met die Kevers, je ziet het bij oude Amerikanen. Het pimpen van klassiekers tot moderne auto's met alles er op en er aan. Waar geluidsinstallaties zo krachtig zijn dat ze als we de decibelproductie zouden kunnen omrekenen naar pk's, de kracht van de vroegere motoren veruit overstijgen. Het complete interieur werd vernieuwd...

Na de Trabi en de Tatra's zijn nu ook de vroegere Skoda-modellen, stammend uit een tijdperk dat men vooral bouwde voor de arbeider en de lieden die vrijwel uitsluitend letten op een goede prijs/kwaliteitsverhouding voor hun nieuwe voertuig, ineens hot om tot heel bijzondere auto's te worden verbouwd. Ik kreeg van een Tsjechische relatie beelden binnen van twee wel zeer bijzondere voorbeelden. Een S-100, waarvan het basismodel stamt uit 1970, toen deze iets rondere Skoda's op de productielijnen van de fabrikant de wat hoekiger 1000MB aflosten. Een kleine 1000cc motor achterin maakte dit zeker niet tot de snelste auto's van de toenmalige snelwegen, maar door hun uiterst slimme achterbankconstructie (er zaten aflegvakken onder en je kon heel simpel die banken dubbelklappen tot laadvloer) waren ze toch flink geliefd. De upgrading van deze klassieke Oostblokauto is zeer grondig gedaan. Alles is er vanaf en uit gehaald en nieuw gemonteerd. Wit leer, een digitaal gestuurd dashboard, speciale velgen, luchtgestuurde vering, andere verlichting. De geluidsinstallatie overal zicht- en hoorbaar. De lak, 16 lagen, met daarover heen een metallic afwerklaag, maakt wel duidelijk dat dit niets meer te maken heeft met de vroegere arbeidersparadijzen van Oost-Europa. Veel bekijks is het gevolg.

Niet meer herkenbaar als een Skoda uit 1972.... 

Dat is zelfs nog meer het geval bij de S-110R Coupe. Een vlotte sportversie van de S-100/110 serie, voor het eerst uitgebracht in 1972 en geproduceerd tot de komst van de S-120R in 1982. Die coupe had een 1100cc motortje achterin, dat wel wat vlotter was dan de motor in de sedans, maar het onderstel was gelijk gehouden. Dat bracht nog wel eens wat bijzondere rijeigenschappen aan het licht. Na 1977 werd het onderstel aangepast, verlaagd en van positieve naar negatieve wieluitslagen bij het inveren gebracht, waardoor de auto veel beter reed. De blauwe gepimpte versie laat zien dat je met wat Euro's en een goed plan van deze nu toch wat bejaarde coupe een heel vlotte verschijning kunt maken. Een beetje in lijn met de in Tsjechie al vele jaren bestaande ombouwindustrie, waarbij ook aanpassingen aan de huidige Octavia en Fabia niet wordt geschuwd. Wie durft dit hier in ons land te doen met een Simca 1000 of een Fiat 850?  

Lees ook:Die Fiat’s met een Ferrari hart…
Lees ook:Koninklijk vervoer…
Lees ook:Sportieve Tsjech; de Skoda S-110R Coupe
Lees ook:Skoda’s achterwielaandrijvers…
Lees ook:De vlotte Opel GT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.