Kleine Honda’s…

Honda N360-1

Een van de automerken die het hier tegen de verdrukking in van de huidige crisis die het autoland zo hard treft, nog steeds zeer goed doen is Honda. Dit Japanse automerk heeft in ons land al een erg lange geschiedenis en behoort zelfs tot een van de oudste Japanse merken die in ons land worden geïmporteerd. Toch was het ooit meer een tweewielerfabriek van goede naam en faam en waren auto’s slechts ‘bijproducten’ die vanaf 1962 bij Honda werden ontwikkeld. De eerste modellen waren echter piepkleine autootjes, maar meteen vol gepropt met Japans vernuft.

Honda N360-2

Zo had de N360 een motor van 360cc inhoud waar men vier (!) carburateurs bovenop bouwde en twee bovenliggende nokkenasjes. Dit blokje bleek in staat op maar liefst 9000 toeren te draaien waardoor de kleine hummel 33 pk beschikbaar had. Een iets zwaardere versie kreeg een 40pk leverende 500cc motor en was naar keuze te bestellen met een vijfversnellingsbak, indertijd nog een noviteit. Naast deze miniauto’s bouwde Honda ook nog twee minisportwagens die als S600 en 800 de boeken in gingen.
Laten volgden ook nog de verbeterde N360 en N600, wagens die nu wel in staat bleken vier personen te vervoeren. De N600, bedoeld voor de wereld buiten Japan, had een luchtgekoelde tweecilindermotor die 42 paardjes leverde, waarmee het wagentje de bijna gevaarlijke snelheid van 130km/uur kon halen. Ook in ons land kwam je die wagentjes van Honda nog wel eens tegen. Helaas bleek de duurzaamheid minder goed dan we tegenwoordig van Japanse auto’s gewend zijn geraakt.

Honda S800 open hood

Maar Honda leerde veel en snel en zo bleek men in 1968 al in staat om de eerste wat grotere auto op de markt te brengen, de N1300. Die auto sloeg de brug tussen de minicars en de later zo succesvolle Civic. Met dat laatste model werd de deur naar het ‘echte werk’ open gezet en was Honda ook bij ons niet meer weg te denken als serieuze fabrikant van goede en betrouwbare, maar vooral betaalbare auto’s. Overigens bouwt Honda in het thuisland nog steeds de nodige mini’s, maar die zijn niet voor de export bestemd.

Honda N-360- 3

Of er van die kleine mini-Honda’s in ons land nog wat exemplaren in goede conditie bewaard zijn gebleven? Ooit, een paar jaar geleden, zag ik er een staan bij een voormalige Hondadealer in Culemborg. Het bracht nostalgische gevoelens over aan een tijd dat deze wagentjes nog deel uitmaakten van het Nederlandse wegverkeer en wij er zelf ooit een bereden die papa eens had ingeruild op een wat grotere auto uit diens assortiment. Het jankende geluid van die kleine hard werkende motor zal ik niet te snel vergeten….

Lees ook:Piepkleine pioniers van Honda…
Lees ook:Honda brengt elektrische sportwagen..
Lees ook:Dwerg met potentie
Lees ook:Honda zet nieuwe Jazz in Parijs op het podium
Lees ook:Honda geeft Civic een effectieve facelift, praktijktest bewijst dat!

2 reacties op “Kleine Honda’s…

  1. tweedehands auto's

    Een erg leuk en boeiend artikel over auto’s, in voor mijn gevoel lang vervlogen tijden!
    Als je het artikel leest bekruipt je inderdaad een gevoel van nostalgie.
    Maar ook het gevoel van auto’s die vaak stuk gingen en de duurzaamheid liet ook te wensen over!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @TA – En toch kwam Honda er nog mee weg en leidde het uiteindelijk tot het hedendaagse succes toch?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.