Categorie: "Algemeen"

Citroën koestert historie; 70 jaar HY uitbundig gevierd…

Type_H_-_3quartsAV_-_Jean_Brice_Lemal__2_In september 1947 presenteert Citroën op het Salon van Parijs zijn nieuwe lichte bestelwagen. Citroëns originele kijk op het concept resulteert in een robuuste, ruime besteller met een laag eigengewicht en een groot laadvolume. De Citroën HY zou in al zijn veelzijdigheid het voorbeeld voor een hele generatie bestelbussen worden en dat tot het begin van de jaren tachtig volhouden.

Alle techniek voorin, voorwielaandrijving en de praktische vormgeving: heel veel functioneler kun je een bestelbus niet maken. De modulaire bouwwijze en het lichte plaatwerk, dat door de geribbelde structuur verbazend sterk blijkt, maken de Citroën HY het ideale uitgangspunt voor vele toepassingen. Gesloten besteller, pick-up, oprijwagen, ventwagen of veetransporter, de HY is het allemaal. Geliefd bij kleine en grote ondernemers, maar ook bij politie, brandweer, post en tal van andere diensten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATussen 1947 en 1981 bouwt Citroën liefst 473.289 exemplaren van haar iconische bestelwagen. Zo’n 10.000 worden er tussen 1963 en 1970 geassembleerd aan het Stadionplein in Amsterdam. De laatste auto’s uit voorraad worden nog in 1982 op kenteken gezet. Hiermee komt een einde aan een tijdperk, maar niet aan de liefde voor de HY. Hoewel de meesten een hard leven kennen als werkpaard, overleeft de HY dankzij een grote schare liefhebbers die de typisch Franse besteller altijd op waarde heeft geschat.

Populair als kampeerauto en de laatste jaren vooral door de foodtruckhype blijft de Citroën HY een icoon dat iedereen in één oogopslag herkent. En dat is niet meer dan terecht… Het feestje rond deze bijzondere verjaardag werd gevierd door de HY-clubs die deze cultwagens in ere houden. En terecht.

Duits succes voor Toyota Mirai…

MIRAI Waterstof voor HamburgTerwijl het met de omschakeling van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden naar elektrische aandrijving nog niet zo wil lukken bij de autogekke oosterburen, is er wel een succesje te melden voor Toyota. Daar gaat het merk 35 Mirai-modellen leveren aan de stad Hamburg. En die Mirai rijdt op waterstof, een goedje dat zorgt voor zeer schone uitlaatgassen en nul-emmissies, ook in het productieproces. De Mirai worden ingezet bij een speciaal mobiliteitsproject dat onder de naam CleverShuttle van start gaat in de Duitse havenstad en bedoeld is om treinreizigers een milieuvriendelijk aanvullend stuje vervoer te leveren. De auto’s worden dan al dan niet gegroupeerd gebruikt, dat valt allemaal vooraf te regelen via een speciale app. Uiteraard worden de auto’s bestuurd door beroepschauffeurs, maar de ritten zijn 40% goedkoper dan vergelijkbare taxiritten. Ook voor de oktoberfeesten in Munchen zijn 15 van deze Mirai’s besteld die mensen van/naar het station kunnen brengen. Slimme actie van Toyota en wellicht een doorbraak in een markt die vooral kijkt naar stekkerauto’s maar nog niet zo naar waterstofaandrijving omdat daaraan nog wat extra nadelen zouden kunnen kleven. Toyota neemt die nadelen zelf weg door deze actie. (TMC)

Nederlanders zien wel iets in mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer…

Europcar algemeenMobiliteitsexperts zijn het er wellicht samen over eens: de Randstad slibt dicht, als we geen maatregelen nemen tegen files. Een van de mogelijke oplossingen, die kan leiden tot minder auto’s op de weg, is het mobiliteitsbudget: een vast bedrag dat werkgevers ter beschikking stellen aan werknemers om flexibel te besteden aan woon-werkverkeer. Met zo’n mobiliteitsbudget kunnen werknemers bijvoorbeeld kiezen voor de fiets, het openbaar vervoer, de auto, of een combinatie hiervan. Het bedrag dat zij overhouden mogen ze vaak houden. Uit onderzoek* van autoverhuurder Europcar blijkt dat een kleine meerderheid van de Nederlanders (56%) hier positief tegenover staan. Een even grote groep verwacht dat deze nieuwe arbeidsvoorwaarde in populariteit zal groeien.

Martijn Hanekroot, algemeen directeur Europcar Nederland: “Het mobiliteitsbudget is de oplossing voor medewerkers die niet iedere dag een auto nodig hebben voor hun werk. Wanneer ze een auto of bijvoorbeeld een bestelbus nodig hebben, kunnen ze deze per gelegenheid huren. Medewerkers maken met een mobiliteitsbudget zelf de afweging wat ze nodig hebben. En het scheelt werkgevers in kosten vergeleken met langlopende leasecontracten. Het zou ons dan ook niet verbazen als veel organisaties overstappen op het mobiliteitsbudget.”

File bij de Botlek 03-17IMG_1887Vier op de vijf Nederlanders maakt voor het werk weleens gebruik van een auto, zowel voor woon-werkverkeer als voor zakelijk autogebruik tijdens werktijd. Bij 16% van de Nederlandse huishoudens staat een zakelijke leaseauto voor de deur, waarvan het grootste gedeelte een langlopend leasecontract betreft (meer dan 24 maanden). Leaseauto’s worden voor bijna een kwart van de tijd privé gebruikt (23%). Een op de 3 mensen maakt op het werk weleens gebruik van een flexibele oplossing, zoals een huurauto (17%), poolauto (17%) en/of een deelauto (11%).

Regelmatig thuiswerken zou voor iedereen de beste optie zijn. Goed voor het milieu, de verkeersdrukte en voor de portemonnee. In 2016 is de Wet Flexibel Werken in werking getreden, waarmee alle werknemers het recht hebben om thuis te werken. Uit het onderzoek van Europcar blijkt dat driekwart van de Nederlanders zegt niet méér te zijn gaan thuiswerken sinds de nieuwe wet. 64% verwacht ook in de toekomst niet méér vanuit huis te gaan werken. 68% van de Nederlanders verwacht nog net zo vaak, of zelfs vaker te moeten gaan reizen voor het werk.

* Representatief onderzoek in opdracht van Europcar, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Kien Onderzoek onder 1.338 Nederlanders van 18 jaar en ouder met een geldig rijbewijs, augustus 2017.

Tekeningen in de tunnel…

Tekenen in de tunnelMisschien is het je al wel eens opgevallen: op de wand van de Westerscheldetunnel zie je op verschillende plaatsen aparte, witte vlekken. Dit komt omdat de tunnelwand zo nu en dan water lekt, voornamelijk bij de verbinding tussen twee tunnelringen.

De witte vlekken ontstaan als dat lekwater opdroogt. Dat laat namelijk kalkresten achter op de wanden. Bij nieuw metselwerk, bijvoorbeeld bij nieuwbouwhuizen, zie je ook vaak een witte uitslag dat vanzelf weer wegtrekt. De witte vlekken in de tunnel zijn eigenlijk hetzelfde verschijnsel.

Jazeker, mocht je dat wel eens bedenken, iedere tunnel lekt. Dat komt omdat een tunnel uit losse delen bestaat. Het water lekt vooral langs de voegen. Als het warm is, zet de tunnelconstructie uit en bij lage temperaturen krimpt het. In de winter lekt een tunnel dus meer dan in de zomer. Het lekwater wordt onder het wegdek van de tunnel opgevangen. Via buizen stroomt het water naar vier pompkelders. Vanuit hier wordt het water terug in de Westerschelde gepompt.

Duitse autokopers kritisch over diesels…

Aerial view of Trucks and cars on the A12 HighwayTerwijl het aanbod aan modellen van diverse merken met dieselmotoren nog steeds onveranderd groot blijft, blijkt toch dat in Duitsland de onzekerheid over toegankelijkheid van diverse steden voor auto”s met een zelfontbrander zodanig groot dat veel kopers huiverig worden er een aan te schaffen. Dat brengt ze overigens niet naar de keuze voor elektrische auto’s want die spelen in het autogekke Duitsland nauwelijks een rol. Ondanks subsidies, premies en een verbeterde infrastructuur voor opladen van die wagens. Duitsers zijn veelrijders en het is alleen al daarom dat de diesel daar zo populair is. Maar dat aandeel begint te dalen. Bijna 38% van alle verkochte auto’s heeft nu een diesel aan boord en dat is een teruggang met tien procent t.o.v. vorig jaar. Zakelijk rijders blijven die diesel nog wel trouw, er is domweg nog geen alternatief en zeker door de grote populariteit van SUV’s is de benzinemotor geen goede keuze. Daar denken particuliere kopers anders over. Die gaan nog maar in een op de vijf gevallen voor een diesel. EV tanken 2016En voor hen die menen dat die veranderingen in koopgedrag wel moeten leiden tot enorme aantallen elektrische auto’s met een witte kentekenplaat, het totale marktaandeel daarvan is gestegen naar nog geen 4%. In veel gevallen worden deze wagens zakelijk aangeschaft, ook door lokale overheden, maar zelden of nooit door een particulier. En die situatie lijkt op die in ons land. (AB)

Opel en KIA scoren minder sterren…

2_Kia-Picanto-X-Line-turbokracht-en-crossover-looksEuro-NCAP deed weer wat tests op nieuwe auto’s en kwam al snel tot de conclusie dat o.a. de KIA Rio en Picanto niet op 5 sterren, de maximale waarde, kunnen worden beoordeeld. De aangeboden auto’s misten standaard ingebouwde veiligheidsvoorzieningen en dat telt zwaar bij de testorganisatie. Zo laat Kia een automatische CityBreak als optie extra betalen en is ook een elektronisch systeem om de Rio in het juiste spoor te houden slechts tegen meerprijs leverbaar. Opel Ampera-e: The Range ChampionZouden die extra’s wel op de Koreaanse compacts zitten, kwam de Rio nog wel op vijf sterren maar blijft de Picanto toch op lager niveau steken. Opvalllend is ook de gemiste ster voor de Opel Ampera-e. Die splinternieuwe elektrische auto heeft problemen met montage van kinderzitjes die veilig zijn maar laat ook wel wat andere zaken zien die niet helemaal op niveau zijn. Opel kan het wel, want haar Grandland X behaalde probleemloos 5 sterren, net als de Mazda CX-5, Renault Koleos en de nieuwe Ford Fiesta. (AB)

Renault-Groep kijkt zes jaar vooruit…

RNM - LogoIn Alliance 2022 – het zesjarige plan dat onlangs door de leiding van de Ranault-Groep werd gepresenteerd – zijn nieuwe doelstellingen vastgelegd om de jaarlijkse synergievoordelen te verdubbelen tot tien miljard euro tegen 2022. Als onderdeel van het zgn. Alliance 2022 zullen de alliantiepartners het gebruik van gemeenschappelijke platformen verhogen tot negen miljoen voertuigen die gebruik maken van vier platforms. Ook zal het aandeel gemeenschappelijke aandrijflijnen toenemen tot driekwart van de totale afzet.
Alliance 2022 richt zich ook op een aanzienlijke uitbreiding van gedeelde technologie voor elektrische voertuigen, tegelijk met de ontwikkeling en implementatie van geavanceerde autonome rijsystemen, voertuigconnectiviteit en nieuwe mobiliteitsdiensten.

Tot 2022 worden twaalf nieuwe ‘zero-emission’ elektrische voertuigen gelanceerd die gebruik maken van nieuwe, gemeenschappelijk platforms en componenten voor meerdere segmenten. In dezelfde periode worden veertig modellen gelanceerd met verschillende niveaus van autonome rijtechnologie, tot volledig autonomie. Aanbieder worden van taxidiensten met zelfrijdende voertuigen vormt een belangrijk deel van nieuwe mobiliteitsdiensten.

Afgelopen week is ook de lancering van een nieuw logo en online activiteiten van de alliantie aangekondigd, die de groeiende samenwerking tussen de alliantieleden symboliseert.

ŠKODA blijft verkooprecords breken…

02-150526-SKODA-Superb-Combi-002ŠKODA blijft het goed doen waar het gaat om grotere omzetten en successen op de wereldwijde automarkten. De afgelopen maand augustus was er opnieuw een van groei en bloei. Tijdens deze maand verkocht het Tsjechische merk 6,7% meer auto’s dan een jaar eerder in dezelfde zomermaand. Europa laat een groei zien van 8,5%, in Rusland ging de omzet met meer dan 10% omhoog en India laat zelfs een enorme sprong vooruit zien met ruim 76%! De nieuwe KODIAQ en de grote Superb zijn de modellen die de groei het meest in de hand werken. ŠKODA heeft goed gezien dat SUV’s voor een betaalbare prijs overal worden ‘gevreten’ en dus kwamen zowel de KODIAQ als de nieuwe KAROQ precies op tijd. Kodiaq 58c6b9e7-017c-4787-9b28-35e9dcd03d69Die laatste komt in oktober beschikbaar voor de verkoop door de organisatie die de Tsjechen aardig in elkaar hebben gestoken en waarvan je mag verwachten dat die in staat is zowel de lease- als particuliere markt goed te bewerken. Opvallend is wel dat de sprong voorwaarts bij het merk ten koste gaat van de meer bekende modellen zoals de Octavia, Rapid en Fabia die allemaal minder werden verkocht. Ook de alleen in Europa aangeboden Citigo en uitlopende Yeti leverden omzet in. Kennelijk is het merk goed doorgebroken in de bovenste middenklasse en nog wat hoger met haar duidelijke strategie. (NP)

Fiat Chrysler haalt bijna half miljoen Ram’s terug…

A screen displays the ticker information for Fiat Chrysler Automobiles NV at the post where it's traded on the floorof the NYSEOmdat er een risico bestaat dat de waterpomp het begeeft,, oververhit raakt en kan zorgen voor een spontane brand onder de motorkap, haalt Fiat-Chrysler 494.000 Ram pickups terug. Het gaat om auto’s uit de laatste vier bouwjaren uit de serie 2500 en 3500 met een 6,7 liter dieselmotor. Het overgrote deel van die stoere wagens rijdt in de VS zelf, maar een dikke 50.000 zijn overal in de wereld geleverd, ook in ons land. Hoewel Fiat-Chrysler geen meldingen kent van problemen rond die waterpomp wordt het onderdeel wel geinspecteerd en waar nodig vervangen door een nieuw exemplaar. (Reuters)

Innovatieprijzen voor BYNCO

BYNCO Innovators 2017Online autoretailer Bynco (Buy Your Next Car Online) heeft het podium bereikt voor twee innovatieprijzen. De start-up is één van de negen winnaars van de social voting bij de prestigieuze Accenture Innovation Award. Bynco is bovendien gekozen als een van de tien Retail Rookies van 2017-2018 bij het Retail & Brands Festival in Utrecht. De nominatie bij de Accenture Innovation Award is te danken aan de grote respons op de social voting voor deze award. Online konden mensen een stem uitbrengen op een van de bijna 780 innovators in twaalf categorieën. Bynco was geselecteerd voor de categorie Seamless Travel & Transport, waarin in totaal 80 kandidaten zaten.

Jaarlijks selecteert RetailTrends tien bedrijven die kansen ruiken, lef tonen en retail weer kleur geven. Een jury, met daarin onder andere HEMA CEO Tjeerd Jegen, heeft Bynco gekozen tot een van de tien Retail Rookies van 2017-2018. De site www.bynco.com weet steeds meer bezoekers aan te trekken. De autokoper waardeert het online gemak en ervaart dat Bynco een betrouwbare professionele retailer is dankzij het Thuiswinkel Waarborg en de hoge waardering van bestaande klanten. Verreweg de meeste kopers (meer dan 50 %) melden zich buiten openingstijden van dealers en autobedrijven. Onlangs is zelfs een auto om acht minuten voor een uur in de nacht verkocht. Bynco bewijst dat deze vorm van online retail een schot in de roos is en dat steeds meer mensen er geen enkele moeite mee hebben om een auto volledig online te kopen.

(Buy Your Next Car Online) is een initiatief van AutoBinck Group en richt zich op de online verkoop van jonge gebruikte auto’s. Het initiatief is uniek in Nederland. Bynco wil een einde maken aan het ondoorzichtige koopproces van tweedehands auto’s. Dat betekent dat online kopers compleet inzicht krijgen in de staat van de auto aan de hand van 360°-foto’s en uitgebreide documentatie. Alle auto’s die op Bynco.com te koop staan, zijn technisch gekeurd door onafhankelijke specialisten van DEKRA. Het onderzoeksrapport is standaard te downloaden bij iedere aangeboden auto. Kopers rekenen af met iDEAL en krijgen de auto nog dezelfde week thuisbezorgd. Omdat het bij een auto om grote bedragen gaat, werkt Bynco met een onafhankelijke derdengeldenrekening. Het aankoopbedrag staat hier veilig geparkeerd en de koop kan ieder moment geannuleerd worden door de koper. En in plaats van een proefrit bij de dealer, krijgt de koper de auto veertien dagen op proef. Bevalt de auto niet, dan kan de koper de auto retourneren en krijgt hij het volledige aankoopbedrag terug.

Delen via: