VW viert verjaardag van een icoon… 70 jaar Kever!

Volkswagen Kever productie 800_db2015al04112-largeKort na de eerste Kerstmis aansluitend op het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945 rolde de eerste Volkswagen Type 1 – beter bekend onder de naam Kever, waarvan sindsdien meer dan 21 miljoen exemplaren werden verkocht – van de productielijn. Eind 1945 stond de teller echter pas op 55 geproduceerde auto’s. De start van de massaproductie was een bijzonder geïmproviseerde onderneming, en een tekort aan materialen zorgde in de maanden daarop opnieuw voor vele onderbrekingen van die productielijn. Toch waren de eerste exemplaren van de Kever een visueel symbool van hoop: een nieuw begin voor de autofabriek in Wolfsburg onder Brits gezag.
In feite was die naoorlogse productiestart de tweede. Eerder al was de wonderlijk gevormde auto in de jaren van het nazi-regiem ontwikkeld en op de wielen gezet. Als KdF-Wagen te koop en via een spaarsysteem te betalen.
VW Kever 1965Maar dat systeem flopte toen Porsche, de ontwerper van het relatief kleine wagentje, over moest stappen op de productie van een afgeleide auto voor de Duitse Wehrmacht, de zgn. Kubelwagen. Tot en met 1945 waren er slechts 630 van die oer-Kevers gebouwd, maar die bewezen samen met de militaire versie dat dit een zeer degelijk product was met een grote betrouwbaarheid. Daarom ook besloten de Britse ´bezetters´ van het gebied waar de Volkswagenfabriek in was gelegen, om tenminste 20.000 Kevers op de lijnen die er nog redelijk bij lagen na alle bombardementen, af te bouwen. Een deel daarvan was bestemd voor de Britse officieren en werd dan ook olijfgroen gespoten. Het was voor de Duitsers best even wennen. Men moest ineens overschakelen van militaire wagens naar civiele wagens voor militairen. Maar het project slaagde ondanks alle problemen en de rest is historie. De Kever werd een van de meest succesvolle auto´s ooit. Nog steeds gekoesterd door liefhebbers en bewonderd door hen die ze nu voorbij zien rijden. De Volkswagen-productie heeft ook stevig bijgedragen aan de ontwikkeling van Duitsland na de oorlog. Door de export van de Volkswagens kon men al snel deviezen binnenhalen waarmee het land kon worden opgebouwd. Een belangrijke rol bij die export speelde het Nederlandse bedrijf Pon, dat al in 1946 Kevers naar ons land haalde.

Lees ook:Van KdF wagen tot VW Kever…
Lees ook:70 jaar VW in Nederland…
Lees ook:Bij ons vrijwel onbekend; VW Brasilia
Lees ook:Britse auto-export groeit snel…
Lees ook:Dat imago toch; Volkswagen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.