Dat imago toch; Volkswagen

Scan10510Hoewel het hard op weg lijkt het grootste autoconcern ter wereld te worden, is de geschiedenis van het merk Volkswagen zelf eigenlijk relatief kort geleden gestart. Het werd namelijk opgebouwd vanuit de puinhopen die na de tweede wereldoorlog overbleven van het KdF-project dat ooit door de Duitse overheid onder Adolf Hitler was gestart. Het was de Britse bezettingsmacht die de wonderlijke wagentjes die hun ontwerp dankten aan Ferdinand Porsche, in productie nam. Om daarmee de economie van het door hen bezette gebied weer wat op gang te helpen. De Beetle (Kever) was geboren en de eerste wagens werden nog gespoten in kleuren die voorhanden waren. Vaak legergroen of zwart. Al snel gingen de eerste Kevers ook richting Nederland en de rest is bijna geschiedenis. Volkswagen was geboren, vestigde zich in Wolfsburg om daar in de loop van de daarop volgende jaren de Keverfamilie uit te bouwen tot de ultieme variant die als VW412E het levenslicht zag maar op alle fronten achterbleef bij wat op dat moment door grote concurrent Opel op de wielen werd gezet. Kharmann GhiaDe boxermotor achterin was achterhaald, het publiek wilde meer comfort, veiligheid, een betere wegligging. VW kon zo snel geen antwoord bedenken en deed drastische aankopen. Men nam Audi-NSU over en kreeg zo een paar voorwielaangedreven wagens in huis. De Audi 50 en 60 kwamen uit, en van die eerste maakte men ook een Volkswagen, die als Polo, samen met zijn legendarische broer Golf de Kever snel deed vergeten. Volkswagen expandeerde heel snel. Vond wereldwijd markten, zette licentiefabrieken op in Mexico, Brazilie, Zuid-Afrika. Bedrijfswagens werden toegevoegd, de Passat verscheen en als snel werd het merk synoniem met degelijkheid, sportiviteit en Duitse kwaliteit. 07_2012_Volkswagen_Golf_VII_04In de achter ons liggende decennia werd Seat overgenomen, Skoda, Lamborghini, Bentley, MAN en nam men aandelen in concurrenten als Suzuzi. Porsche werd onlangs ook toegevoegd aan het portfolio. Volkswagen is veruit marktleider in Europa, maar ook in China en is het beste en grootste importmerk van Amerika. Men is dominant aanwezig in Brazilie en andere landen van Zuid-Amerika. Kortom, Volkswagen is een wereldspeler geworden die Toyota naar de kroon wil steken. Het onder eigen naam uitgebrachte gamma is breed en goed genoeg om een sterk imago uit de dragen. Het cijfer daarvoor zet ik zelf op 8.5.

Lees ook:Ferdinand Porsche overleden!
Lees ook:Porsche met een Nederlands tintje; de 917!
Lees ook:Plannen VW voor Porsche
Lees ook:VW viert verjaardag van een icoon… 70 jaar Kever!
Lees ook:Volkswagen Transporter; 65 jaar toonaangevend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.