Porsche met een Nederlands tintje; de 917!

Porsche Le Mans 1280px-Stuttgart_Jul_2012_47_(Porsche_Museum_-_Porsche_racing_cars)Porsche is natuurlijk synoniem met sportiviteit. Dat is het imago van het merk, wie meent zelf een soort coureur te zijn wil het liefst met een Porsche bewijzen dat het zo is. Maar dat succes kwam natuurlijk niet zo maar. Porsche nam voor zijn eerste ontwerpen niet veel meer dan een oer-Kever en diens simpele boxermotortje. Maar al snel werden het steeds vlottere wagens en begon met de beschikbare boxers consequent te kietelen. En daarna volgden de wedstrijden, de races, de rally’s. En niet zonder succes. Veel van die Porsches werden legendarisch. Maar het Duitse merk moest ook nog eens wagens brengen waarmee men o.a. de 24-uren van Le Mans zou kunnen uitrijden maar zeker ook winnen. De ingeschreven wagens werden met het jaar sneller en competitiever. Een van de meest ultieme modellen was de 917. Porsche Le Mans 1280px-Stuttgart_Jul_2012_46_(Porsche_Museum_-_Porsche_racing_cars)Een type wagen dat echt alleen maar werd ontwikkeld om races te winnen. Hij verscheen in 1969 en had een unieke constructie. Zo had de 917 een chassis van aluminium, een carrosserie van glasvezelversterkte kunststof en een V-12 motor die 520pk leverde. In feite was die motor een combinatie van twee zescilinder-blokken die men ver voor de periode dat ook VW dit kunstje toepaste bewees dat ze zo een betrouwbare en snelle krachtbron kon leveren. De combinatie bleek succesvol, in 1970 en 1971 won de Porsche de Le Mans race, maar deed hij ook in Sebring goede zaken. Daar werd de 12-uren race gewonnen in 1971. Er bestaan van de fraai gevormde Porsche verschillende carrosserievormen. 1969-06-01_Porsche_917Hij werd geleverd als ‘K’, wat stond voor ‘Kurzheck ofwel kort’, en de ‘LH’ (Longheck). Aardig is om te vermelden dat de Porsche in 1971 tijdens de Races van Le Mans o.a. werd bestuurd door landgenoot Gijs van Lennep. Samen met Helmut Marko reed hij deze race met een gemiddelde snelheid van 222km/u en legde een afstand af van 5335 kilometer. Een record dat pas in 2010 werd gebroken door de Audi R15 van toen. Geeft aan dat die Porsche een auto was waarmee het merk goede sier kon maken. De auto was ook mooi om te zien, fraai gestroomlijnd, al was de korte versie in dat opzicht fraaier dan de lange. Een smetje op het blazoen was dat een van de eerste 917’s tijdens de Le Mans race van 1969 verongelukte met aan het stuur coureur John Wooolfe. Die liet daarbij het leven. Er zijn de nodige 917’s bewaard gebleven voor het nageslacht en dat is prima. Want het zijn wagens die laten zien hoe hard een merk soms moet werken om een imago voor het leven te krijgen. Ga er maar vanuit dat een originele 917 als klassieker vrijwel onbetaalbaar zal zijn. Veel van de geproduceerde racewagens eindigden overigens in een museumcollectie. En misschien is dat ook wel goed.

Lees ook:Porsche eert Gijs van Lennep….
Lees ook:Geneve – Dunlop komt met raceband voor Porsche 911GT3
Lees ook:Porsche; vaste waarde tijdens 24 uren van Le Mans
Lees ook:Porsche heerst weer op Le Mans…
Lees ook:Porsche klaar voor de start…….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.