Aygo-drieling blijft achter bij Euro-NCAP-botsproeven

Was een paar jaar geleden nog een redelijk positief resultaat te boeken met de bekende Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107, bij de bekende EuroNCAP botsproeven, dat is nu wel veranderd. Niet alleen zijn de kleine compacte wagens van de genoemde merken intussen wel wat jaartjes oud, ondanks recente facelifts, de techniek op het gebied van veiligheidsvoorzieningen laat het nu toch wat afweten. Zoals bekend test het Duitse veiligheidsinstituut steeds strenger en moeten alle geteste auto’s voldoen aan de laatste nieuwe normen. Dat lukt de kleine drieling niet meer. Van de vijf te behalen sterren komen er slechts drie op het testrapport en dan ook nog met dank aan de als opties leverbare airbags en ESP. Waren die niet meegenomen in de overwegingen was het aantal sterren teruggezakt naar ‘Chinees”niveau. In 2005, toen de eerste generatie van deze wagentjes werd beproefd, haalden de fabrikanten nog vier sterren, maar toen testte EuroNCAP ook nog anders. Naar aanleiding van de resultaten hebben de fabrikanten besloten om de drieling vanaf halverwege volgend jaar uit te rusten met zij-airbags, ESP en een nieuwe gordelspanner op de passagiersstoel, alsmede Isofix-aansluitingen voor de achterbank. (*AMuS)

Lees ook:Maar….dat is toch een…..?
Lees ook:Daihatsu Cuore botst vier sterren bij elkaar
Lees ook:Veel sterren bij EuroNCAP botsproeven
Lees ook:Mazda’s veilige CX-5
Lees ook:Mazda en Fiat laten sterren liggen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.