Fiat’s middenmotor-sportwagen; X1/9!

X19-2 sideVer voor er vanuit het Verre Oosten vergelijkbare auto’s tot ons kwamen was er de door Bertone voor Fiat ontwikkelde X 1/9. In eerste instantie meer een conceptcar die veel belangstelling verkreeg op de autotentoonstellingen waar hij werd neergezet. Fiat durfde de stap wel te nemen om van de Bertone een echte Fiat te maken en zo kreeg het merk aan het begin van de jaren zeventig een sportwagen in huis die zijn tijd eigenlijk ver vooruit was. Uitgerust met een zgn. middenmotor, een 1300cc van 66pk of een 1,5 liter die het tot 85 pk’s schopte was het een auto die niet alleen goed reed maar er ook nog eens overtuigend uitzag. X19-red-sideKlapkoplampjes en targakappen waren leverbaar en met de juiste lichtmetalen velgen was het echt een heerlijk ding om te zien. De auto’s werden gebouwd en gespoten bij Bertone, dan naar Fiat gebracht en daar afgebouwd. Was de kleine Fiat een succesnummer? Nou, tweedehands zeker. Er zijn heel van die X1/9’s van hand tot hand gegaan. Ze leden wat onder de kwaliteitsproblemen die Fiat indertijd kenmerkten. Maar had je een goede dealer of monteur in de buurt kon je er zeker lang mee blijven rijden. 2641098167_12429f2121_zDe lage zit, de motor tegen je rug aan en de heerlijke wegligging maakten het tot een soort mini-Ferrari en de top van 175km/u droeg daar zeker toe bij. Jammer was wel dat naast de problemen op mechanisch en elektrisch gebied er nog iets vervelends was met deze compacte sportkarretjes, ze roestten als een dwaas. Dat maakt dat je tegenwoordig nog maar weinig echt goede exemplaren tegenkomt. In Nederland waren ze ooit best gevraagd, maar tegenwoordig is het een meer dan betaalbare klassieker. 9323371133_34c000888f_zDe ware liefhebber zal de auto zeker weten te waarderen en als je zelf wat technisch bent kan je er erg aardig mee rondrijden, ook in het huidige verkeer. Prijs? Momenteel ergens tussen de 6 en 10 mille voor echt goede wagens, die niet bezwijken van de roest. Heb je wel een pretmobiel voor. Let wel op, de laatste zeven bouwjaren zijn pure Bertone’s en geen Fiat’s.

Lees ook:Roadster voor de 95e verjaardag van Bertone
Lees ook:Italiaanse proto kreeg Frans vervolg…
Lees ook:Die Fiat’s met een Ferrari hart…
Lees ook:Gebakken Fiat-actielucht bij de media Markt
Lees ook:Fiat zou Opel willen overnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.