Late trendvolger; Skoda 1000MB

MB01De Tsjechische autobouwers werden vele jaren lang beinvloed door andere ontwikkelingen in de wereld om hen heen. Veel van de (nu) Duitse auto-onwerpers kwamen uit het gebied en in de jaren voor de oorlog zocht men naarstig naar wagens die goedkoop te produceren zouden zijn, simpel in gebruik en zuinig in brandstofverbruik. Om auto’s compacter te kunnen maken geloofde men toen heilig in het nieuwe concept waarbij de motor en de aandrijving achterin de carrosserie kwam te staan. Heel wat vooroorlogse modellen van diverse fabrikanten werden getest op haalbaarheid. Ook bij Skoda deed men aan die trend mee, maar los van wat conceptcars werden er geen Skoda’s in deze configuratie gebouwd. MB02Omdat Skoda wel werd ingezet bij de productie van de zeer succesvolle Tatraplan van een concullega uit die tijd. Na de oorlog werd het concept bij heel wat westerse fabrikanten wel opgepikt, meest aansprekend natuurlijk de bekende VW Kever, de Renault 4CV en de diverse kleine Fiats uit die periode. Skoda koos na de oorlog voor het doorbouwen van haar bekende en succesvolle Popular, waarbij de motor voor en de aandrijving achter geregeld was.MB06Tot begin jaren zestig van de vorige eeuw hield men aan die configuatie vast. Tot de ingenieurs in Praag en Mlada Boleslav besloten dat wat zich in het westen afspeelde ook voor hun producten tot successen moest leiden en men werkte aan een auto met een zelfdragende carrosserie waarbij de motor achrerin zou worden gelepeld. Het concept van de 1000MB was geboren. Maar deze auto kwam niet eerder in productie dan nadat men er een volkomen nieuwe fabriekshal voor had gebouwd die ergens aan het begin van 1964 werd opgeleverd. Toen kwam de productie van de nieuwe Skoda op gang. MB07Een indertijd best aardig model. Met flink wat ramen, zeer fraaie ontwerpdetails en een zee van ruimte, de lengte van de auto in aanmerking genomen. Met de kofferbak voorin, waar ook nog eens het reservewiel zijn plekje moest vinden, rustte men de 1000MB uit met doorklapbare achterbanken. Dor de vier portieren kon je deze Skoda’s snel omvormen tot kleine combi’s, wat zeker in die tijd bij veel Oost-Europese kopers met gejuich werd ontvangen. Door de toepaste pendelassen achter had de 1000MB ook wel wat ingebakken nadelen. MB03Net als zijn grote voorbeeld, de Tatra uit die tijd, was de Skoda weinig koersvast bij stevige zijwind en ook het bochtengedrag was niet meteen probleemloos. Maar dat deelde de Tsjech met vele soortgenoten in die jaren. Veel van dit soort wagens reed vaak met stukken trottoirband in het vooronder, of stapels tegels. Kon je een beetje rijden was er weinig aan de hand. De 1000MB werd goed verkocht, mede door zijn meer dan concurrerende prijststelling. Na een paar jaar werd de wagen licht geretoucheerd. De luchtinlaten in de achterschermen werden rechthoekig, de karakteristieke versieringen uit de beginperiode verdwenen en ook het dashboard werd wat gemoderniseerd. MB04De kleine 1000cc motor achterin behield zijn bescheiden vermogen al bracht Skoda wel een wat gemoderniseerde semi-coupe uit die als MBX wat meer cc’s koppelde aan een paar pk’s meer. Er zijn er zeker bij ons relatief weinig van verkocht. De tijd van de motoren achterin raakte wat achterhaald, de meeste West-Europese concurrenten werkten al aan opvolgers met voorwielaandrijving, maar Skoda hield voorlopig net als Tatra en VW vast aan het principe. Het einde van de productie van de 1000MB kwam ergens in 1969.MB05Toen brak een enorme brand uit in de net nieuwe fabriek en legde de productie van alle Skoda’s stil. Het zou ruim een jaar duren voor men de boel weer draaiend had en toen maakte men van de gelegenheid gebruik om de 1000MB op te laten volgen door de serie S100/110. Die kwam vanaf 1971 in de showrooms van de dealers te staan en hield het ruim zeven jaar vol. Maar dat is een heel ander verhaal. Die 1000MB is nooit een erg geliefde klassieker geworden al zijn vooral de eerste bouwjaren heel erg interessant door de details in de vormgeving. MB08Jammer genoeg waren het net als de toenmalige concurrenten aardig roestgevoelige wagens en is de kans op een goed bewaard exemplaar klein. Reken voor een echte klassieke nu op een mille of vijf-zes. De MBX Coupe’s zijn nog wat duurder zelfs. En verwar die coupe niet met de 110R van later datum, want dat was een heel andere auto.

Lees ook:Skoda bouwt al 110 jaar auto’s…
Lees ook:De bakkerskarconstructie
Lees ook:Kleine Volkswagen straks uit Bratislava
Lees ook:Onbekend; Skoda’s succesvolle truckdivisie
Lees ook:Skoda draait beste omzetten ooit…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.