Heel exclusief; de Skoda MTX Roadster…

Op het moment dat ik beroepsmatig met het merk van doen kreeg toen het onderdeel was geworden van de Volkswagen-familie bleek er in het modellengamma wel een heel bijzondere auto te vinden. Die in Nederland nauwelijks bekend werd en ook in thuisland Tsjechië een grote exclusiviteit bezat. Het gaat om de bij MTX in Praag geproduceerde Favorit MTX Cabrio. Een auto die werd gemaakt door een bedrijf dat na de zgn. ‘omwentelingen’ van 1989 voortkwam uit het ter plaatste befaamde concern Metallex, waar o.a. speciale versies werden gebouwd voor de Communistische Partij van Tsjecho-Slowakije. MTX pakte haar zaakjes heel anders aan. Het land van herkomst heeft een grote traditie in de verwerking van kunststoffen en men zag al snel handel in sportieve versies van bestaande modellen van Tatra en Skoda. Die werden dan vaak deels of geheel gestript en herbouwd met kunststof carrosseriedelen, versterkt met stalen buizenframes en voorzien van volledig nieuwe interieurs. Zo ontstond de Tatra MTX V8, een erg fraaie en bijzonder snelle bolide die het lieve sommetje van 150.000 Duitse marken moest opbrengen in die jaren en enkele jaren lang verkocht werd. Ook de wat bedaagde Favorit hatchback werd beetgepakt en omgetoverd tot een sportieve en strak op de weg liggende tweezitter met een stoffen kap. De wagen was een echte tweezitter, daardoor had hij een enorme kofferruimte gekregen die was verdeeld in twee vakken. Een voor de wegklapbare kap en een voor de bagage. Op die kofferdeksel een flink uit de kluiten gewassen spoiler. Ook de flanken en neus van de vrij laag boven de weg staande Favorit werden gesierd met smaakvolle spoilers en zo meer en de auto trok direct belangstellenden als hij ergens geparkeerd stond. Men had de motor nog wat getuned en zo kon het gebeuren dat die MTX, ondanks zijn bescheiden motorinhoud van 1.3 liter, toch aardig sportief kon worden gereden. Met de kap dicht dan. Want in cabriovorm was het een auto om meer mee te toeren langs de boulevards of zo. Net zoals veel van dit soort wagens was het geluid van de wind dan alles overheersend en ook de haartjes raakten er flink van in de war. De Nederlandse importeur ontdekte de wagen tijdens een van de vele bezoekjes aan Praag en haalde er twee naar Nederland en zette die ook op kenteken. Een rode en een witte. Elders in het land werd er door een Skoda-dealer nog een exemplaar van geïmporteerd, maar die kwam als MTX het land binnen en niet als Skoda. Uit eigen ervaring weet ik dat de auto goed reed, behoorlijk comfortabel was, maar dat je er bij veel regenval wel het beste een jack in kon aan doen, want er kwam wel wat lekwater naar binnen. MTX bouwde de Favorit-kloon nog even door toen het basismateriaal al door Volkswagen was voorzien van Monomotronic-systemen en nieuwe interieuren. Maar op enig moment staakte men toch de fabricage en verkoop van de sportieveling en werden ze overgebleven exemplaren nog exclusiever als ze daarvoor al waren geweest. In totaal zouden er naar verluid uit Praag, tweehonderd van zijn gemaakt. Het waren ook geen echte koopjes, nieuw kostte de cabrio al iets van (omgerekend) tien mille anno 1992. Omdat de auto’s door hun constructie niet zo gevoelig waren voor roest is de kans groot dat die indertijd geïmporteerde wagens nog steeds ergens in Nederland rondrijden. Bij liefhebbers die ze naar waarde weten te schatten. Zou me niets verbazen als de huidige prijs ergens rond de nieuwwaarde zal bewegen. Wie houdt van iets exclusiefs doet er een goede zaak mee…

Lees ook:Skoda draait goede cijfers…
Lees ook:Onopvallend succesnummer; de Skoda Felicia
Lees ook:Goede leermeester!
Lees ook:Laatste ‘oude’ Skoda’….Rapid Coupe!
Lees ook:ŠKODA’s jubilea in 2017

2 reacties op “Heel exclusief; de Skoda MTX Roadster…

  1. ron schuiten

    hierbij een reactie van een skoda liefhebber.
    van deze favorit roadster zijn er 4 in nederland geimporteerd wel 2 door de importeur en 2 door mijn vader.
    mtx wit met ch nr 8 een proto type met een ander model dak
    en favorit cabrioket met mtx nr 140.
    deze cabriolet
    is niet door de skoda importeur ontdekt maar door mijn vader
    die ook de 1e was die deze heeft ingevoerd in nederland.
    slechts 180 stuks van gebouwd.
    de 2e een groen metallic hebben wij nog steeds in ons bezit en word nog zeer regelmatig gebruikt.
    past goed in onze verzameling van vele skoda’s
    450 roadster en 1101 roadster 130 rapid toverbal [raiauto
    1986].
    groet ron

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Als oud-manager van de importeur ken ik slechts de twee door Pon Mobiel geimporteerde exemplaren die als ‘Skoda’ een typegoedkeuring kregen in ons land. De rode en de witte. Mij staat bij dat er in Brabant bij dealer Kluytmans een Roadster in eigen beheer werd nagebouwd. Maar dan in metaal waar de MTX-en deels van kunststof waren opgebouwd. Die andere twee wagens waar jij het over hebt zijn vermoedelijk MTX-en toch?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.