Laatste ‘oude’ Skoda’….Rapid Coupe!

Rapid 130 - 2Rapid 120 - 4Stel je nu eens voor dat je werkt in een zelfscheppende industrie met een historie die toch minstens een jaar of 75 oud is en waar trots samengaat met technische creativiteit. Een stel dat je dan wordt afgeremd door handboeien, ketens aan je benen, oogkleppen en een politiek klimaat dat iedereen op zijn of haar tellen doet passen. In een dergelijke omgeving ontstaat dan toch nog een redelijk ontwerp, met een fraai sportief uiterlijk dat in feite het beste laat zien van de industrie waar je op dat moment voor staat. Zie daar de situatie bij Skoda anno 1985. Het merk was op dat moment nog volledig eigendom van de Tsjechische communistische overheid en enige vooruitgang zat er bijna niet meer. De schatkist leeg, het budget op en tegenstellingen in de maatschappij volledig weggepoetst. Skoda had op dat moment haar laatste generatie ‘achterwielaandrijvers’ in productie die keer op keer door de jaren heen waren verbeterd en aangepast aan de wensen en verlangens van de markten waar de auto’s werden geleverd. Maar het was wel duidelijk dat een auto met de motor achterin de laatste dagen meemaakte. Rapid 130 - 3Een nieuwe generatie auto’s kwam ook in Tsjecho-Slowakije in zicht. Men werkte al aan de eerste Favorits, met voorwielaandrijving, maar bedacht dat het wellicht toch goed was om de S-130-serie nog een keer een imagoverhogend model toe te voegen. Dat werd de nieuwe S-130R Rapid Coupe. Een auto die zijn voorganger, de 120R snel zou doen vergeten. De Rapid Coupe had de looks van zijn sportieve zusje overgenomen, maar kreeg een wat breder spoor, verbeterde vering, een andere carburator en een erg aardig, bijna luxueus interieur. Doordat de achterassen anders werden geconstrueerd, de aloude pendelassen waren bij dit model eindelijk vervangen door een systeem waardoor de wielvlucht negatief was en bleef, reed de wagen ook absoluut fijner dan zijn oudere soortgenoten. Met een stuurhuis dat ook veel moderner was als voorheen, bleek die Rapid een prima aanbieding en vond ook een eigen doelgroep aan kopers. Die vonden de wagen zelfs sportief, ook al was de vijfbak dat vooral in die hoogste versnelling vooral bedoeld om het motorgeluid en brandstofverbruik wat te verminderen. Rapid 130 - 1Ook in ons land was die Rapid best een succesvolle auto, mits je het meet aan de maatstaven van die periode. Na introductie van de Favorit werd ook de Rapid nog een tijdje doorgebouwd. Met de motor en andere technieken van de Favorit achterin. Hij werd aangeduid als 136R in die periode. Maar, toen het publiek die Favorit eenmaal had gezien was de liefde voor dit soort auto’s met de motor achterin toch voorbij en koos men de nieuwe en ook betaalbaar beschikbare aandrijving van de Favorit. In 1990 staakte Skoda de productie van de Rapid en schakelde het bedrijf over op verbreding van het Favorit-thema.
In de jaren negentig zijn veel oudere Skoda’s door dealers geëxporteerd naar het land van herkomst. Daar was een levendige handel in dit soort wagens, hier in Nederland werd altijd getectyleerd en behoorlijk onderhoud gepleegd. Het is dan ook zeldzaam als je nog een Rapid tegenkomt. Ook al zijn er onder liefhebbers nog wel enkele te vinden. De auto was de allerlaatste vertegenwoordiger van een generatie Skoda’s die het merk sinds 1964 constant had gebouwd. En dat is op zich al een opmerkelijk feit.

Lees ook:Skoda’s Rapid commercial..
Lees ook:Skoda’s eerste Rapid….
Lees ook:Vandaag Rapid-dag bij de Skoda-dealers
Lees ook:Kwart eeuw samenwerking tussen Skoda en VW
Lees ook:Skoda start productie Rapid Spaceback

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.