Zoektocht 2 – geslaagd!

hatchTijdens de zoektocht die ik enige tijd geleden aankondigde, er moest een nieuwer diesel gedreven werkpaard worden gevonden ter aflossing van de huidige die inmiddels alweer acht jaar trouw dienst doet en nu van de balans wordt verwijderd. Ik kreeg vanuit mijn positie als doorsnee klant een aardige dwarsdoorsnede van wat er in autoland wordt gedaan om bestaande of nieuwe klanten binnen te houden of te halen. Een blik in de wereld waar ik zoveel jaren lang zelf deel van uitmaakte en nu vanuit mijn huidige beroep iets anders tegen aan kijk. Zo verbaasde het me echt dat zo weinig autobedrijven (verschillende merken) de moeite nemen om je gevraagde informatie alsnog te leveren. Men belt niet terug, ‘is de vraag vergeten’ en zo meer. Duidelijke zinspelingen op de behoefte aan een ander vervoermiddel worden in gesprekken niet opgemerkt en dus volgt er ook geen echte actie. Als je zelf het initiatief neemt krijg je nog wel wat je vraagt. Heel concreet. Een proefrit, folder, prijslijst en zo meer. Dat lukt nog wel. Maar de gemiddelde autoverkoper moet echt nog heel veel leren over klantenwensen en het aanpakken van uitgestoken vingers. Schipper Jan24#03Dat ik uiteindelijk slaagde kwam niet alleen door het juiste type auto dat past bij de toekomstige behoeften. Het had ook van doen met die ene verkoper die het verhaal wel snapte en direct proactief de zaken regelde. De juiste auto, een goede inruilprijs, duidelijke en vooral rustige uitleg over garantievoorwaarden en zo meer. Zonder allerlei verhalen te vertellen die ik niet wilde horen, zat ik al in de auto die zou passen bij mijn behoeften en reed over een weg heen waaraldus de verkoper ‘sinds de Romeinse bezetting niets maar aan leek te zijn gedaan’. Het overtuigde! Was deze man nu de enige die het begreep? Nee. Een vrouw is veel mannen vaak de baas. Helemaal aan de andere kant van ons land was ik een dag eerder even te gast geweest bij Marga Schipper van het gelijknamige autobedrijf in het Noord-Hollandse Nibbixwoud. Een oud bekend adresje dat ik in mijn vorige job regelmatig bezocht. Waar ik later zelfs nog wel eens wat klantjes naar toe heb gestuurd die er vaak goed slaagden. Het is een fris bedrijf, aardige mensen, mooi en breed aanbod van nieuwe en tweedehands auto’s en de prijzen zijn er niet al te stijf. Marga luisterde ook echt goed, prikte me redelijk snel in een mooie TDi van een bekend merk en maakte van de offerte flink wat werk. Dat ze wat ‘laag in de boom zat’ qua inruilprijs was wel een minpuntje. Maar verder? Een fijn gesprek met een vrouw die echt weet waar het bij het verkopen van een auto over gaat. Ze had me bijna overtuigd. Als ze de waarde voor mijn huidige werkpaard wat reëler had gemaakt en over dat thema als beloofd even had nagebeld! Juist dat laatste puntje zorgde er voor dat ik intussen gretig geworden elders slaagde. En dat iemand met net even meer professionaliteit in de afwerking me kon overtuigen. PC220954_editedJan Bonte van Autobedrijf Korterink De Lichtmis, niet ver van Zwolle. Auto goed, prijs goed, inruilwaarde goed, uitleg goed, bedrijf goed en bekend. En als je daaraan allemaal voldoet krijg je de order, wordt die je ook van harte gegund! En zo komt er binnenkort een nieuw stukje vervoer in het leven van deze blogschrijver. En weet ik dat er links en rechts nog wel wat extra trainingen tegenaan mogen om prospectkopers te binden aan sommige bedrijven uit de branche die het naar eigen zeggen soms zo lastig heeft.

Lees ook:Skoda in de Kalverstraat
Lees ook:Ook echte SUV voor Seat
Lees ook:Volkswagen imago Centre Berlijn
Lees ook:Zoektocht nieuw werkpaard – 1
Lees ook:Bestelautomarkt groeit licht..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.