Categorie: "Dealernieuws"

Hoorn krijgt weer een Mazda-dealer; Pierre!

MAZDA PIERRE HOORNMazda Pierre is met ingang van 1 april j.l. de nieuwe dealer van het Japanse merk in Hoorn en omliggende regio. Het bedrijf, dat de activiteiten van de Fakkert Groep in dezelfde regio overneemt, is gevestigd aan De Factorij 57 in Zwaag, niet ver van afrit 9 van de A7. Het pand is zowel qua exterieur als interieur geheel aangepast aan de nieuwe huisstijl van Mazda.

Vanuit de nieuwe locatie kunnen bestaande en nieuwe klanten terecht voor nieuwe en gebruikte Mazda’s, maar ook voor al het onderhoud en schade. “We zijn in Hoorn ook ABS Autoschade hersteller”, vertelt John Pronk, directeur-eigenaar van Autobedrijf Pierre. “Als vestigingsmanager is Ronald Spaargaren aangesteld en vanaf nu kunnen we ook onze klanten in Hoorn de service bieden die we in onze bestaande vestiging in Heerhugowaard gewend zijn”.

De nieuwe vestiging in Hoorn is de tweede locatie van Autobedrijf Pierre, dat al ruim 40 jaar Mazda-dealer is en ook actief is aan de Nijverheidsstraat 8 in Heerhugowaard. “De combinatie van de goede naam van ons bedrijf en de reeks succesvolle modellen die Mazda de laatste jaren op de markt heeft gebracht heeft ervoor gezorgd dat de tijd rijp is om een tweede vestiging te openen”, vervolgt Pronk. “Met de opening van de nieuwe vestiging zal ons bedrijf ook een naamswijziging doorvoeren. Na ruim veertig jaar wordt de naam veranderd in Mazda Pierre, om zo nog nadrukkelijker de verbondenheid met ons sterk aan populariteit winnende Japanse merk aan te geven. Tegelijkertijd zal ook de website aan de nieuwe naam en tweede vestiging worden aangepast”.

Dealergroep zet auto’s bij BCA op de veiling…

BCA 2 16Bochane Autogroep, een van de grootste dealerholdings van Nederland, gaat samenwerken met BCA Autoveiling en BIDDO op het gebied van het taxeren en veilen van gebruikte auto’s. Bochane zocht naar externe partners voor het remarketingtraject en vond BCA Autoveiling en het platform BIDDO.
Het op een goede manier inruilen en verkopen van gebruikte auto’s wordt een steeds complexere aangelegenheid. Marktwaardes van auto’s veranderen snel en er zijn steeds meer modellen op de markt die om een gespecialiseerd afzetkanaal vragen. Waar de een geen gat ziet in bijvoorbeeld een hybride, kan een andere partij er geen genoeg van krijgen. Een diepgaande kennis van de markt is dus steeds belangrijker.

Renault-Megane-Grandtour-GT-f498x333-F4F4F2-C-26125a82-388721BCA Autoveiling zal met zijn volledig geautomatiseerde taxatiesysteem door Bochane ingezet worden voor online taxaties. Het BCA-systeem berekent op basis van de ingevoerde gegevens snel een reële en markconforme inruilwaarde voor de auto. Bochane zal ook een beroep op BIDDO doen. Middels een transparant systeem is Bochane, dankzij de taxatiekracht van vijf grote automotive partijen, gegarandeerd van minimaal 5 biedingen binnen 15 minuten.

Bochane heeft ervoor gekozen te gaan samenwerken met BCA Autoveiling en BIDDO vanwege de enorme kennis en ervaring die beide hebben in het kopen en verkopen van gebruikte auto’s. De aftrap van de samenwerking is per direct.

Volvo-dealers tevreden met hun merk….

Volvo-Logo-articleOpeningImage-3cc056ef-632890Voor de derde keer op een rij ontving Volvo Cars Nederland de felbegeerde RODI. Ook in 2007, 2010, 2012, 2014 en 2015 waren de Nederlandse Volvodealers het meest enthousiast over de relatie met hun importeur. Gemiddeld een 8,8 gaven de Nederlandse Volvodealers als rapportcijfer aan hun importeur. Tijdens het jaarlijkse BOVAG dealercongres werden de cijfers van het Relatie Onderzoek Dealer-Importeur, kortweg RODI, bekend gemaakt.

04__41411_1_5‘Het is werkelijk een heel mooie waardering,’ vindt Richard Snijders, Algemeen Directeur van Volvo Cars Nederland. ‘We hebben drie recordjaren qua verkoop achter de rug waarbij de druk op de dealerorganisatie hoog was. Vooral op het gebied van klanttevredenheid hebben we hoge eisen gesteld aan ons dealernetwerk. Ook het komende jaar vragen we een grote inzet en rekenen we op een goede samenwerking met een sterk dealernetwerk.”

Volvo’s voorzitter van de Dealervereniging, Jan van Roosmalen, is niet verrast door de score. “De marktomstandigheden verschilden in de afgelopen tien jaar, maar onze samenwerking is zeer constant te noemen. We zien uit naar 2016.”

Voor de derde keer op een rij wint Volvo de RODI. Dit is de zesde keer in 10 jaar tijd. Ook in 2007, 2010, 2012, 2014 en 2015 was Volvo Cars Nederland de hoogst gewaardeerde importeur.

Mazda heeft een nieuwe Leidse dealer

Mazda - Autostad LeidenAutostad Leiden is met ingang van 1 maart jl. de nieuwe dealer voor Leiden, met inbegrip van Leiderdorp en de Bollenstreek. Het bedrijf, dat de activiteiten van Motorhuis in dezelfde regio overneemt, is gevestigd in het voormalige pand van het universele autobedrijf van Dave Heijmans aan de Stevenshofdreef 150 in Leiden, vlakbij afrit 9 van de A44. Het pand is zowel qua exterieur als interieur geheel aangepast aan de nieuwe huisstijl van Mazda.

Vanuit de nieuwe locatie kunnen bestaande en nieuwe klanten terecht voor nieuwe en gebruikte Mazda’s, maar ook voor al het onderhoud en schade. De nieuwe Mazda-dealer heeft een mooie centrale ligging in de regio waar het verantwoordelijk voor is. De A44 is op een steenworp afstand, de Bollenstreek op 10 minuten rijden en ook de OV-verbindingen zijn er uitstekend.

Porsche houdt onderhoudsprijzen in de hand…

Porsche in de werkplaatsDe campagne ‘Decided by Drivers’ waarbij Porsche 997-eigenaren konden aangeven wat zij een reëel bedrag vinden voor groot onderhoud aan hun auto bij de officiële Porsche dealer is voorbij. Zo’n vijfhonderd eigenaren reageerden de afgelopen maand via de website www.decidedbydrivers.nl. Gemiddeld vinden zij een bedrag van € 703,75 reëel, een bedrag dat nog geen vijftig euro lager ligt dan wat ze bij de dealer daadwerkelijk betalen. De acht Nederlandse Porsche dealers gaan in heel 2016 voor alle varianten van de 997 dit gemiddelde bedrag hanteren.

Met de campagne ‘Decided by Drivers’ willen de Porsche dealers aantonen dat de prijs voor onderhoud bij hen veel concurrerender is dan men vaak op basis van merkimago denkt. Onderzoek leerde dat 997-rijders de beurten nu soms uitbesteden aan onafhankelijke garages in de veronderstelling dat de factuur bij de officiële dealer hoger uit zal vallen. Bij de dealers ontstond daarom het idee om 997-rijders via de website www.decidedbydrivers.nl zelf te laten bepalen welke prijs zij redelijk vinden voor een grote onderhoudsbeurt en dat bedrag vervolgens ook in de praktijk te brengen.

997-Targa-MKI-I-2006Tussen wat de gemiddelde 997-rijder redelijk acht voor groot onderhoud aan zijn auto en het daadwerkelijke bedrag dat de dealer berekent, blijkt maar een marginaal verschil te zitten. De inzendingen die de afgelopen maand zijn binnengekomen tonen aan dat tussen hun gewenste factuur en het daadwerkelijke dealertarief nog geen vijftig euro ligt. Hierbij wordt de meest verkochte grote beurt voor de Porsche 997, die voor een 2e generatie 997 zonder Turbo, als referentie gebruikt. Voor die relatief kleine meerprijs zijn wel alle voordelen van dealeronderhoud inbegrepen, zoals de expertise van de dealer en de toegevoegde waarde van de ‘dealerstempel’ in het onderhoudsboekje. Bovendien is de klant verzekerd van service van de officiële dealer die garant staat voor kwaliteit, aandacht voor detail, betrouwbaarheid en het gebruik van originele Porsche onderdelen. Ook benadrukt de officiële dealer dat de Porsche Mobiliteitsservice in heel Europa kosteloos gegarandeerd is wanneer onderhoud bij de dealer wordt uitgevoerd. Dat is een waardevolle extra service.

Het bedrag van € 703,75 voor een grote beurt geldt in 2016 voor alle varianten van de Porsche 997, de generatie 911 die tussen 2004 en 2012 is gebouwd. Enige voorwaarde is dat de afspraak wordt ingepland binnen de aankomende 997 uur, dus van 11 februari tot uiterlijk 23 maart. Het groot onderhoud hoeft niet noodzakelijkerwijs in deze periode te worden uitgevoerd maar kan ook op een later tijdstip in 2016 plaatsvinden. Omdat niet elke 997 op dit moment aan een grote beurt toe is maar de dealers wel graag alle rijders willen laten meeprofiteren, geldt voor de kleine beurt dat het factuurbedrag met eenzelfde percentage wordt verlaagd.

Om de Porsche 997-rijders uit te dagen mee te denken, was hen bij het begin van de actie een bijzondere beloning in het vooruitzicht gesteld, ongeacht of ze voor onderhoud naar de dealer gaan. De respondenten hebben allen een uitnodiging gekregen om hun Porsche bij de dealer te laten poetsen door een professioneel poetsbedrijf. De eerste 997-rijders hebben dit onverwachtse maar aangename cadeau inmiddels verzilverd.

Bugatti naar Koopmanshuis

Bugatti showroom LeusdenBugatti Netherlands en Bugatti Automobiles S.A.S. hebben donderdagavond op de Pon Campus in Leusden een nieuwe showroom voor Bugatti geopend. Het is de eerste dealershowroom van het merk die in Europa volgens het nieuwe showroomconcept is vormgegeven.

De Franse sportwagenfabrikant heeft de nieuw ontwikkelde corporate identity afgelopen herfst aan zijn dealers gepresenteerd en in de VS de eerste nieuwe dealerbedrijven geopend. In totaal is Bugatti momenteel via 27 vestigingen in 13 landen vertegenwoordigd.

“Enkele van onze meest trouwe klanten wonen in Nederland,” verklaarde Dr. Stefan Brungs, lid van de Raad van Bestuur van Bugatti Automobiles S.A.S. en verantwoordelijk voor Verkoop, Marketing, Klantenservice en Merk Lifestyle, ten overstaande van een groot aantal gasten. “De opening in Leusden vormt dit jaar de eerste stap in een omvangrijk programma voor de lancering van onze nieuwe showrooms in Europa. Ik wil onze partner Pon graag bedanken voor de grote betrokkenheid bij en investering in ons merk.”

Met de opening van de nieuwe showroom is Pon precies op tijd om de nieuwe Bugatti Chiron in Nederland in een passende ambiance te presenteren, alvorens het model in maart op de autosalon in Genève als wereldprimeur wordt onthuld.

De 90 m2 grote showroom bevindt zich in ‘Het Koopmanshuis’, een centrale locatie op de Pon Campus in Leusden, nabij Amersfoort. Sinds 2012 is Pon exclusief verkooppartner van Bugatti.

Korterink Rouveen nu ook Suzuki-dealer

Avensis & KaZowel in Zwolle als Rouveen is men al jaren actief als Skoda-dealer, maar sinds kort komt daar ook Suzuki bij. Korterink is een grote naam in de regio Zwolle en daardoor stijgt de vraag naar een wat breder gamma modellen. Dat komt ook voort uit de historie, want het dealerbedrijf is sinds decennia actief met Toyota en de klantengroepen van dat merk blijven graag rondrijden in een Japanse auto. Na een paar jaar onderhandelen met de importeur van Suzuki en een zoektocht naar een juiste vestigingsplek werd besloten om in het Toyota/Ford-pand aan de Oude Rijksweg ook Suzuki onder te brengen. Daar kan Korterink dan aan de slag met de verkoop en het onderhoud van het voor hen nieuwe merk. 161-5635Het betreffende pand was vooral bekend als occasioncentrum, waar men een enorme klantenkring opbouwde met aansprekende acties en goede service en/of garantie. Ook was men er servicedealer voor Ford. Met drie merkdealerschappen versterkt Korterink haar positie en ook de kans nog wat verder te groeien. De plannen daartoe liggen er al en dat past bij een bedrijf dat altijd al uitblonk in dynamische bedrijfsvoering. Intussen kent elke vestiging van het familiebedrijf een eigen directeur uit de eigen kring. Dat schept een sterke band en maakt ook dat de lijnen kort blijven. Men zal ongetwijfeld rond de introductie van het nieuwe merk Suzuki nog wel even een leuke show houden. Daaromtrent zal ik ook hier in de nabije toekomst nog wel berichten.

Jaguar/Land-Rover deelt dealerprijzen uit…

Jaguar feestjeElk jaar strijden alle Jaguar en Land Rover dealers en -dealermedewerkers in Nederland voor de titel ‘Best Dealer Overall’. Een prestigieuze titel op merkniveau, die behaald kan worden door gedurende het campagnejaar het meeste aantal punten te verwerven. Deze punten worden verdeeld op basis van de geleverde prestaties in de vakgebieden Sales en Customer Service.

Alle dealers weten – door de spelregels in de zogeheten ‘THE RULES’ erop na te slaan – op welke specifieke punten dat jaar gemeten wordt. De vastgestelde meetpunten zijn gerelateerd aan de resultaten, het kennisniveau en de relevante vaardigheden van alle betrokkenen. Periodiek worden de tot dan toe bekende meetresultaten kenbaar gemaakt bij de dealers, hetgeen ten goede komt van de transparantie van de onderlinge competitie.

Nummer 1 Jaguar dealer van 2015 is geworden: The Adventure uit Den Bosch. Vorig jaar was de Brabantse dealer nog genoodzaakt de door hen behaalde titel uit 2013 (tijdelijk) af te staan aan de concullega’s uit Hilversum. Nu is het Kroymans die zijn meerdere moet erkennen in het team van The Adventure, die de felbegeerde prijs terug naar Den Bosch heeft weten te halen.

Nummer 1 Land Rover dealer is geworden: Romijn uit Den Haag, op de voet gevolgd door Jaguar winnaar The Adventure. Het Haagse team voorkwam een dubbelzege voor de Brabantse dealer, door er dit jaar met de zwaarbevochten winst vandoor te gaan voor het merk Land Rover. Het is voor het eerst dat Romijn de ranglijst aanvoert van Best Dealer Overall.

De prijsuitreikingen zijn op donderdag 28 januari jl. door een stevige afvaardiging van het management van de Jaguar Land Rover importeur gedaan. De wijze waarop dat verliep, zal de boeken ingaan als ‘zeer verrassend en geheel passend in de tijdgeest, waarmee de winnaars eer aan wordt gedaan’.

Wierda MAN-dealer van het jaar…

MAN - Dealer van het jaar Wierda - 2016Wierda Bedrijfswagens met vestigingen in Joure en Drachten is uitgeroepen tot MAN-dealer van het jaar. Tijdens een dealerbijeenkomst in Rotterdam maakte MAN Truck & Bus tevens bekend dat Sommerauer Trucks de MAN Sales dealer van het Jaar is geworden. Thieu van Dorst werd uitgeroepen tot MAN Service dealer van het Jaar.

Elk jaar worden drie MAN-dealers van Nederland onderscheiden voor hun prestaties. Naast de overall-onderscheiding zijn er prijzen voor Sales en Service. Wierda Bedrijfswagens mag nu een jaar lang de eervolle titel ‘MAN-dealer van het Jaar’ voeren.

Wierda Bedrijfswagens heeft de titel MAN-dealer van het Jaar te danken aan zeer goede verkoopresultaten, zowel bij Sales als bij Aftersales en aan hoge scores voor klanttevredenheid en -loyaliteit. Wierda heeft veel vertrouwen in de toekomst met MAN. Dat komt onder meer tot uiting in de bouw van een nieuw bedrijfspand op een strategische locatie langs de A7 bij Heerenveen. De opening van deze nieuwe vestiging staat gepland voor medio 2016. Wierda is met zijn zusterbedrijf Wierda Voertuig Techniek (WVT) in staat om elke klant maatwerk te bieden. Zo is WVT gespecialiseerd in het bouwen van wide spread tandems, as-bijplaatsingen, het verlengen van chassis’ en het realiseren van andere specifieke ombouwwensen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met importeur MAN Truck & Bus en de Nederlandse MAN organisatie.

Sommerauer Trucks, gevestigd in Westerbroek, dankt deze titel aan stabiele groei. Sommeraur presteert de laatste jaren uitstekend. In 2015 behaalde het zelfs een marktaandeel binnen de regio van maar liefst 27%.

Thieu van Dorst met vestigingen in Breda, Goes en Roosendaal, heeft in 2015 ook uitstekende prestaties geleverd: het bedrijf valt op door de hoge mate klanttevredenheid en een flinke groei in omzet onderdelen en accessoires. Verder dankt Thieu van Dorst zijn prijs aan de investeringen in training en opleiding van de medewerkers.

Pon Dealer beste Bedrijfswagenservice-punt…

Pon Dealer Groep - bedrijfswagenkampioen 2015Pon Dealer Groep is uitgeroepen tot beste dealer van Volkswagen Bedrijfswagens van Nederland. Tijdens een feestelijke bijeenkomst hebben Cees Lindhout en Gert Groeneveld namens het hele team van Pon Dealer Bedrijfswagens daarvoor de ‘Best Dealer Award’ in ontvangst genomen. Het is voor het eerst dat een dealer van Volkswagen Bedrijfswagens wordt onderscheiden met deze award.

De ‘Best Dealer Award’ is een onderscheiding die in het leven is geroepen door Pon’s Automobielhandel B.V., de importeur van Volkswagen Bedrijfswagens in Nederland. Deze prijs is bedoeld om bedrijfswagendealers te inspireren en stimuleren tot topprestaties. Alle dealers van Volkswagen Bedrijfswagens worden daarom het hele jaar door beoordeeld op een groot aantal punten. Dat gaat onder meer om de klantgerichtheid van de bedrijven, de flexibiliteit in het maken van afspraken, de verlengde openingstijden van de werkplaatsen, de verkoopprestaties en de uitstraling van de hele bedrijf. Ook de professionaliteit van de marketing- en PR-inspanningen behoort tot de beoordelingscriteria.

Pon Dealer Groep met vestigingen in Amersfoort, Barneveld, Hilversum, Naarden en Nijkerk is de eerste Volkswagen Bedrijfswagens-dealer die de Best Dealer Award kreeg toegekend.
Cees Lindhout, manager Volkswagen Bedrijfswagens bij Pon Dealer Groep is trots op de hoogste onderscheiding voor het bedrijf.

Naast deze overall award werden op deelgebieden nog twee eervolle onderscheidingen uitgereikt: Auto Bourguignon werd uitgeroepen tot Service Dealer van het Jaar 2016 en Ames Autobedrijf kreeg de onderscheiding Sales Dealer van het Jaar 2016, resp. vanwege de hoogste klantwaardering voor de service en de hoogste score op verkoopaantallen.