Toyota ziet wel zuinige kansen voor hybrides

Toyota roept als reactie op de negatieve berichten over het verbruik van ook door haar geleverde hybrides leasemaatschappijen en werkgevers op om berijders van een Prius Plug-in Hybrid aan te sturen in hun laad- en rijgedrag. Meer nog dan bij andere auto’s, bepaalt namelijk niet de techniek van een stekkerhybride het verbruik, maar het gedrag van de berijder.
Dat kan worden geconcludeerd uit de jongste verbruikscijfers van stekkerhybrides als de Prius Plug-in Hybrid. Daaruit blijkt onomstotelijk dat de ECE-norm (fabrieksopgave) van een semi-elektrische auto wel degelijk haalbaar is – of zelfs nóg scherper te zetten is – als de berijder zich daarvoor echt inspant.

Daarom levert Toyota elke Prius Plug-in Hybrid standaard met het Toyota Oplaad Service Pakket. Hierdoor is een hybrideberijder verzekerd van een oplaadpunt thuis. Bovendien krijgt elke Prius Plug-in Hybrid zowel een oplaadsnoer voor een oplaadpunt op straat én thuis (de ‘Mennekes-stekker’) als een oplaadsnoer voor een regulier stopcontact. Die maatregelen samen zorgen er dan voor dat het maximaal elektrisch rijden van een Prius Plug-in Hybrid laagdrempeliger is.

De cijfers die leasemaatschappij Arval maandag onthulde, laten zien dat het gemiddeld werkelijk verbruik van een stekkerhybride zeer uiteenloopt. Maar de cijfers laten óók zien dat auto’s als de Prius Plug-in Hybrid verreweg de zuinigste auto’s zonder actieradiusbeperking zijn. De best presterende rijder noteert een gemiddeld praktijkverbruik van 1,5 liter per 100 kilometer: omgerekend 1 op 66,7.* Helaas bleek ook uit de praktijkcijfers dat verkeerd gebruik van een soortgelijk hybridevoertuig kan lijden tot afwijkingen in dat verbruik tot wel 80% van de theoretische waarden. Kortom, een kwestie van voorlichting en letten op gedrag bij de uiteindelijke berijders.

Toyota roept dan ook werkgevers en leasemaatschappijen op om de berijders van een plug-in hybrid aan te moedigen om hun auto met ratio te gebruiken. Dat levert niet alleen winst op voor het milieu, maar ook lagere brandstofkosten voor de werkgevers. Om dat stimuleren makkelijker te maken, biedt Toyota een ‘intelligente tankpas’ aan die niet alleen het verbruik van de Prius Plug-in Hybrid bijhoudt, maar ook aangeeft hoe vaak een auto wordt opgeladen én waarmee de berijder eventueel op zijn beurt zelf gemaakte energiekosten kan declareren.

Lees ook:Thuis opladen Plug-in Hybride blijkt ‘in’
Lees ook:Toyota garandeert tijdige levering Prius Plug-in
Lees ook:Toyota op groene vakbeurs
Lees ook:Vanaf deze maand bij de Toyota-dealer; Prius op zonnecellen…
Lees ook:Toyota krijgt mooie onderscheiding voor Prius…

2 reacties op “Toyota ziet wel zuinige kansen voor hybrides

  1. dieta

    Voorbeelden van de volledige plug-in hybride auto zijn: Ford Escape Plug-in Hybrid, Prius Plug-in Hybrid en Chevrolet Volt series plug-in.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Dieta – Aardig deze aanvulling, maar het voegt niet zoveel toe aan de discussie over het meerverbruik van dit soort auto’s. Maar alsnog bedankt…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.