Draadloos accu’s laden mogelijk?

Elektrische auto’s kunnen volgens het Duitse concern Simens hun accu’s in toekomst laden zonder kabels. Het bedrijf heeft daarvoor het ontwikkelingsproject “Inductief laden van elektrische voertuigen” opgezet. De samen met BMW ontwikkelde contactloze technologie werkt volgens Siemens ook tijdens korte ritpauzes. De laadstations kunnen vrijwel onzichtbaar in elke omgeving worden geïntegreerd en zijn daardoor beschermd tegen slijtage en vandalisme. In juni dit jaar zullen tijdens een proef in Berlijn, die door het Duitse ministerie voor Milieu (BMU) wordt gesubsidieerd, de prestaties met meerdere voertuigen worden getest. Een grote uitdaging bij de uitbreiding van de elektromobiliteit is een omvangrijke en betrouwbare infrastructuur voor het laden van accu’s. Aangezien de accu’s van elektrische voertuigen vaker moeten worden geladen dan dat voertuigen met verbrandingsmotoren hun tank moeten vullen, is er vraag naar verschillende laadmogelijkheden die aan de eisen van de bestuurder en het voertuig zijn aangepast. Met de inductieve energie-overdracht van de onderzoekers van Siemens Corporate Technology zou geautomatiseerd laden in bijvoorbeeld taxiwachtrijen al mogelijk zijn en economisch interessant. Hoe het werkt? Het lijkt relatief simpel…
Een volledig in de grond verzonken spoel, de zogeheten primaire spoel, vormt de verbinding met het openbare elektriciteitsnet. Onder het voertuig bevindt zich een secundaire spoel. De onderlinge afstand bedraagt onder normale omstandigheden tussen acht en vijftien centimeter. Zodra de bestuurder het laadproces start, gaat er een stroom door de primaire spoel. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld, dat in de secundaire spoel een elektrische stroom induceert waardoor de accu wordt geladen. De efficiëntie van de vermogensoverdracht uit het stroomnet via alle componenten tot in de accu bedraagt daarbij meer dan 90 procent. Het magneetveld komt uitsluitend in een exact bepaalde ruimte tussen beide spoelen tot stand. Hierdoor blijft bij dit systeem het magnetisch veld in de toegankelijke gebieden in en rondom het voertuig ruim onder de internationaal aanbevolen grenswaarde van 6,25 microtesla.
Vanaf volgende maand zal een prototype met een laadcapaciteit van 3,6 kilowatt in een elektrisch voertuig worden getest. In een veldtest die dus vanaf juni a.s. in Berlijn plaatsvindt, zullen de voor integratie in serievoertuigen noodzakelijke verbeteringen onder realistische omstandigheden worden geïnventariseerd en wordt tevens feedback van klanten verzameld, zodat in toekomst klantspecifieke laadoplossingen kunnen worden aangeboden. Daarnaast is het systeem ook geschikt voor intelligent energiegebruik, waarbij met name stroomoverschotten uit zonne- en windenergie kunnen worden gebruikt en de elektrische auto ook als tussenopslag voor stroom dient.

Lees ook:Draadloos ladende elektrische Volvo’s op komst?
Lees ook:Renault komt met elektrische Kangoo
Lees ook:Elektrische auto’s; extra belastend voor het milieu!
Lees ook:Car2go met duizend auto’s van start in Berlijn
Lees ook:Saab onthult elektrische 9-3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.