Toyota werkt aan nieuwe accu’s..

06-Prius-Plug-in-HybridHoe je het wendt of keert, actieradius is vooralsnog de Achilleshiel bij elektrische auto’s. Soms vindt je er een waar men claimt dat je ‘er wel 400 km mee ver komt’ maar de afstanden die een meer conventionele auto op benzine of diesel te bieden hebben komen voor een beetje EV anno 2017 niet in zicht. Reden: de capaciteit van de accu’s schiet te kort en je hebt er voor een beetje actieradius zoveel nodig dat de voertuigen veel te zwaar worden. Natuurlijk werken fabrikanten momenteel onder hoge druk om deze techbnologie te verfijnen en te zorgen dat toekomstige kopers van een elektrische auto al die zaken krijgen die ook in hun middel-class auto’s van nu te vinden zijn. Toyota is daarbij op de goede weg. Die werken aan nieuwe accus’s die over een jaar of zeven, acht het leven van automobilisten pas echt zullen gana veranderen als ze kiezen voor elektrische aandrijving. Zij zoeken het in droge accu’s die de huidige generatie lithium-ion accu’s zullen vervangen. 20150602-86-Nieuwe-Toyota-Auris-de-enige-14-procent-Wagon-met-standaard-automaat-en-up-to-date-actieve-veiligheid-HatchbackBijkomend voordeel van die nieuwe generatie batterijen. Ze zijn veel veiliger dan de huidige en je krijgt er flink meer capaciteit uit. Momenteel bevinden dezer accu’s zich nog in de testfase en blijken er nog wat nadelen te kleven aan de toegepaste techniek. Een daarvan is de duurzaamheid van de accu zelf. Door al het gebruik en weer opladen lijden die dingen nogal en Toyota wil dat de kwaliteit niet lijdt onder deze problemen. Anno 2017 is het nog niet mogelijk om die dingen te fabriceren en in de gemiddelde (betaalbare) Toyota EV te bouwen met een garantie dat de accu’s het ook nog eens pakweg 200.000 km volhouden bij normaal dagelijks gebruik. Zou je die accu’s nu inbouwen zijn ze na drie jaar opgebrand. En dat wil men absoluut vermijden. Toyota is er van overtuigd dat deze techniek na verdere onmtwikkeling de wereld van de auto pas echt op de kop zal zetten en wil daarin ook marktleider zijn en blijven. Maar dan moeten we met zijn allen wel even geduld hebben en houden. (Reuters)

Lees ook:Pas in 2018 bruikbare en betere accu’s te verwachten….
Lees ook:Serieus ontwerp elektrische auto
Lees ook:Toyota komt met betere batterijen….
Lees ook:Toyota; nu al 7 miljoen hybrides verkocht!
Lees ook:Mercedes en smart aan het lichtnet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.