Toyota komt met betere batterijen….

A Toyota Prius Prime is seen during the media preview of the 2016 New York International Auto Show in Manhattan, New YorkToyota technici zouden de nog altijd als ‘gevaarlijk snel in brand vliegende’ litium-ion batterijen voor gebruik in o.a. (deels)elektrische auto’s van het merk nu een stuk veiliger hebben gemaakt. Deze accu’s hebben een bedenkelijke naam opgebouwd door hun hoge kortsluitingsrisico maar bij Toyota zijn ze er van overtuigd dat ze deze problemen hebben kunnen onderdrukken. Daarmee is de weg vrij om ook nog wat krachtiger accu’s te leveren voor o.a. de nieuwe Prius Prime die over niet al te lange tijd moet worden geintroduceerd. Toyota heeft, anders dan Tesla en Nissan, ooit besloten om de nieuwe batterijen niet eerder te gebruiken dan dat ze echt veiliger te maken zijn. En dat lijkt nu het geval. Daarbij zijn de kosten voor deze krachtige stroombronnen nu een stuk gedaald waardoor het ook logisch lijkt oudere accu’s te vervangen met de nieuwste generatie litium-ion’s. Volgens Toyota kunnen de nieuwe accu’s nu tien jaar veilig mee. De actieradius van de nieuwe Prius op stroom moet straks ook een kilometer of 40 lang worden. Daarmee is de auto in stedelijk gebied dan beter bruikbaar. Toyota verpakt de accu’s op een andere wijze dan voorheen gebruikelijk en meent daarmee de problemen van oververhitting en kortsluiting te kunnen bezweren. Men keek daarbij ook naar vliegtuigfabrikant Boeing die na jaren gedoe met deze accu’s in de 787 Dreamliner uiteindelijk ook in staat bleek de problemen op te lossen. Doordat men voor de hybrides deze accu’s gaat gebruiken komt een in serie gebouwde elektrische auto van Toyota ook in zicht. En dat lijkt goed nieuws voor hen die trouw zijn aan het merk maar af willen van conventionele brandstofmotoren. (Reuters)

Lees ook:Nieuwe Prius gespot
Lees ook:Prius op hol geslagen
Lees ook:Toyota roept weer 2,7 miljoen auto’s terug…
Lees ook:Nog meer problemen voor Toyota?
Lees ook:Toyota levert 100.000e hybride in Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.