Meer van hetzelfde; VW’s 1500/1600-serie

VW 1500 sedanVolkswagen snapte indertijd best wel dat met die Kever van voor en net na de oorlog iets moest gebeuren om de concurrentie nog beter aan te kunnen. Toch wilde men tegelijk het concept van de luchtgekoelde boxermotor achterin niet kwijt want dat was toch een beetje de identiteit van het merk. Dus werd er gewerkt aan een nieuw ontwerp voor een auto die er wat conventioneler uit zag dan een Kever, maar wel dezelfde technische basis bleef vertonen. VW 1500 motor achterin - vlak ingebouwde boxerHet resultaat was de erg aardig geslaagde maar niet al te opwindende 1500 die in 1961 op de wielen werd gezet. De motor zo vlak en laag ingebouwd dat VW er zelfs in slaagde om boven die motor nog een extra bagageruimte te maken. De auto had verder twee portieren, en een lange rechte neus wat de bagageruimte in de neus ook stevig vergrootte t.o.v. de Kever. De motor had een inhoud van 1.5 liter, leverde in eerste instantie 45pk en bood een top van 130km/u. Dat was een stuk beter en sneller dan de oer-VW’s die zo populair waren. Maar de 1500 was nog steeds extreem zijwindgevoelig en van dat bijzondere geluid achterin moest je houden. Erg veel klanten kon men er niet mee weg trekken bij andere merken. VW 1600 VariantMaar je zag wel dat Volkswagen-klanten door groeiden naar een 1500. Mensen die bij een bedrijf carrière maakten en een auto van de zaak reden kwamen nogal eens terecht in zo’n luxe VW. Dat werd nog een stuk beter toen de stationcar-versie verscheen. De Variant was een auto voor vertegenwoordigers. Betrouwbaar, ruim en meteen een bewijs dat het bedrijf niet ging voor extravagante zaken. Er werden heel veel van deze auto’s gebouwd. Door de jaren heen verbeterde VW zowel de uitmonstering als de motorvermogens. Ook het uiterlijk werd aangepast. Dikkere bumpers en zo meer. VW 1500S RallycrossOok kwam er een erg aardige fastback in het programma die ook nog eens de 1.6liter boxer kreeg die ook in de Transporters zijn weg gevonden had. De 1600TL was eigenlijk een grotere en comfortabeler Kever, en bood een top van 140km/u. De aanduiding TL die de wagens mee kregen leidden in Duitsland tot de bijnaam ‘Traurige Losing’. Een bewijs van onmacht volgens veel mensen die meenden dat het concept nu wel ‘klaar’ was. Er hebben een paar cabrio’s bestaan op basis van deze grotere VW’s maar die speelden geen enkele rol bij het totaal aantal geproduceerde 1500/1600’s. In twaalf jaar tijd werden er daarvan 2.6 miljoen geproduceerd. Een succesnummer dus dat je nog steeds ziet rondrijden in de klassiekerwereld. Overigens was VW nog niet klaar met dit concept, want na de 1500/1600 reeks probeerde men het nog eens met de een hele slag grotere 411/2-reeks. Maar dat is een verhaal apart. (Foto’s-internet)

Lees ook:Bij ons vrijwel onbekend; VW Brasilia
Lees ook:Gespot: Alfa Romeo 8C Competizione
Lees ook:Sportwagen van de toekomst: Honda NSX wordt snel en zuinig
Lees ook:VW’s vreemde maar mooie notchback
Lees ook:Mitsubishi Concept-RA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.