Dat imago toch; Mazda!

Mazda 6Tegenwoordig is Mazda in ons land een bescheiden merk, maar het was ooit een van de grotere Japanse merken met omzetten die er niet om logen. Niet in de laatste plaats door de inzet van importeur De Binckhorst dat er vele jaren geleden alweer brood in zag om het betrekkelijk onbekende merk naar onze streken te halen. Men leverde in die tijd nog wonderlijke autootjes met vreemd gevormde carrosserietjes en een onderstel dat op zijn best uitgedrukt, ouderwets waren aan te duiden. Maar die Mazda’s bleken ook aardig compleet, loeibetrouwbaar en zeer betaalbaar. Al snel wist de organisatie de wagens breed te verkopen. Mazda 1000 - white rhsEn dan te bedenken dat fabrikant Toyo Kogyo in Hiroshima pas na de oorlog echt was begonnen met de fabricage van auto’s. Als zovele fabrikanten uit die hoek bouwde men eerst motorfietsen en driewielers. Mazda werd een wereldspeler al is het lang niet zo groot geworden als Toyota of Nissan. Wat wel bleef was de kwaliteit. Tegenwoordig is Mazda een secundair merk geworden al zijn de producten nog steeds boven elke twijfel verheven. De grote aantallen zijn verdwenen, de series 3 en 6 moeten de omzet maken en die lijden enorm onder de druk van de concurrentie. Het dealernet is aardig uitgedund in ons land en wie nu kiest voor een Mazda gaat nog steeds voor het kwaliteitsbeeld en wat minder voor de prijs. In de afgelopen jaren was het merk nog gelieerd met Ford, maar die combinatie was niet zo heel gelukkig. In 2008 gingen de merken weer uit elkaar. Imagocijfer: 7.6

Lees ook:Mazda kijkt uit naar Geneve
Lees ook:Eerste kleine Mazda’s…
Lees ook:Mazda’s simpele 1000….
Lees ook:Particulier laat het afweten bij personenautoverkopen…
Lees ook:Mazda lift face van 6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.